Går i köptankar - VFR 800 av senare modell

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#61 Inlägg av adrian_vg »

Första klippet, 2:16 in, hej vad föraren burkar!!
Conseal skrev:Även med 19liters tanken blir det ett satans tankande .. har sett moddar med vfr-tank på och det är lockande men inte helt enkelt.
Vad talar vi för siffror egentligen? 1liter/milen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#62 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:Första klippet, 2:16 in, hej vad föraren burkar!!
Conseal skrev:Även med 19liters tanken blir det ett satans tankande .. har sett moddar med vfr-tank på och det är lockande men inte helt enkelt.
Vad talar vi för siffror egentligen? 1liter/milen?
Lätt ... har 19literstank och tar mig på sin höjd 22 pendelmil (trippen säger 24 men å andrasidan är 130 på min mätare lagligt på de flesta motorvägar ;) .. dvs trippen går lite för fort ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#63 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Lätt ... har 19literstank och tar mig på sin höjd 22 pendelmil (trippen säger 24 men å andrasidan är 130 på min mätare lagligt på de flesta motorvägar ;) .. dvs trippen går lite för fort ..
Har du drevat om den så att den går på högre varv, och drar mer bränsle?

Har kollat förbrukningen för min viffer. Pendling i stadstrafik mest och kortbanekörning på tvåans växel ca två ggr i veckan ger runt 0,6l/mil.

Hoppas milen på VTR:en är värda soppaslantarna! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#64 Inlägg av H2SO4 »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Lätt ... har 19literstank och tar mig på sin höjd 22 pendelmil (trippen säger 24 men å andrasidan är 130 på min mätare lagligt på de flesta motorvägar ;) .. dvs trippen går lite för fort ..
Har du drevat om den så att den går på högre varv, och drar mer bränsle?

Har kollat förbrukningen för min viffer. Pendling i stadstrafik mest och kortbanekörning på tvåans växel ca två ggr i veckan ger runt 0,6l/mil.

Hoppas milen på VTR:en är värda soppaslantarna! ;-)
Ligger nånstanns runt 0,55-0,6 liter/mil i blandad körning med min viffer med.. iaf enligt den senaste mätningarna från förra året.
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#65 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Lätt ... har 19literstank och tar mig på sin höjd 22 pendelmil (trippen säger 24 men å andrasidan är 130 på min mätare lagligt på de flesta motorvägar ;) .. dvs trippen går lite för fort ..
Är hög soppaförbrukning nåt typiskt för VTR, eller en gemensam grej för alla stora twinnar med denna trimningsgrad?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#66 Inlägg av Since-2009 »

Beror ju förstås på gällande VTR'n, frågade runt lite för ett tag sen och svaren skiljde sig åt. Nära litern verkade iofs inte ovanligt/särskilt svårt att uppnå men pendelkörning eller annan jämn körning så verkade den klara sig på 07-08 iaf.

Körde gruppkörning i lördags med CB'n, 26 mil blev det. Tyckte väl att det flåsa på skapligt, tankade efter 20 mil = 0.68 ;)
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#67 Inlägg av Since-2009 »

Sååå nu har jag hittat rätt objekt (trots att den är röd :oops: ), om allt klaffar blir det affär nästa vecka. Tänker inte avslöja för mkt då jag är inte intresserad av konkurrens och vild budgivning till följd, skulle aaalldrig misstänka någon här för det men det är ju ett öppet forum o allt ;)

Nä men det känns helrätt av det jag fått höra, bilder jag fått och tidigare ägares utsagor. Enda som är kvar att kolla upp är om Honda har någon "ettårsregel" för service hos dem kontra garantin. Alltså servad enligt miltalen men jag är inte hundra på tiden. Så om någon är sugen på en CB till överpris så är det bara att säga till :tummenupp
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#68 Inlägg av Excalibur105 »

GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#69 Inlägg av Since-2009 »

Idag var jag ute och provkörde en VFR 02´a för att se att det kändes rätt, det gjorde det. Blev 4 mil och hojen i fråga har leovince, mappad för dem samt någon omdragen slang eller vad det handlade om, någon vanlig ändring som ska vara till det bättre som ni säkert känner till.

Hur som helst så tyckte jag att den gick jäkligt fint, visst inte lika rent och snällt som CB´n men det räknade jag inte med heller, inte jämföra äpplen med päron. Nåväl hur "illa" är det med original mappning och dämpare? Ägaren tyckte att den gick renare, framförallt förbättring vid låga varv ex puttra runt i en rondell på 2000varv.

Hur bångstyrig är den med ojämn/hackig gång original? Om möjligt ge några exempel hur det kan upplevas.

Är det enbart mappning som gäller för "finare" gång?

Vad ger denna omdragning av slang (om någon vet vad jag menar) för förbättring?
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Ulfis
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 21, 2010 12:22
Ort: Sollentuna

#70 Inlägg av Ulfis »

Since-2009 skrev:
Hur bångstyrig är den med ojämn/hackig gång original? Om möjligt ge några exempel hur det kan upplevas.

?
Jag håller precis på att försöka reda ut det då jag har en 2008 som går som en kråka i rondeller och korsningar. Leo Vince och K&N. Ingen mappning.

Det regnade idag så att blev buss istället till jobbet. Men så fort jag hunnit provköra moddarna så ska jag berätta. (Tråd: "Hur låter VTEC egentligen")

Två moddar heter "PAIR mod" och "flapper valve". Båda involverar slangar. Lite beroende på hur man vill utföra dem. Sök bland guiderna.

/Ulfis
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#71 Inlägg av Since-2009 »

Tackar för infon, nu läst på lite och det verkar som om folk överlag verkar nöjda med det hela men okunskapen om vad de egentligen gör är för stor. Alltså modden i sig verkar ge trevligare karraktär men underförstått om man skulle fråga merparten av de som gjort denna modd om vad de förändrat så kan de bara rabbla nomenklatur som de lärt sig i instruktionen de läst för att utföra detta =)

Den jag provkörde fick denna modd gjord i samband med mappning och då känns det till det bättre men personligen är jag ingen stor beundrare av mappning utan vill gärna köra original eller med ev ändringar som i detta fall Honda själva tagit fram. Om denna modd nu skulle vara en "originalmodd" vore det ju toppen men det är väl tveksamt.

Modden jag läste om så stod det modellår 02-07, har det blivit bättre eller någon annan förändring för 08-09? Gällande ditt nämnda bekymmer för din 08´a så är det ju mer regel än undantag att de går lite snålt och blöddrigt med slipon utan mappning.

Här har vi ett ganska extremt exempel hur det kan låta utan mappning och därför snålt ställd p.g.a. slipon:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yLfLBX_FQd4[/youtube]
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#72 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Här har vi ett ganska extremt exempel hur det kan låta utan mappning och därför snålt ställd p.g.a. slipon:
Du menar bluddret på i slutet av klippet, vid gasavslaget?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#73 Inlägg av Rerun »

Since-2009 skrev:....Ägaren tyckte att den gick renare, framförallt förbättring vid låga varv ex puttra runt i en rondell på 2000varv.

Hur bångstyrig är den med ojämn/hackig gång original? Om möjligt ge några exempel hur det kan upplevas.
2000 varv?!? :shock:
Det är en VFR, inte en Volvo. Kör på rätt varv så går hojen bättre!

Men. Min '08:a gick ryckigt på låga varv (<5000) innan jag kopplade bort PAIR-valve:n. Nu går den bra, fast jag försöker ju inte kväva den med 2000 rpm...

Tänk på en bilmotor, som rödvarvar vid ca 6000 rpm. Titta på hojens varvräknare - var rödvarvar den? Förväntar du dig att bilen ska dra bra vid mindre än 1/4 av rödvarvet?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#74 Inlägg av Pegaso »

Rerun skrev:
Since-2009 skrev:....Ägaren tyckte att den gick renare, framförallt förbättring vid låga varv ex puttra runt i en rondell på 2000varv.

Hur bångstyrig är den med ojämn/hackig gång original? Om möjligt ge några exempel hur det kan upplevas.
2000 varv?!? :shock:
Det är en VFR, inte en Volvo. Kör på rätt varv så går hojen bättre!

Men. Min '08:a gick ryckigt på låga varv (<5000) innan jag kopplade bort PAIR-valve:n. Nu går den bra, fast jag försöker ju inte kväva den med 2000 rpm...

Tänk på en bilmotor, som rödvarvar vid ca 6000 rpm. Titta på hojens varvräknare - var rödvarvar den? Förväntar du dig att bilen ska dra bra vid mindre än 1/4 av rödvarvet?
Min förra hoj hade rödmarkeringen vid 7500 varv och toppeffekt nånstans 6000 - 6500 (650 kubiks stånka) så jag har inte riktigt lyckats lära mig det här med att hålla varv på motorn än. Men j-lar vad mycket bättre det går när man gör det 8)
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#75 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Tänk på en bilmotor, som rödvarvar vid ca 6000 rpm. Titta på hojens varvräknare - var rödvarvar den? Förväntar du dig att bilen ska dra bra vid mindre än 1/4 av rödvarvet?
Ca 3500rpm på tredje växeln motsvarar ca 50km/h. Man kanske ska utgå från det? Oftast kan man lätt ta en rondell i 50km/h, vilket isf motsvarar runt 3000rpm. 2000rpm är tomgång. Funkar kanske på en HD edyl med dubbelt så stor motor, men inte på en VFR, inte ens en Vtec. ;-)
Pegaso skrev:Min förra hoj hade rödmarkeringen vid 7500 varv och toppeffekt nånstans 6000 - 6500 (650 kubiks stånka) så jag har inte riktigt lyckats lära mig det här med att hålla varv på motorn än. Men j-lar vad mycket bättre det går när man gör det 8)
Ta ut den på tex en gokortbana och kör runt lite. Du kommer att upptäcka att man måste ligga på minst ca 4000rpm för att komma runt. Min VFR, en 97:a, har en effektpuckel from ca 4500rpm där den börjar dra kraftigt mot rödmarkeringen. Ligger man under det är det kanske inget under av kraft. Mellan- och i viss mån toppregistret hos en viffer är var den visar framfötterna, använd dig av det så ska se vad en VFR kan prestera! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar