Sida 1 av 1
VFR-87 alla hästar kvar ? eller bara hälften ?
Postat: fre apr 09, 2010 09:30
av Heliforce
Har en fundering.
Då jag nästan inte kört så mycket mer hojar än en CB650 från 81 och en Gixer 750 från 89 och självklart min egen VFR 87:a, undrar jag hur mycket av hästarna som finns kvar i min gamla vän. Att sätta den i skruvstäd för att se hur mycket den tappat är inte aktuellt då jag inte är i behov, utan bara lite nyfiken, på hur min motor presterar i förhållande till när den var ny.
Finns det någon som vet hur en VFR med "alla" hk i behåll bör bete sig vid fullt spjäll? Tänkter mig, t.ex. reser sig på alla växlarna (sagt med ironi) eller bara på första, kanske bara nästan tappar markkontakt fram?
Tacksam för alla svar.
/Mattias "längtar efter bättre väder"
Postat: fre apr 09, 2010 10:03
av Mister
Man kollar ifall det är samma topphastighet som det brukar vara
Eller betala en femhundring för enkel bänkning.

Postat: fre apr 09, 2010 10:33
av adrian_vg
Jag såg Gsson dra upp sin 88:a på bakhjulet en gång. Vet dock inte om det var på ettan eller tvåan, eller kanske tom trean. Han har ett effektsystem på. Kanhända har det med saken att göra.
Postat: fre apr 09, 2010 11:43
av Heliforce
När jag undrar om framhjulet är det givetvis genom enbart genom att gasa jag menar, inte rycka med koppling eller så. bara ett förtydligande.
Mister: Hur vet jag vad som är toppfarten när motorn är ny ?
Postat: fre apr 09, 2010 12:25
av blacken
Ta ett komp prov, så får du en ungefärlig fingervisning av hur fullt stallet är..
Postat: fre apr 09, 2010 12:29
av Henning
Jag vill nog säga att om du inte provocerar så reser den sig inte. Ger du gas vid 7 000 på ettan och tvåan kan den med lite flax resa sig. Ska du lyfta rejält krävs att du på ettan eller tvåan duttar till på kopplingen vid de 7 000 på ettan och tvåan... Så var de tre jag haft. Min 86:a gick nog bäst, men å andra sigan hade jag den först så viss "känslokontamination" är att inräkna .)
/H
Postat: fre apr 09, 2010 12:50
av adrian_vg
blacken skrev:Ta ett komp prov, så får du en ungefärlig fingervisning av hur fullt stallet är..
Kan inte kompprovet vara ok, och motorn ändå vara trött? Eller är motorns kondition som ler och långhaln med hur bra kompressionen är?
Postat: fre apr 09, 2010 12:58
av Henning
adrian_vg skrev:blacken skrev:Ta ett komp prov, så får du en ungefärlig fingervisning av hur fullt stallet är..
Kan inte kompprovet vara ok, och motorn ändå vara trött? Eller är motorns kondition som ler och långhaln med hur bra kompressionen är?
Ingen motor går bättre än kompressionen är. Enkelt sagt, men bäckade förgasare, dåliga tändkablar och stift mm ger sämre ös.
/Henning!
Postat: fre apr 09, 2010 13:08
av Heliforce
Tror att jag har fått svar på frågan av Henning. Det är ju på gränsen att den lyfter fram men aldrig så att den reser sig, om man säger så. Så då verkar de flesta hästarna finnas kvar.
Och visst skulle man kunna göra ett kompprov eller bänka den, men jag ville mer ha en uppskattning på att den är hyfsat frisk. Vilket jag i.o.f.s. trodde från början, får ju hålla i sig lite mer än på CB:n om man säger så
Tack alla
/Mattias
Postat: fre apr 09, 2010 13:11
av adrian_vg
Postat: sön apr 11, 2010 11:23
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Jag såg Gsson dra upp sin 88:a på bakhjulet en gång. Vet dock inte om det var på ettan eller tvåan, eller kanske tom trean. Han har ett effektsystem på. Kanhända har det med saken att göra.
Hej. Åter från fjällen,där finns inget internet!!!
Hojen går upp själv på ettan om man gasar vid rätt varvtal 5-6000, på tvåan måste man hjälpa till. Ja, effektsystemet hjälper till vet dock inte om förgasarna är moddade då jag inte orkat undersöka ännu.
T.
Postat: sön apr 11, 2010 15:25
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Hej. Åter från fjällen,där finns inget internet!!!
Hojen går upp själv på ettan om man gasar vid rätt varvtal 5-6000, på tvåan måste man hjälpa till. Ja, effektsystemet hjälper till vet dock inte om förgasarna är moddade då jag inte orkat undersöka ännu.
T.
Har du bänkat din viffer nån gång?
Postat: sön apr 11, 2010 20:23
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Har du bänkat din viffer nån gång?
Nej ingen bänkning ännu, ska göra det den dagen jag anser mig färdig med justeringar och fix.
T.
Postat: sön apr 11, 2010 23:26
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Nej ingen bänkning ännu, ska göra det den dagen jag anser mig färdig med justeringar och fix.
T.
Kommer det att ske nån gång tror du?
Vad är det för justeringar och fix du gör? Allmänt underhåll och så eller monterar du en kompressor?
