Har i dagsläget en CB1000R vilket är en sjujäkla kul hoj på alla sätt o vis men nu börjar jag att leta efter en lite mer touringanpassad hoj, dock en körglad sådan. Alltså det jag efterfrågar är en hoj som är bättre duglig för touring än nuvarande men fortfarande hygglig för Roslagens kurvigare partier.
Har kört en VFR 02´a ca 20 mil, mestadels större vägar, och det var trevligt trots till stor del akvarievy på den trippen. Då hade jag haft lappen ca en vecka = spelade det ingen större roll vad man sitter på för att det ska vara kul. Nåväl nu har jag haft lappen i snart 11 månader varav åtminstone 4 försvunnit under vintern men jag körde fram till december iaf. Avverkat ca 1400 mil på snart 11 månader, 7 månader om man räknar bort dom då hojen stod i vinterdvala.
Lite frågeställnignar:
Funderar på en senare modell av VFR, när var det V-tec´en uppgraderades sist med aktivering ett par hundra rpm tidigare? Finns det något fiffigt sätt att ta reda på när brytgränsen för denna uppgradering är så man kan kontrollera det på en specifik cykel utan provkörning? Chassinr, tillverkningsmånad eller annat kännetecken?
Det enda jag ser som negativt om man tittar på specifikationen är vikten, hur upplever ni hojens egenskaper på småvägar/kurviga partier? Något som väger "bly" på hojen i onödan, alltså något som kan/är vanligt att folk byter ut för att spara vikt? Fälgar kunde vara en tanke men frågan om det är den ofjädrade vikten man vill åt.
Vad är er erfarenhet vid lite längre touring om vi ser till komfortbiten? Ex min nuvarande är väldigt bekväm i sitsen men det blåser naturligtvis lite mer än optimalt =) Säg en 200-300mil tur till Norge under en vecka.
Är det sporttouring 2 den går under för märkesförsäkringen hos IF?
Har Honda några originalpipor eller som säljs som originaltillbehör vilka är tänkta att funka utan annan mappning? Alltid trevligt med lite muller i bilköerna men ett straff att tvunget behöva annan mappning.
Några särskilda kvalitetsproblem för de årsmodellerna jag efterfrågar, tanken är som sagt senare årsmodell med skapligt låga mil, helst under 1000.
Har kollat runt lite på marknaden men VFR´en är nog den jag hoppas ska passa mig bäst. Kollat på Firestorm vilken verkar trevlig, lite lurigare att hitta rätt objekt, förgasarknallert till produktionsslut 2007 känns sådär, tyvärr inte provkört. Däremot provkört BMW 800ST och GS men minns VFR som så mkt roligare effektmässigt att jag inte kan släppa det.
Tacksam för tips & råd =)