Så det är det inte? =) Säger inte åt ena eller andra hållet men att dra alla över en kam är väl att ta i.tersan skrev:1. Stämmer i stort sett, men det är ju ingen skillnad på en svensk och en utländsk återsförsäljare?
Garanterat olika statistik mellan olika länder.tersan skrev:2. En privat säljare beter sig likadant oavsett land... risken att bli blåst är lika stor oavsett land, eller hur?
tersan skrev:3. Varför skulle folk i EU utanför Skandinavien sköta sina saker sämre? Men att priserna blivit mer lika är helt rätt, så det finns inga stora pengar att tjäna på import längre.
För att vi har bättre ekonomi än många länder, framgångsrika i teknik/verkstadssammanhang och uppväxta med ett högt säkerhetstänk. Jobbat inom fordonsbranschen under hela men arbetskarriär och har vid olika tillfällen i helt olika sammanhang stött på utländska intressenter som tittar på hur vi jobbar här i Sverige, bl.a. tyskar och japanare och de är knappast bortkomna i branschen =)
Liten i förhållande till vadå? Övriga världen, visst men vi är ca 9 miljoner invånare, vet inte hur många aktiva mc förare vi har men tittar man ut i trafiken så är det inte våldsmånga jämfört med övrig trafik. Ändå har vi 464 626 motorcyklar (31/12-2009) registrerade i landet och 24 386st hittar man på blocket.tersan skrev:Nåja, min huvudpoäng är iallafall att det inte finns någon rationell anledning att välja bort import. Som spekulant vill man ju ha största möjliga urval för att kunna hitta rätt objekt, och Sverige är en väääldigt liten marknad...