MC-olyckorna har minskat enl Trygg-Hansa

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

MC-olyckorna har minskat enl Trygg-Hansa

#1 Inlägg av adrian_vg »

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Akademikern
Medlem

Re: MC-olyckorna har minskat enl Trygg-Hansa

#2 Inlägg av Akademikern »

adrian_vg skrev:http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ent-399964

Men vi ska utbildas mer... :roll:
Orkade inte läsa det du länkade till.... Men baserat på vad jag läst på detta forumet, SAMT vad jag läst på andra forum. Och lite vad jag själv upplevt, borde bilister utbildas i att förstå att man kaaanske ska titta på mer än bilar i trafiken? Vi må vara osynliga, på våra små fordon. Men visst ska det ingå att lära sig att vi inte är lika skyddade som bilister, oavsett hur mycket skydd vi har på oss.
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: MC-olyckorna har minskat enl Trygg-Hansa

#3 Inlägg av adrian_vg »

Akademikern skrev:Orkade inte läsa det du länkade till.... Men baserat på vad jag läst på detta forumet, SAMT vad jag läst på andra forum. Och lite vad jag själv upplevt, borde bilister utbildas i att förstå att man kaaanske ska titta på mer än bilar i trafiken? Vi må vara osynliga, på våra små fordon. Men visst ska det ingå att lära sig att vi inte är lika skyddade som bilister, oavsett hur mycket skydd vi har på oss.
I korthet; MC-olyckorna har minskat med 47 procent de senaste tre åren. Av de olyckorna var 64 procent av kollisionerna vållade av bilisten. Mer än hälften av alla mc-olyckor är alltså orsakade av bilister. Bara i 30 procent av alla olyckor är motorcyklisten vållande, var tredje motorcyklist har alltså själv orsakat sin olycka.

Summa summarum, bilisterna borde ägna sig, precis som du skriver, lite mer än andra bilister eller större fordon.

Själv har jag börjat misstänka att de som myntade uttrycket "loud pipes saves lives" kanske inte var helt ute och cyklade. Det funkar iaf som varning för gående, cyklister och andra sk oskyddade trafikanter.

Nån som sett olycksstatistikrapporten som Trafikverket släppt ganska nyligen? Mysko siffror har de och underlag som är smått tveksamma. Å andra sidan får man veta att de två vanligaste skadorna som en mc/moped-förare får vid en olycka är i huvud- och bröstregionen - med hjälm och en skyddsjacka eller skyddsväst med bröstplåtar kommer man långt!
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#4 Inlägg av TG »

Bara ett litet förtydligande....

Av de 755 olyckor som TH hade utrett så var bilens förare vållande till 64%, dock så gällde detta olyckor som innehöll mer än en förare... Den statistiken säger alltså inget om hur många singelolyckor det är...??

Eller missade jag nå´t??? :?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#5 Inlägg av Rerun »

Statistik är kul...

Tyvärr är det svårt att jämföra olika studier då de inte är över exakt samma tidsperioder och de vill belysa olika saker. Men ändå...
Den studie du länkar till är en sammanställning av Trygg Hansas fall av mc-olyckor med fler fordon inblandade under år 2007-2009. Trafikverket har nyligen släppt en djupstudie av olycksutveckling för mc (alla olyckor med död/svårt skadad motorcyklist) under ca 2005-2008 (vissa diagram & tabeller har något år före/efter).

Enligt TH orsakades 64% av flerfordonsolyckorna med deras försäkringstagare av bilister, och i 30% av dessa olyckor är motorcyklisten vållande, som du skriver.
Ur Trafikverkets studie kan man utläsa att enbart 31% av motorcyklisterna höll skyltad hastighet i samband med sin dödsolycka. 34% körde 10-30 km/h över, och 36% körde mer än 30 över. Dessutom var, enligt Trafikverkets studie, 25% av de omkomna motorcyklisterna alkohol- och/eller drogpåverkade. De skriver att "6 av 10 omkomna motorcyklister var antingen alkoholpåverkade eller saknade hjälm/mc-körkort eller körde mycket för fort."
Så man ska nog inte bara skylla på bilisterna, som för övrigt inte är inblandade i mer än ca 50% av mc-olyckorna med död/svårt skadad motorcyklist.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#6 Inlägg av Rerun »

TG skrev:Bara ett litet förtydligande....

Av de 755 olyckor som TH hade utrett så var bilens förare vållande till 64%, dock så gällde detta olyckor som innehöll mer än en förare... Den statistiken säger alltså inget om hur många singelolyckor det är...??

Just det. Deras statistik handlar dessutom bara om deras försäkringstagare.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#7 Inlägg av TG »

O TH är väl inte det största bolaget direkt....

(skickar upp en poll :D )
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#8 Inlägg av Rerun »

TG skrev:O TH är väl inte det största bolaget direkt....
Men de fick ihop ca 700 olyckor, så det är en hel del underlag. Å andra sidan räknar de in alla kollisionsolyckor, oavsett personskada, inklusive typ skrapad backspegel. Detta till skillnad från Trafikverkets studie med enbart döda och svårt skadade.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#9 Inlägg av blacken »

Ur Trafikverkets studie kan man utläsa att enbart 31% av motorcyklisterna höll skyltad hastighet i samband med sin dödsolycka. 34% körde 10-30 km/h över, och 36% körde mer än 30 över. Dessutom var, enligt Trafikverkets studie, 25% av de omkomna motorcyklisterna alkohol- och/eller drogpåverkade. De skriver att "6 av 10 omkomna motorcyklister var antingen alkoholpåverkade eller saknade hjälm/mc-körkort eller körde mycket för fort."
och hur många av bilisterna som var inblandade i olyckorna understeg dom kriterierna tro?..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:Bara ett litet förtydligande....

Nope, du har det. SKulle ha varit lite tydligare där... Sorry.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Statistik är kul...
Om! :lol:
Rerun skrev:Så man ska nog inte bara skylla på bilisterna, som för övrigt inte är inblandade i mer än ca 50% av mc-olyckorna med död/svårt skadad motorcyklist.
Totalt sett ja. Bortser man från olyckorna där droger odyl var inblandat, handlar det om människor som iaf skulle ha kört ihjäl sig med andra fordon, verkar olyckorna som är kvar mestadels vållade av bilisterna. Eller böjer jag på en del på "sanningen" nu?
===

Skriv svar