Sida 1 av 9

Ny mc på G!!

Postat: sön apr 11, 2010 21:32
av Ocean
Nu orkar jag inte vara utan hoj längre!

Har intresserat mig för denna:

http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=9 ... ellingsbro

Har hört mkt om firman, både bra och dåligt men tycker väl ändå att den är värd att titta på iaf.
Vet att bl.a adrian_vg har haft med dem att göra eller iaf varit och tittat på hoj där. Är det ngn mer som har ngt att tycka till om denna firma?
Finns det någon som bor i närheten och skulle kunna tänka sig att åka dit och titta närmare på den? (Det är ganska långt från Malmö :?)

Ska prova denna imorgon:

http://www.blocket.se/malmo/Honda_CBR_9 ... =23_11&w=3
...för att se om jag blir kär... :)

Postat: sön apr 11, 2010 22:17
av Invalido
första hojen är ombyggd..ej original bak,är från 929

andra...milen + kanske mer änn vad den visar sedan det priset för en import...

bara mina tankar. :wink:

Postat: sön apr 11, 2010 22:21
av Invalido

Re: Ny mc på G!!

Postat: sön apr 11, 2010 23:32
av adrian_vg
Har köpt två hojar på Bil och MC i Fellingsbro. Min förra vita viffer och den nuvarande gröna. Gubbarna på Bil och MC är trevliga att ha att göra med, men är kanske inte helt kunniga om det de säljer. De flesta av hojarna de har är tyskimporter med allt det innebär, justa priser men kan också var vrak. Kolla hellre det faktiska skicket på bågen, än bli bländad av ifyllda serviceböcker och sånt... Gör sen en service på bågen, helst inom en månad efter köpet, lita inte på att det har gjorts, även om de säger att det har det. Skulle serviceverkstan hitta nåt mysko har du fortfarande garanti kvar.

Ska du inte köpa en ny VFR då? Jag ser bara gixxrar och Fireblejdar p länkarna. ;-)

Postat: mån apr 12, 2010 09:12
av Ocean
Invalido skrev:första hojen är ombyggd..ej original bak,är från 929

andra...milen + kanske mer änn vad den visar sedan det priset för en import...

bara mina tankar. :wink:
Ja visst är den snygg med den baken :)

Den andra hojen är inte intressant att köpa, ska provköra den för att känna hur den känns.

Dessa hojar ligger bra i försäkring och de är inte så stöldbegärliga som en nyare hoj.

Postat: mån apr 12, 2010 09:31
av adrian_vg
Upplys mig, vad är skillnaden mellan en CBR 929 RR Fireblade och en "vanlig" Fireblade?? De ser ju ganska lika ut...

Postat: mån apr 12, 2010 09:33
av Henning
adrian_vg skrev:Upplys mig, vad är skillnaden mellan en CBR 929 RR Fireblade och en "vanlig" Fireblade?? De ser ju ganska lika ut...
Det jag kallar snobberi. 929 och 954 är olika årsmodeller CBR900RR där den exakta slagvolymen är angiven som modellnamn istället för årsmodell.
I min mening lite onödigt nördigt då det, ursäkta mina vänner, inte förekommer som modellnamn och förvirrar alla som inte är 100% insatta.

Lite som att börja kalla 86-97 VFR748 och 98 - 02 och de därefter för VFR782.
Inom Suzukikretsar nördas det med att de har K9:or och K5:or. Det är, precis som Honda har, angivande kod för dem som jobbar med hojar vilka grundårsmodeller de är. K9 = 2009.
EN K9:a är inte som gixxerfolket tror en GSX-R1000 2009 utan K9 är benämningen för ALLA Suzukis MC med byggstart 2009.

/Henning!

Postat: mån apr 12, 2010 09:35
av Ocean
adrian_vg skrev:Upplys mig, vad är skillnaden mellan en CBR 929 RR Fireblade och en "vanlig" Fireblade?? De ser ju ganska lika ut...
-00 borrades cylindrarna upp yttligare, nya kåpor, bakram m.m.
Första insprutningen.

Postat: mån apr 12, 2010 09:38
av Mister
adrian_vg skrev:Upplys mig, vad är skillnaden mellan en CBR 929 RR Fireblade och en "vanlig" Fireblade?? De ser ju ganska lika ut...
Paralleler går väl ta mellan viffer 750 och 800.

929 har bla insprut (liknande vifferns) istället för förgasare, mer bakhjulsvänligt chassi, modernare, snyggare :)

Men, har kört fireblade 900, 929 och 1000RR och tycker inte om motorkaraktären på 929. 929:ans HK är även det lite missvisande högt på pappret än vad som är i verkligheten.

Edit: skriver visst långsamt idag. Måndag

Postat: mån apr 12, 2010 09:38
av Henning
Ocean skrev:
adrian_vg skrev:Upplys mig, vad är skillnaden mellan en CBR 929 RR Fireblade och en "vanlig" Fireblade?? De ser ju ganska lika ut...
-00 borrades cylindrarna upp yttligare, nya kåpor, bakram m.m.
Första insprutningen.
Och 2002 lite till till 954...

/Henning!

Postat: mån apr 12, 2010 09:42
av Henning
CBR900RR:s kubik efter årsmodeller:
-92 893cc
-96 919cc
-00 929cc
-02 954cc

Postat: mån apr 12, 2010 09:48
av adrian_vg
Henning skrev:Det jag kallar snobberi. 929 och 954 är olika årsmodeller CBR900RR där den exakta slagvolymen är angiven som modellnamn istället för årsmodell. [...]
Ah, uttömmande, tack. Misstänker att Honda kanske varit ute efter lite av Dicatis 929/999/1098-aura/modellbeteckningscharm/whatever? :D

Henning skrev:I min mening lite onödigt nördigt då det, ursäkta min vänner, inte förekommer som modellnamn och förvirrar alla som inte är 100% insatta.
Såna som jag uppenbarligen... :roll: ;-).

Postat: mån apr 12, 2010 10:06
av Henning
adrian_vg skrev:
Henning skrev:Det jag kallar snobberi. 929 och 954 är olika årsmodeller CBR900RR där den exakta slagvolymen är angiven som modellnamn istället för årsmodell. [...]
Ah, uttömmande, tack. Misstänker att Honda kanske varit ute efter lite av Dicatis 929/999/1098-aura/modellbeteckningscharm/whatever? :D

Henning skrev:I min mening lite onödigt nördigt då det, ursäkta min vänner, inte förekommer som modellnamn och förvirrar alla som inte är 100% insatta.
Såna som jag uppenbarligen... :roll: ;-).
Det är inte Honda som tramsar med kubiktalen, det är fotfolk som vill vara märkvärdiga.
CBR900RR heter CBR900RR oavsett den verkliga kubiken.

Precis, som du, du blev inte hjälpt då du måste vara väldigt insatt för att förstå vad de insatta pratar om.
Jag kan inte i huvudet vilka årsmodeller som har vilken kubik, jag har aldrig kunnat detta trots att jag har jobbat på MC-Varuhuset med reservdelar och mitt nuvarande jobb. Om någon på MC-Varuhuset kom in och sa att de hade en 929:a frågade jag efter regnummer eller årsmodell. Precis som att tala om för någon att jag ska köra på "Åsen" till helgen. Vilken jävla ås?

/Henning!

Postat: mån apr 12, 2010 10:08
av Invalido
Ocean skrev:
adrian_vg skrev:Upplys mig, vad är skillnaden mellan en CBR 929 RR Fireblade och en "vanlig" Fireblade?? De ser ju ganska lika ut...
-00 borrades cylindrarna upp yttligare, nya kåpor, bakram m.m.
Första insprutningen.
har förmig att insprut kom -98 men är ej säker

Postat: mån apr 12, 2010 10:10
av Invalido
Henning skrev:
adrian_vg skrev:
Henning skrev:Det jag kallar snobberi. 929 och 954 är olika årsmodeller CBR900RR där den exakta slagvolymen är angiven som modellnamn istället för årsmodell. [...]
Ah, uttömmande, tack. Misstänker att Honda kanske varit ute efter lite av Dicatis 929/999/1098-aura/modellbeteckningscharm/whatever? :D

Henning skrev:I min mening lite onödigt nördigt då det, ursäkta min vänner, inte förekommer som modellnamn och förvirrar alla som inte är 100% insatta.
Såna som jag uppenbarligen... :roll: ;-).
Det är inte Honda som tramsar med kubiktalen, det är fotfolk som vill vara märkvärdiga.
CBR900RR heter CBR900RR oavsett den verkliga kubiken.

Precis, som du, du blev inte hjälpt då du måste vara väldigt insatt för att förstå vad de insatta pratar om.
Jag kan inte i huvudet vilka årsmodeller som har vilken kubig, jag har aldrig kunnat detta trots att jag har jobbat på MC-Varuhuset med reservdelar och mitt nuvarande jobb. Om någon på MC-Varuhuset kom in och sa att de hade en 929:a frågade jag efter regnummer eller årsmodell. Precis som att tala om för någon att jag ska köra på "Åsen" till helgen. Vilken jävla ås?

/Henning!
ok...om jag då skriver till dig att jag kör vfr så vet du att det är en 400???eller 750 eller800???eller det är bara jag som försöker var märkvärdig?hmm


men sen är det inte jag som ska ha den men du fråga så jag skrev vad jag vet!