Sida 1 av 1
Vad tillför ett helsystem?
Postat: tis jun 08, 2010 11:26
av adrian_vg
Vad tillför ett helsystem, jmfm att bara ha ett slipon på bågen?
Ser att del ägare tar det som en grej att man ska ha det. Handlar främst om gixxrar i de störra klasserna och dito Ducati.
Re: Vad tillför ett helsystem?
Postat: tis jun 08, 2010 11:35
av adrian_vg
Postat: tis jun 08, 2010 11:40
av Pegaso
Ger väl lite mer effekt än ett slipon, låter bättre (mer?) och dessutom är det lättare att vinna korvkioskracet

Postat: tis jun 08, 2010 12:07
av adrian_vg
Pegaso skrev:Ger väl lite mer effekt än ett slipon, låter bättre (mer?) och dessutom är det lättare att vinna korvkioskracet

Jag förlorade dB-räjset senast igår mot en Kawa Vulcan och en GSX-R600R... Och jag har ett Micron Beta, race-slipon!
Gott att höra att det mest handlar om korvkioskpimpning.

Re: Vad tillför ett helsystem?
Postat: tis jun 08, 2010 12:29
av Mister
adrian_vg skrev:Vad tillför ett helsystem, jmfm att bara ha ett slipon på bågen?
Beror helt på utförandet av systemet, samt i relation till insug
Design av avgassystem och vad som funkar bäst är kunskap i högre trimskolan. Dragning för V4 motor så är det smartaste jag har sett, effektmässigt draget, på NR 750.
Varför det inte görs på viffern tror jag är en anpassning för centralstöd o dyl.
Info över avgassystem o hur det funkar :
http://www.sorman-racing.com/vedbod_fil ... enaste.pdf
Re: Vad tillför ett helsystem?
Postat: tis jun 08, 2010 12:49
av adrian_vg
Tack för länken, den var mycket informativ!
"Värmeisolerande band
Det förkommer att man både på bilar- och motorcyklar lindar avgasrören med värmeisolerande band. Temperaturen i avgasrören blir då högre. Höjs temperaturen i avgasrören så ökar ljudhastigheten. För att bibehålla samma avstämning med lindade avgasrör som med oisolerade rör så måste rören vara längre."
Det där tyckte jag var ganska coolt! Effekten av lindningen alltså.
Postat: tis jun 08, 2010 18:36
av Jimmy.S
precis, lindning med värmebandage är både fränt och trevligt, även temperaturen höjs på avgaserna och gaserna ökar och ger då tydligen även snabbare och ökat flöde som ger bättre drag ut ur toppen = mer sås in= högre kompresionsförhållande=mer effekt
Postat: tis jun 08, 2010 19:56
av adrian_vg
Jimmy.S skrev:precis, lindning med värmebandage är både fränt och trevligt, även temperaturen höjs på avgaserna och gaserna ökar och ger då tydligen även snabbare och ökat flöde som ger bättre drag ut ur toppen = mer sås in= högre kompresionsförhållande=mer effekt
Men på en kåphoj ser det inte lika coolt ut, man ser ju inte trimningen ju!
Postat: tis jun 08, 2010 20:13
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Men på en kåphoj ser det inte lika coolt ut, man ser ju inte trimningen ju!
Skaffa genomskinliga kåpor då!!
T.
Postat: tis jun 08, 2010 20:18
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Skaffa genomskinliga kåpor då!!
T.
Nog för att man som motorcyklist är något av en posör, men så exhibitionistisk är inte ens jag! Jag visar inte heller av vilket märke mina kallingar är, ovanför byxkanten.

Postat: tis jun 08, 2010 20:33
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Tommy Gsson skrev:Skaffa genomskinliga kåpor då!!
T.
Nog för att man som motorcyklist är något av en posör, men så exhibitionistisk är inte ens jag! Jag visar inte heller av vilket märke mina kallingar är, ovanför byxkanten.

Jag har inte ens kallingar
på hojen
T.
Postat: tis jun 08, 2010 20:57
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Tommy Gsson skrev:Skaffa genomskinliga kåpor då!!
T.
Nog för att man som motorcyklist är något av en posör, men så exhibitionistisk är inte ens jag! Jag visar inte heller av vilket märke mina kallingar är, ovanför byxkanten.

Försök inte. Du har bara kommit till insikt att du är för gammal för "Ronny & Ragge"-looken
Fattar inte det modet, brallorna nere vid knäna. Har dom skitit på sig tro?

Nästan ännu värre är att tjejer har börjat köra samma stil med ett par stringtrosor som sticker upp ovanför brallorna. Stringtrosor kan vara läckert på en snygg tjejbak, men inte på det sättet
Tommy Gsson skrev:Jag har inte ens kallingarpå hojen
T.
Har du alltså skinnstället direkt över sn****n?

Har man någon gång klämt den i ett blixtlås så gör man inte om det

Postat: tis jun 08, 2010 22:33
av adrian_vg