Men vi ska utbildas mer...

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Orkade inte läsa det du länkade till.... Men baserat på vad jag läst på detta forumet, SAMT vad jag läst på andra forum. Och lite vad jag själv upplevt, borde bilister utbildas i att förstå att man kaaanske ska titta på mer än bilar i trafiken? Vi må vara osynliga, på våra små fordon. Men visst ska det ingå att lära sig att vi inte är lika skyddade som bilister, oavsett hur mycket skydd vi har på oss.
I korthet; MC-olyckorna har minskat med 47 procent de senaste tre åren. Av de olyckorna var 64 procent av kollisionerna vållade av bilisten. Mer än hälften av alla mc-olyckor är alltså orsakade av bilister. Bara i 30 procent av alla olyckor är motorcyklisten vållande, var tredje motorcyklist har alltså själv orsakat sin olycka.Akademikern skrev:Orkade inte läsa det du länkade till.... Men baserat på vad jag läst på detta forumet, SAMT vad jag läst på andra forum. Och lite vad jag själv upplevt, borde bilister utbildas i att förstå att man kaaanske ska titta på mer än bilar i trafiken? Vi må vara osynliga, på våra små fordon. Men visst ska det ingå att lära sig att vi inte är lika skyddade som bilister, oavsett hur mycket skydd vi har på oss.
Just det. Deras statistik handlar dessutom bara om deras försäkringstagare.TG skrev:Bara ett litet förtydligande....
Av de 755 olyckor som TH hade utrett så var bilens förare vållande till 64%, dock så gällde detta olyckor som innehöll mer än en förare... Den statistiken säger alltså inget om hur många singelolyckor det är...??
Eller missade jag nå´t???
Men de fick ihop ca 700 olyckor, så det är en hel del underlag. Å andra sidan räknar de in alla kollisionsolyckor, oavsett personskada, inklusive typ skrapad backspegel. Detta till skillnad från Trafikverkets studie med enbart döda och svårt skadade.TG skrev:O TH är väl inte det största bolaget direkt....
och hur många av bilisterna som var inblandade i olyckorna understeg dom kriterierna tro?..Ur Trafikverkets studie kan man utläsa att enbart 31% av motorcyklisterna höll skyltad hastighet i samband med sin dödsolycka. 34% körde 10-30 km/h över, och 36% körde mer än 30 över. Dessutom var, enligt Trafikverkets studie, 25% av de omkomna motorcyklisterna alkohol- och/eller drogpåverkade. De skriver att "6 av 10 omkomna motorcyklister var antingen alkoholpåverkade eller saknade hjälm/mc-körkort eller körde mycket för fort."
Nope, du har det. SKulle ha varit lite tydligare där... Sorry.TG skrev:Bara ett litet förtydligande....
Av de 755 olyckor som TH hade utrett så var bilens förare vållande till 64%, dock så gällde detta olyckor som innehöll mer än en förare... Den statistiken säger alltså inget om hur många singelolyckor det är...??
Eller missade jag nå´t???
Om!Rerun skrev:Statistik är kul...
Totalt sett ja. Bortser man från olyckorna där droger odyl var inblandat, handlar det om människor som iaf skulle ha kört ihjäl sig med andra fordon, verkar olyckorna som är kvar mestadels vållade av bilisterna. Eller böjer jag på en del på "sanningen" nu?Rerun skrev:Så man ska nog inte bara skylla på bilisterna, som för övrigt inte är inblandade i mer än ca 50% av mc-olyckorna med död/svårt skadad motorcyklist.