Kan strypning skada en MC????

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

Kan strypning skada en MC????

#1 Inlägg av Sälle »

Jag har hittat en CBR1100XX Superblackbird som har varit strypt till mellanklass-mc sedan den var ny. Om jag köper den så plockar jag naturligtvis bort strypningen och reggar om den, men frågan är om den har tagit skada av att den varit strypt. Den har gått ca:3000mil.

Jag har ingen aning hur begränsar hästarna så den passar till mellan klass.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Kan strypning skada en MC????

#2 Inlägg av adrian_vg »

Har man strypt ner en 160hk-maskin till 33hk/25kW?? :shock:

Rent spontant kan det väl inte rimligen skada, men motorn lär väl vara ganska igenkoksad eller så, av att inte få varva ur ordentligt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#3 Inlägg av Henning »

Jag inbillar mig att den är strypt genom tändboxen... Tror inte strypningar är farliga för motorn så länge det inte är brickor i utblås, men så stryper man nog inte en Super Blackbird...

Skulle tro det är ett säkert köp.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag inbillar mig att den är strypt genom tändboxen... Tror inte strypningar är farliga för motorn så länge det inte är brickor i utblås, men så stryper man nog inte en Super Blackbird...

/Henning!
Hur ostryper man isf? Laddar man in en ny mappning med Power Commander edyl i boxen, eller byter man ut den mot en som inte strypt bara?
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#5 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:Jag inbillar mig att den är strypt genom tändboxen... Tror inte strypningar är farliga för motorn så länge det inte är brickor i utblås, men så stryper man nog inte en Super Blackbird...

/Henning!
Hur ostryper man isf? Laddar man in en ny mappning med Power Commander edyl i boxen, eller byter man ut den mot en som inte strypt bara?
CDI-boxen måste bytas. Jag har en sådan box 25 kilowatt till en CBR900 -92 liggandes. Den är väldigt lite använd kan jag säga! ;) Ser ny ut!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#6 Inlägg av blacken »

det är ingen fara med det, på sin höjd att den kanske har sotat lite. Tvärtom den har ju inte belastats så hårt så den är nog mer än frisk i bitarna, om man skulle jämföra med en likadan som inte varit strypt. Hur den är strypt vete fasen, kan vara i tänd/bränslestyrningen eller en begränsare i trottlarnas rörelse uppåt som det är/var på GSX-r spisarna..

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#7 Inlägg av Sälle »

Jag tackar för svaren! Jag har själv pratat med lite folk idag och alla säger att motorn förmodligen är i bättre skick än en som gått 100 mil utan stypning eftersom den garanterat inte blivit övervarvad.

Jag misstänker att strypningen är elektronisk eftersom det är instprutare.

Det lutar åt att jag får bli "hangaround" till VFR gänget, dock har jag inte gett upp om en ny VFR i framtiden men just nu fanns det inte någon VFR med rätt pris, färg och årsmodell till salu i Sverige. Den närmaste fanns söder om Berlin.

Jag fick föresten klart med försäkringsbolaget idag, dom erbjöd 30000kr men vi kom överens med 40000. Ett försäkringsbolag som ändrar sin ersättning för att göra mottagaren glad, har ni hört talas om det förr????

Jag kommer aldrig att försäkra mina motorcyklar hos något annat bolag än hos Bilsport & MC. Sättet jag har blivit behandlad av dom är otroligt. Jag har alltid trott att alla försäkringsbolag är dagens pirater och skurkar men Bilsport & MC har visat att man inte ska dra alla över en kam.
Det har varit väldigt lätt att komma över krocken med ett försäkringsbolag som har stöttat en och sett till att man inte behöver sälja sin kropp för att klara sig.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#8 Inlägg av Donner »

Sälle skrev:Jag tackar för svaren! Jag har själv pratat med lite folk idag och alla säger att motorn förmodligen är i bättre skick än en som gått 100 mil utan stypning eftersom den garanterat inte blivit övervarvad.

Det lutar åt att jag får bli "hangaround" till VFR gänget, dock har jag inte gett upp om en ny VFR i framtiden men just nu fanns det inte någon VFR med rätt pris, färg och årsmodell till salu i Sverige. Den närmaste fanns söder om Berlin.

Jag fick föresten klart med försäkringsbolaget idag, dom erbjöd 30000kr men vi kom överens med 40000. Ett försäkringsbolag som ändrar sin ersättning för att göra mottagaren glad, har ni hört talas om det förr????

Jag kommer aldrig att försäkra mina motorcyklar hos något annat bolag än hos Bilsport & MC. Sättet jag har blivit behandlad av dom är otroligt. Jag har alltid trott att alla försäkringsbolag är dagens pirater och skurkar men Bilsport & MC har visat att man inte ska dra alla över en kam.
Det har varit väldigt lätt att komma över krocken med ett försäkringsbolag som har stöttat en och sett till att man inte behöver sälja sin kropp för att klara sig.
Låter ju bra, det är så man skall bli bemött.

Ang hangaround så funkar det ju, jag har haft lika roligt och har varit lika välkommen i gänget fast jag inte haft VFR på länge. Så länge intresset finns där så är det inga problem. Sen kan det vara kul att snacka andra hojar än VFR ibland. ;) Om inget annat så ger det erfarenhet och mer kunskap om man kör lite annat då o då.

Hoppas skadorna läker snabbt och att du mår bra.

Mvh Jocke

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Sälle skrev:Jag tackar för svaren! Jag har själv pratat med lite folk idag och alla säger att motorn förmodligen är i bättre skick än en som gått 100 mil utan stypning eftersom den garanterat inte blivit övervarvad.

Tråkigt, men så är det ibland. ;-)

Vilken årsmodell var det du hade i tankarna? Har du kollat upp vad en ostrypt cdi-box går och var det går att få tag på?
===

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#10 Inlägg av Sälle »

adrian_vg skrev:

Tråkigt, men så är det ibland. ;-)

Vilken årsmodell var det du hade i tankarna? Har du kollat upp vad en ostrypt cdi-box går och var det går att få tag på?
Det är en -06:a och den kommer att vara ostrypt och omreggad när jag köper den så jag behöver inte bry mig om att den är stypt för tillfället för det fixar säljaren.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Sälle skrev:Det är en -06:a och den kommer att vara ostrypt och omreggad när jag köper den så jag behöver inte bry mig om att den är stypt för tillfället för det fixar säljaren.
Då då, tuta och kör! ;-)
===

Skriv svar