Går i köptankar - VFR 800 av senare modell

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#46 Inlägg av Since-2009 »

tersan skrev:1. Stämmer i stort sett, men det är ju ingen skillnad på en svensk och en utländsk återsförsäljare?
Så det är det inte? =) Säger inte åt ena eller andra hållet men att dra alla över en kam är väl att ta i.
tersan skrev:2. En privat säljare beter sig likadant oavsett land... risken att bli blåst är lika stor oavsett land, eller hur?
Garanterat olika statistik mellan olika länder.
tersan skrev:3. Varför skulle folk i EU utanför Skandinavien sköta sina saker sämre? Men att priserna blivit mer lika är helt rätt, så det finns inga stora pengar att tjäna på import längre.


För att vi har bättre ekonomi än många länder, framgångsrika i teknik/verkstadssammanhang och uppväxta med ett högt säkerhetstänk. Jobbat inom fordonsbranschen under hela men arbetskarriär och har vid olika tillfällen i helt olika sammanhang stött på utländska intressenter som tittar på hur vi jobbar här i Sverige, bl.a. tyskar och japanare och de är knappast bortkomna i branschen =)
tersan skrev:Nåja, min huvudpoäng är iallafall att det inte finns någon rationell anledning att välja bort import. Som spekulant vill man ju ha största möjliga urval för att kunna hitta rätt objekt, och Sverige är en väääldigt liten marknad...
Liten i förhållande till vadå? Övriga världen, visst men vi är ca 9 miljoner invånare, vet inte hur många aktiva mc förare vi har men tittar man ut i trafiken så är det inte våldsmånga jämfört med övrig trafik. Ändå har vi 464 626 motorcyklar (31/12-2009) registrerade i landet och 24 386st hittar man på blocket.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#47 Inlägg av blacken »

1. Stämmer i stort sett, men det är ju ingen skillnad på en svensk och en utländsk återsförsäljare?
Visst fasen är det det, liasom typ natt och dag. bara konsumentlagarna skiljer med hästlängder, dvs konsumentens lagstadgade rätt gentemot en bäng handlare.


2. En privat säljare beter sig likadant oavsett land... risken att bli blåst är lika stor oavsett land, eller hur?

Teoretisk sett kanske, men i detta land så kan man få rätt gentemot en blåsnisse i och med att man kan skriva ett juridiskt bindande köpe/sälj avtal. Lite svårt med det utomlands. och i beaktande av mina personliga erfarenheter av "några" år i meckbranschen,av berikande kulturer av utomnordiskt ursprung, så kan jag lugnt konstatera att vi är överlag avsevärt mera hederligare än tidigare nämnda kulturer vid dylika transaktioner..


Kallt och rationellt sett varför ska man "gå över ån efter vatten?" Skandinavien är ett av dom hojtätaste länderna i världen, så det finn en enorm marknad här hemma. Samt att prisbilden mot EU vs oss är inte längre så stor så att det alltid lönar sig att ta hem ett osäkert objekt, när man garanterat kan får tag i ett likadant här i Sverige för ungefär samma kostnad.
Varför skulle folk i EU utanför Skandinavien sköta sina saker sämre?
Av tradition och hävd så har vi faktiskt tagit hand och skött våra grunkemojjer på en nivå som övriga EU stater inte har. och vi är erkänt duktiga över hela världen på att skruva och fixa saker och ting överhuvud taget. Kort sagt per capita så är vi bättre meckar helt enkelt.

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#48 Inlägg av HondaHasse »

blacken skrev:3: Vi sköter grunkorna bättre i Skandinavien än det övriga EU området, samt att vi kör skrotet en kortare tid på året. Sedan så är det inte längre någon större skillnad i prisbilden mellan oss och EU längre, lägg sedan till risken ( läs Fuck upen) att pappersexercisen mellan länderna kan rendera att man får Sveriges dyraste dörrstopp.. :D Och köper du något inom rikets gränser, så kan du upprätta ett bindande köpe/säljavtal om något går snett, vilket du inte kan utomlands..
Ska du ha ett riktigt välskött exemplar ska du köpa en dansk hoj. De har så höga avgifter så har dom fått råd att köpa en hoj så vårdar de hojen som ett barn. Sen vet jag inte om det är så ekonomiskt försvarbart att handla där :wink:
Kanske man kan få en del av avgiften tillbaka, jag vet inte.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#49 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Det blandas äpplen och päron här... :wink:

1. Stämmer i stort sett, men det är ju ingen skillnad på en svensk och en utländsk återsförsäljare?

2. En privat säljare beter sig likadant oavsett land... risken att bli blåst är lika stor oavsett land, eller hur?

3. Varför skulle folk i EU utanför Skandinavien sköta sina saker sämre? Men att priserna blivit mer lika är helt rätt, så det finns inga stora pengar att tjäna på import längre.

Nåja, min huvudpoäng är iallafall att det inte finns någon rationell anledning att välja bort import. Som spekulant vill man ju ha största möjliga urval för att kunna hitta rätt objekt, och Sverige är en väääldigt liten marknad...
Öööh... Du verkar ha sagt det jag ville säga också, så "vad Tersan sa!".

Dock skulle jag vilja tillägga, återigen, att importhojar ibland har en högre försäkringspremie. Är man ute efter det mest ekonomiska alternativet ska man inte välja en importhoj. Fast är man lagd så strikt ekonomiskt, ska man kanske överväga att inte köpa mc alls...

blacken skrev:Teoretisk sett kanske, men i detta land så kan man få rätt gentemot en blåsnisse i och med att man kan skriva ett juridiskt bindande köpe/sälj avtal. Lite svårt med det utomlands. och i beaktande av mina personliga erfarenheter av "några" år i meckbranschen,av berikande kulturer av utomnordiskt ursprung, så kan jag lugnt konstatera att vi är överlag avsevärt mera hederligare än tidigare nämnda kulturer vid dylika transaktioner..
Du borde kolla på Råd och Röns svarta lista under "Motor"...
Senast redigerad av adrian_vg den fre maj 14, 2010 19:28, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#50 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Det blandas äpplen och päron här... :wink:

1. Stämmer i stort sett, men det är ju ingen skillnad på en svensk och en utländsk återsförsäljare?

2. En privat säljare beter sig likadant oavsett land... risken att bli blåst är lika stor oavsett land, eller hur?

3. Varför skulle folk i EU utanför Skandinavien sköta sina saker sämre? Men att priserna blivit mer lika är helt rätt, så det finns inga stora pengar att tjäna på import längre.

Nåja, min huvudpoäng är iallafall att det inte finns någon rationell anledning att välja bort import. Som spekulant vill man ju ha största möjliga urval för att kunna hitta rätt objekt, och Sverige är en väääldigt liten marknad...
Öööh... Du verkar ha sagt det jag ville säga också, så "vad Tersan sa!".

Dock skulle jag vilja tillägga, återigen, att importhojar ibland har en högre försäkringspremie. Är man ute efter det mest ekonomiska alternativet ska man inte välja en importhoj. Fast är man lagd så strikt ekonomiskt, ska man kanske överväga att inte köpa mc alls...

blacken skrev:Teoretisk sett kanske, men i detta land så kan man få rätt gentemot en blåsnisse i och med att man kan skriva ett juridiskt bindande köpe/sälj avtal. Lite svårt med det utomlands. och i beaktande av mina personliga erfarenheter av "några" år i meckbranschen,av berikande kulturer av utomnordiskt ursprung, så kan jag lugnt konstatera att vi är överlag avsevärt mera hederligare än tidigare nämnda kulturer vid dylika transaktioner..
Du borde kolla på Råd och Röns svarta lista under "Motor"...
Jo men du missar det väsentliga, vi har en "svart lista" och man får till 99% rätt i slutändan. Det finns inte i EU, och det var ett tag sedan jag var "aktiv" i meckvärlden, vi har anammat en hel del "värderingar" ifrån EU området på senare tid, det skall också vägas in..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#51 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jo men du missar det väsentliga, vi har en "svart lista" och man får till 99% rätt i slutändan. Det finns inte i EU, och det var ett tag sedan jag var "aktiv" i meckvärlden, vi har anammat en hel del "värderingar" ifrån EU området på senare tid, det skall också vägas in..
Njae, så långt vill jag inte gå. Av det man läser I R&R får kunden kanske rätt i 3/4 av alla fall.

Värderingarna har funnits i Sverige också, de har bara inte märkts så mycket innan internätets intåg.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#52 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Jo men du missar det väsentliga, vi har en "svart lista" och man får till 99% rätt i slutändan. Det finns inte i EU, och det var ett tag sedan jag var "aktiv" i meckvärlden, vi har anammat en hel del "värderingar" ifrån EU området på senare tid, det skall också vägas in..
Njae, så långt vill jag inte gå. Av det man läser I R&R får kunden kanske rätt i 3/4 av alla fall.

Värderingarna har funnits i Sverige också, de har bara inte märkts så mycket innan internätets intåg.
Nope, inte i den utsträckningen som du vill göra gällande, utan jag märkte att ju mer vi exponerades gentemot "assimileringen" av EU, så steg oärligheten (läs blåset) i olika deal som gjordes. Visst fanns det "hästhandlare" innan men dom var väldigt få, utan ens ord var ens ord, och ett handslag var ett handslag. Det har idag i det närmaste utplånats i från detta land..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#53 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Nope, inte i den utsträckningen som du vill göra gällande, utan jag märkte att ju mer vi exponerades gentemot "assimileringen" av EU, så steg oärligheten (läs blåset) i olika deal som gjordes. Visst fanns det "hästhandlare" innan men dom var väldigt få, utan ens ord var ens ord, och ett handslag var ett handslag. Det har idag i det närmaste utplånats i från detta land..
Jag håller respektfullt inte med dig. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#54 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Nope, inte i den utsträckningen som du vill göra gällande, utan jag märkte att ju mer vi exponerades gentemot "assimileringen" av EU, så steg oärligheten (läs blåset) i olika deal som gjordes. Visst fanns det "hästhandlare" innan men dom var väldigt få, utan ens ord var ens ord, och ett handslag var ett handslag. Det har idag i det närmaste utplånats i från detta land..
Jag håller respektfullt inte med dig. :)
Då så, då är vi överens om, att inte vara överens :D ..

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#55 Inlägg av Since-2009 »

Skönt att ni kan vara oense med glatt humör! :tummenupp

Varit ute på gruppkörning idag och där fanns det både VFR och VTR med, gav mersmak =) Fått svar på en hoj som skulle kunna vara något men behöver kolla upp den lite mer och så får jag om se om jag ska byta redan.

Brukar ni ha några gruppkörningar, typ några med lite mer touring än vad det blir när man snurrar runt i Roslagen/stor-Sthlm? Kanske sticker iväg o fiskar eller någon annan aktivitet?
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#56 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Skönt att ni kan vara oense med glatt humör! :tummenupp
Vi tycks alla tro att vi har rätt. Ingen idé att bråka om det då. ;-)

Since-2009 skrev:Varit ute på gruppkörning idag och där fanns det både VFR och VTR med, gav mersmak =) Fått svar på en hoj som skulle kunna vara något men behöver kolla upp den lite mer och så får jag om se om jag ska byta redan.
VTR är törstig. Ska du köpa en sån, kolla att du skaffar den med den större tanken på 19 liter. Tror den kom 2002.
Since-2009 skrev:Brukar ni ha några gruppkörningar, typ några med lite mer touring än vad det blir när man snurrar runt i Roslagen/stor-Sthlm? Kanske sticker iväg o fiskar eller någon annan aktivitet?
Händer ibland. Jag tror de stora vifferåkarsamlingarna brukar vara VFR-träffarna och Mälaren Runt. Var ett dussin eller så viffrar på Mälaren Runt-2009. Några med sambosar och/eller fruar. Tyckte personligen att det var kul att sätta ansikten på siggarna från forumet!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#57 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Var ett dussin eller så viffrar på Mälaren Runt-2009. Några med sambosar och/eller fruar. Tyckte personligen att det var kul att sätta ansikten på siggarna från forumet!
Ska man ha med både fru och sambo på sin Viffer gäller det nog att de kommer bra överens med varandra... :roll:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#58 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Ska man ha med både fru och sambo på sin Viffer gäller det nog att de kommer bra överens med varandra... :roll:
Sidvagn is da shiznat. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#59 Inlägg av blacken »

Senast redigerad av blacken den sön maj 16, 2010 09:47, redigerad totalt 3 gång.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#60 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
Since-2009 skrev:Varit ute på gruppkörning idag och där fanns det både VFR och VTR med, gav mersmak =) Fått svar på en hoj som skulle kunna vara något men behöver kolla upp den lite mer och så får jag om se om jag ska byta redan.
VTR är törstig. Ska du köpa en sån, kolla att du skaffar den med den större tanken på 19 liter. Tror den kom 2002.
Även med 19liters tanken blir det ett satans tankande .. har sett moddar med vfr-tank på och det är lockande men inte helt enkelt.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar