Sida 1 av 2
Hur låter VTEC egentligen?
Postat: tis maj 18, 2010 12:42
av Ulfis
Hej,
Jag frågade tidigare på "Ny på forumet" men där sa folk "Hej och välkommen"

så jag klipper ut frågan och klistrar in den här.
"VTEC:en fungerar fint utan några knixar i övergångarna. Däremot så tycker jag ljudet då den går in är hårt och metalliskt. Det blir något slags hårt knorrande. Ingen ljuv musik i mina öron trots Leo Vince."
Hur brukar/ska det låta egentligen?
/Ulfis
Postat: tis maj 18, 2010 15:05
av marinmo
Uhm ... Som en radfyra brukar göra?

Det är svårt att definiera ljudet, men från att ha ett mer mullrigt ljud innan VTECen kickar in så ylar den mer. Om du är osäker på huruvida allt står rätt till så kanske du kan låta någon annan VTEC ägare köra den för att få ett andra utlåtande?
Postat: tis maj 18, 2010 15:32
av Ulfis
marinmo skrev:Uhm ... Som en radfyra brukar göra?

Det är svårt att definiera ljudet, men från att ha ett mer mullrigt ljud innan VTECen kickar in så ylar den mer. Om du är osäker på huruvida allt står rätt till så kanske du kan låta någon annan VTEC ägare köra den för att få ett andra utlåtande?
Hmmmm..... en radfyra äger jag ju redan (än så länge, snart till salu) och så låter VTEC:en inte. Måste kolla upp.

Re: Hur låter VTEC egentligen?
Postat: tis maj 18, 2010 17:51
av adrian_vg
Ulfis skrev:Jag frågade tidigare på "Ny på forumet" men där sa folk "Hej och välkommen"

så jag klipper ut frågan och klistrar in den här.
Det beror nog på att "Jag och min VFR"-subforumet är ett subforum där man presenterar sig själv och den älskade viffern. För övriga frågor ställer man dem lämpligen i något av de andra passande subforumen.
Jepp, moderatorerna och/eller forumgeneralen kommer att flytta fellagda frågor.

Postat: tis maj 18, 2010 20:24
av Ulfis
Jag har provat en 2002:a i dag och den hade samma typ av ljud när VTEC:en gick in men inte alls lika påträngande. Stor skillnad. Den var också klart smidigare vid krypkörning och efter gasavslag.
Jag får väl ta en tur till Honda Center i Upplands Väsby och höra vad de har att säga. Det är ju en hel del garanti kvar.
Postat: tis maj 18, 2010 20:50
av TG
Ulfis skrev:Jag har provat en 2002:a i dag och den hade samma typ av ljud när VTEC:en gick in men inte alls lika påträngande. Stor skillnad. Den var också klart smidigare vid krypkörning och efter gasavslag.
Jag får väl ta en tur till Honda Center i Upplands Väsby och höra vad de har att säga. Det är ju en hel del garanti kvar.
Anledningen till att den kan ha gått "mjukare" är pair och flapper moddarna, de gör underverk både vid krypkörning och vid VTECs ingång
I guider & howtos så finns det guider för bägge moddarna, jag rekommenderar dem starkt (men du gör dem på egen risk

)
Postat: tis maj 18, 2010 21:10
av adrian_vg
TG skrev:Anledningen till att den kan ha gått "mjukare" är pair och flapper moddarna, de gör underverk både vid krypkörning och vid VTECs ingång
I guider & howtos så finns det guider för bägge moddarna, jag rekommenderar dem starkt (men du gör dem på egen risk

)
Visst är kammarna oljetrycksstyrda? Då borde kanske oljekvaliteten spela roll? Spånar vilt...!

Postat: tis maj 18, 2010 21:51
av Ulfis
TG skrev:
Anledningen till att den kan ha gått "mjukare" är pair och flapper moddarna, de gör underverk både vid krypkörning och vid VTECs ingång
I guider & howtos så finns det guider för bägge moddarna, jag rekommenderar dem starkt (men du gör dem på egen risk

)
Det är inte VTEC-ingreppet som sådant jag har problem med utan
ljudet! Jag ska nog göra moddarna så snart jag fått ordning på det.
adrian_vg skrev:
Visst är kammarna oljetrycksstyrda? Då borde kanske oljekvaliteten spela roll? Spånar vilt...!

Mnja, kammarna trycker med vanliga nockar mot lyftarna. Det är sprintarna som greppar vetillyftarna mot VTEC-ventilen som trycks in med oljetryck, När de väl är "inne" så spelar nog oljan ingen roll.
Min hypotes är att om alla servicepunkter är följda och det ändå inte fungerar så "måste det vara något fel". Garanti alltså

. Hojen har ändå bara gått 1300 mil. Vi får väl se hur jag lyckas. Sen blir det moddar.
Postat: ons maj 19, 2010 07:01
av Brother Wolf
Min låter såhär:
mmmmmmmmmmmmmmmmmm (7000varv) Whhhhhaaaaaaaaaaaaaaaa
BW
Postat: ons maj 19, 2010 07:17
av Pegaso
Postat: ons maj 19, 2010 07:45
av zplix
Postat: ons maj 19, 2010 07:55
av adrian_vg
Brother Wolf skrev:Min låter såhär:
mmmmmmmmmmmmmmmmmm (7000varv) Whhhhhaaaaaaaaaaaaaaaa
BW
Det är sånt där som gör detta forum så charmigt!

Postat: ons maj 19, 2010 08:46
av Ulfis
Brother Wolf skrev:Min låter såhär:
mmmmmmmmmmmmmmmmmm (7000varv) Whhhhhaaaaaaaaaaaaaaaa
BW
Hmmm... min låter så här
mmmmmmmmmmmmmmmmmm (6500varv) kriiiiiiiiiiiiiiieeeeooooaaaaaaaa
Postat: ons maj 19, 2010 10:02
av Pegaso
Ulfis skrev:Brother Wolf skrev:Min låter såhär:
mmmmmmmmmmmmmmmmmm (7000varv) Whhhhhaaaaaaaaaaaaaaaa
BW
Hmmm... min låter så här
mmmmmmmmmmmmmmmmmm (6500varv) kriiiiiiiiiiiiiiieeeeooooaaaaaaaa
Näää... då är den sönder.
Se beskrivning ovan hur en fungerande motor ska låta.
Jag köper den för "skrotpengen"

Postat: ons maj 19, 2010 10:17
av Ulfis
Pegaso skrev:
Näää... då är den sönder.
Se beskrivning ovan hur en fungerande motor ska låta.
Jag köper den för "skrotpengen"

Tyvärr

det beror på KN-filtret enligt Honda meck. Släpper igenom mycket mer ljud. Priset gick just upp en aning
Ryckig gång på låga varv beror på Leo Vince och KN-filter enligt samma meck. Går för magert. Byt till original eller sätt på en PCIII var receptet.
Innan jag följer "doktorns" recept ska jag köra "moddarna" så får vi se.