Sida 1 av 3
Motorkaraktär VFR 750
Postat: mån apr 12, 2010 20:55
av Nilsson
Hur upplever ni motortkaraktären på eran VFR?
Själv har jag nu börjat att lära känna min egen VFR 750 från 95, och den känns ganska så snäll under 5000 varv. Men över 6000 varv så blir den helt vild och drar på grymt mycket.
Jag har för mig att V4:an skulle vara ganska så linjär i effektkurvan, dock har jag inte kört någon starkare rad 4:a.
Postat: mån apr 12, 2010 21:20
av Donner
Jag har haft en -87:a och har en 95:a....kan säga att den gamla är betydligt mer linjär i karaktären och den nyare är mer explosiv efter ,som du säger, 6000 varv.
På den gamla så var det bra drag från botten och drog jämt hela vägen, på 95:an så är det lite sämre vrid i botten känns det som men draget efter 6ooo varv känns betydligt mer markerande. Lite turboeffekt kan man säga.
Själv gillar jag den karaktären (den senare) då hojen känns piggare och roligare.
Re: Motorkaraktär VFR 750
Postat: mån apr 12, 2010 22:05
av adrian_vg
Nilsson skrev:Hur upplever ni motortkaraktären på eran VFR?
Själv har jag nu börjat att lära känna min egen VFR 750 från 95, och den känns ganska så snäll under 5000 varv. Men över 6000 varv så blir den helt vild och drar på grymt mycket.
Jag har för mig att V4:an skulle vara ganska så linjär i effektkurvan, dock har jag inte kört någon starkare rad 4:a.
Din 95:a
är linjär. Draget under 3000rpm är väl inget att hänga i granen, men oftast håller man inte till där så länge ändå.
En instruktörskollega som tidigare körde en Africa Twin fick låna min viffer ett varv på Rörken i Uppsala, och tyckte i efterhand att motorn var silkesmjuk och flexibel som inget han tidigare kört. En "nybörjarhoj" tyckte han.
Med början runt 5000rpm och upp till 12000rpm är även VFR:en vild och galen. Montera på ett lite öppnare eftermarknadssystem och du har en veritabel best ylande under dig, om än en väldigt kontrollerad sån.
Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Re: Motorkaraktär VFR 750
Postat: tis apr 13, 2010 16:47
av Donner
adrian_vg skrev:
Din 95:a
är linjär. Draget under 3000rpm är väl inget att hänga i granen, men oftast håller man inte till där så länge ändå.
En instruktörskollega som tidigare körde en Africa Twin fick låna min viffer ett varv på Rörken i Uppsala, och tyckte i efterhand att motorn var silkesmjuk och flexibel som inget han tidigare kört. En "nybörjarhoj" tyckte han.
Med början runt 5000rpm och upp till 12000rpm är även VFR:en vild och galen. Montera på ett lite öppnare eftermarknadssystem och du har en veritabel best ylande under dig, om än en väldigt kontrollerad sån.
Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Hehe precis tvärtom som jag upplever det, kan dock bero på att jag har lite nerdrevat + slipon.
Re: Motorkaraktär VFR 750
Postat: tis apr 13, 2010 16:59
av adrian_vg
Donner skrev:Hehe precis tvärtom som jag upplever det, kan dock bero på att jag har lite nerdrevat + slipon.
Nerdrevat kan göra väldigt mycket har jag hört. Jag är dock inte så pigg på det. Än...

Postat: tis apr 13, 2010 17:07
av jeppes
Skönt drag! Det räcker!

Postat: tis apr 13, 2010 17:11
av adrian_vg
jeppes skrev:Skönt drag! Det räcker!

Hur mycket fel visar din hastighetsmätare?

Postat: tis apr 13, 2010 17:24
av jeppes
Alltid bra, alltid rätt o aldrig fel
Postat: tis apr 13, 2010 19:59
av blacken
Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..
Postat: tis apr 13, 2010 20:01
av adrian_vg
blacken skrev:Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..
Jag väljer hellre bra vrid i mellanregistret och uppåt, än maximal toppeffekt högt upp!
Å andra sidan har ju nya 1200:an runt 160-170 kusar....

Postat: tis apr 13, 2010 21:52
av blacken
adrian_vg skrev:blacken skrev:Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..
Jag väljer hellre bra vrid i mellanregistret och uppåt, än maximal toppeffekt högt upp!
Å andra sidan har ju nya 1200:an runt 160-170 kusar....

Har du provat en GSX 1100 någon gång som är frisk? VFR:en kommer inte ens i närheten vare sig på låg, mellan eller toppvarv, snacka om "lok"! . Men däremot så är VFR:en "smoothare" i sin karaktär.

. Liasaom jag tycker att vfr:en är en mer än väldans trevlig knarr, men man saknar sukans enorma pulver i hela registret. Visst man kan få bra fnurr på viffern men inte på samma sätt som en GSX som är "Motiverad", där så skiter man snudd på i brallan när man lyfter trottlarna i jämförelse..
Postat: tis apr 13, 2010 22:30
av adrian_vg
blacken skrev:[...]där så skiter man snudd på i brallan när man lyfter trottlarna i jämförelse..
Intressant beskrivning.

Postat: tis apr 13, 2010 23:03
av blacken
adrian_vg skrev:blacken skrev:[...]där så skiter man snudd på i brallan när man lyfter trottlarna i jämförelse..
Intressant beskrivning.

Jo du vet, emperisk kunskap..

Re: Motorkaraktär VFR 750
Postat: tis apr 13, 2010 23:14
av JohanL
adrian_vg skrev:
Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Insämmer delvis:
Har kört både en -93 och en -95.
-93an tycker jag har ett gott botten register och en bra top register. Med en liten dip däremellan.
-95an. tycker jag bara dra nästan tråkigt snällt genom hela registret. Visst den går bra men det är lömst snällt leverat.
För att prestandan som helhet dom emellan är ingen större skillnad. Möjligen lite lite bättre på -95an. Men det är ju bara två individer jag provat.
Re: Motorkaraktär VFR 750
Postat: ons apr 14, 2010 09:17
av Mister
JohanL skrev:adrian_vg skrev:
Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Insämmer delvis:
Har kört både en -93 och en -95.
-93an tycker jag har ett gott botten register och en bra top register. Med en liten dip däremellan.
-95an. tycker jag bara dra nästan tråkigt snällt genom hela registret. Visst den går bra men det är lömst snällt leverat.
För att prestandan som helhet dom emellan är ingen större skillnad. Möjligen lite lite bättre på -95an. Men det är ju bara två individer jag provat.
Håller med ang. generation 3, kört 92:a. 800:an som jag har idag påminner, men är mer rappare
blacken skrev:Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..
Kört tillsammans med renodlade sporthojar. På en runda så åkte en tjej med en sporthoj några mil, sen ville hon sitta lite mer bekvämt och fick åka med min viffer. Tempot hela tiden var högt, till mycket högt.
Hon undrade varför vi helt plötsligt hade börjat köra så sakta....På viffern så upplevs farten, tempot lite mer lömskt pga V4:a karaktären. Det går fortare än man tror.