Kan strypning skada en MC????
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kan strypning skada en MC????
Jag har hittat en CBR1100XX Superblackbird som har varit strypt till mellanklass-mc sedan den var ny. Om jag köper den så plockar jag naturligtvis bort strypningen och reggar om den, men frågan är om den har tagit skada av att den varit strypt. Den har gått ca:3000mil.
Jag har ingen aning hur begränsar hästarna så den passar till mellan klass.
Jag har ingen aning hur begränsar hästarna så den passar till mellan klass.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Kan strypning skada en MC????
Har man strypt ner en 160hk-maskin till 33hk/25kW??
Rent spontant kan det väl inte rimligen skada, men motorn lär väl vara ganska igenkoksad eller så, av att inte få varva ur ordentligt?

Rent spontant kan det väl inte rimligen skada, men motorn lär väl vara ganska igenkoksad eller så, av att inte få varva ur ordentligt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hur ostryper man isf? Laddar man in en ny mappning med Power Commander edyl i boxen, eller byter man ut den mot en som inte strypt bara?Henning skrev:Jag inbillar mig att den är strypt genom tändboxen... Tror inte strypningar är farliga för motorn så länge det inte är brickor i utblås, men så stryper man nog inte en Super Blackbird...
Skulle tro det är ett säkert köp.
/Henning!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
CDI-boxen måste bytas. Jag har en sådan box 25 kilowatt till en CBR900 -92 liggandes. Den är väldigt lite använd kan jag säga!adrian_vg skrev:Hur ostryper man isf? Laddar man in en ny mappning med Power Commander edyl i boxen, eller byter man ut den mot en som inte strypt bara?Henning skrev:Jag inbillar mig att den är strypt genom tändboxen... Tror inte strypningar är farliga för motorn så länge det inte är brickor i utblås, men så stryper man nog inte en Super Blackbird...
Skulle tro det är ett säkert köp.
/Henning!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
det är ingen fara med det, på sin höjd att den kanske har sotat lite. Tvärtom den har ju inte belastats så hårt så den är nog mer än frisk i bitarna, om man skulle jämföra med en likadan som inte varit strypt. Hur den är strypt vete fasen, kan vara i tänd/bränslestyrningen eller en begränsare i trottlarnas rörelse uppåt som det är/var på GSX-r spisarna..
Jag tackar för svaren! Jag har själv pratat med lite folk idag och alla säger att motorn förmodligen är i bättre skick än en som gått 100 mil utan stypning eftersom den garanterat inte blivit övervarvad.
Jag misstänker att strypningen är elektronisk eftersom det är instprutare.
Det lutar åt att jag får bli "hangaround" till VFR gänget, dock har jag inte gett upp om en ny VFR i framtiden men just nu fanns det inte någon VFR med rätt pris, färg och årsmodell till salu i Sverige. Den närmaste fanns söder om Berlin.
Jag fick föresten klart med försäkringsbolaget idag, dom erbjöd 30000kr men vi kom överens med 40000. Ett försäkringsbolag som ändrar sin ersättning för att göra mottagaren glad, har ni hört talas om det förr????
Jag kommer aldrig att försäkra mina motorcyklar hos något annat bolag än hos Bilsport & MC. Sättet jag har blivit behandlad av dom är otroligt. Jag har alltid trott att alla försäkringsbolag är dagens pirater och skurkar men Bilsport & MC har visat att man inte ska dra alla över en kam.
Det har varit väldigt lätt att komma över krocken med ett försäkringsbolag som har stöttat en och sett till att man inte behöver sälja sin kropp för att klara sig.
Jag misstänker att strypningen är elektronisk eftersom det är instprutare.
Det lutar åt att jag får bli "hangaround" till VFR gänget, dock har jag inte gett upp om en ny VFR i framtiden men just nu fanns det inte någon VFR med rätt pris, färg och årsmodell till salu i Sverige. Den närmaste fanns söder om Berlin.
Jag fick föresten klart med försäkringsbolaget idag, dom erbjöd 30000kr men vi kom överens med 40000. Ett försäkringsbolag som ändrar sin ersättning för att göra mottagaren glad, har ni hört talas om det förr????
Jag kommer aldrig att försäkra mina motorcyklar hos något annat bolag än hos Bilsport & MC. Sättet jag har blivit behandlad av dom är otroligt. Jag har alltid trott att alla försäkringsbolag är dagens pirater och skurkar men Bilsport & MC har visat att man inte ska dra alla över en kam.
Det har varit väldigt lätt att komma över krocken med ett försäkringsbolag som har stöttat en och sett till att man inte behöver sälja sin kropp för att klara sig.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06
VFR 800 Vtec -06
Låter ju bra, det är så man skall bli bemött.Sälle skrev:Jag tackar för svaren! Jag har själv pratat med lite folk idag och alla säger att motorn förmodligen är i bättre skick än en som gått 100 mil utan stypning eftersom den garanterat inte blivit övervarvad.
Jag misstänker att strypningen är elektronisk eftersom det är instprutare.
Det lutar åt att jag får bli "hangaround" till VFR gänget, dock har jag inte gett upp om en ny VFR i framtiden men just nu fanns det inte någon VFR med rätt pris, färg och årsmodell till salu i Sverige. Den närmaste fanns söder om Berlin.
Jag fick föresten klart med försäkringsbolaget idag, dom erbjöd 30000kr men vi kom överens med 40000. Ett försäkringsbolag som ändrar sin ersättning för att göra mottagaren glad, har ni hört talas om det förr????
Jag kommer aldrig att försäkra mina motorcyklar hos något annat bolag än hos Bilsport & MC. Sättet jag har blivit behandlad av dom är otroligt. Jag har alltid trott att alla försäkringsbolag är dagens pirater och skurkar men Bilsport & MC har visat att man inte ska dra alla över en kam.
Det har varit väldigt lätt att komma över krocken med ett försäkringsbolag som har stöttat en och sett till att man inte behöver sälja sin kropp för att klara sig.
Ang hangaround så funkar det ju, jag har haft lika roligt och har varit lika välkommen i gänget fast jag inte haft VFR på länge. Så länge intresset finns där så är det inga problem. Sen kan det vara kul att snacka andra hojar än VFR ibland.

Hoppas skadorna läker snabbt och att du mår bra.
Mvh Jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tråkigt, men så är det ibland.Sälle skrev:Jag tackar för svaren! Jag har själv pratat med lite folk idag och alla säger att motorn förmodligen är i bättre skick än en som gått 100 mil utan stypning eftersom den garanterat inte blivit övervarvad.
Jag misstänker att strypningen är elektronisk eftersom det är instprutare.
Det lutar åt att jag får bli "hangaround" till VFR gänget, dock har jag inte gett upp om en ny VFR i framtiden men just nu fanns det inte någon VFR med rätt pris, färg och årsmodell till salu i Sverige. Den närmaste fanns söder om Berlin.

Vilken årsmodell var det du hade i tankarna? Har du kollat upp vad en ostrypt cdi-box går och var det går att få tag på?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det är en -06:a och den kommer att vara ostrypt och omreggad när jag köper den så jag behöver inte bry mig om att den är stypt för tillfället för det fixar säljaren.adrian_vg skrev:Tråkigt, men så är det ibland.Sälle skrev:Jag tackar för svaren! Jag har själv pratat med lite folk idag och alla säger att motorn förmodligen är i bättre skick än en som gått 100 mil utan stypning eftersom den garanterat inte blivit övervarvad.
Jag misstänker att strypningen är elektronisk eftersom det är instprutare.
Det lutar åt att jag får bli "hangaround" till VFR gänget, dock har jag inte gett upp om en ny VFR i framtiden men just nu fanns det inte någon VFR med rätt pris, färg och årsmodell till salu i Sverige. Den närmaste fanns söder om Berlin.
Vilken årsmodell var det du hade i tankarna? Har du kollat upp vad en ostrypt cdi-box går och var det går att få tag på?
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06
VFR 800 Vtec -06
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Då då, tuta och kör!Sälle skrev:Det är en -06:a och den kommer att vara ostrypt och omreggad när jag köper den så jag behöver inte bry mig om att den är stypt för tillfället för det fixar säljaren.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!