VFR-87 alla hästar kvar ? eller bara hälften ?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR-87 alla hästar kvar ? eller bara hälften ?
Har en fundering.
Då jag nästan inte kört så mycket mer hojar än en CB650 från 81 och en Gixer 750 från 89 och självklart min egen VFR 87:a, undrar jag hur mycket av hästarna som finns kvar i min gamla vän. Att sätta den i skruvstäd för att se hur mycket den tappat är inte aktuellt då jag inte är i behov, utan bara lite nyfiken, på hur min motor presterar i förhållande till när den var ny.
Finns det någon som vet hur en VFR med "alla" hk i behåll bör bete sig vid fullt spjäll? Tänkter mig, t.ex. reser sig på alla växlarna (sagt med ironi) eller bara på första, kanske bara nästan tappar markkontakt fram?
Tacksam för alla svar.
/Mattias "längtar efter bättre väder"
Då jag nästan inte kört så mycket mer hojar än en CB650 från 81 och en Gixer 750 från 89 och självklart min egen VFR 87:a, undrar jag hur mycket av hästarna som finns kvar i min gamla vän. Att sätta den i skruvstäd för att se hur mycket den tappat är inte aktuellt då jag inte är i behov, utan bara lite nyfiken, på hur min motor presterar i förhållande till när den var ny.
Finns det någon som vet hur en VFR med "alla" hk i behåll bör bete sig vid fullt spjäll? Tänkter mig, t.ex. reser sig på alla växlarna (sagt med ironi) eller bara på första, kanske bara nästan tappar markkontakt fram?
Tacksam för alla svar.
/Mattias "längtar efter bättre väder"
______________
\------(___)
"""""""""""""""""""""""""""
VFR750F-87, VTR-98
\------(___)
"""""""""""""""""""""""""""
VFR750F-87, VTR-98
Man kollar ifall det är samma topphastighet som det brukar vara 
Eller betala en femhundring för enkel bänkning.

Eller betala en femhundring för enkel bänkning.

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag såg Gsson dra upp sin 88:a på bakhjulet en gång. Vet dock inte om det var på ettan eller tvåan, eller kanske tom trean. Han har ett effektsystem på. Kanhända har det med saken att göra.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
Jag vill nog säga att om du inte provocerar så reser den sig inte. Ger du gas vid 7 000 på ettan och tvåan kan den med lite flax resa sig. Ska du lyfta rejält krävs att du på ettan eller tvåan duttar till på kopplingen vid de 7 000 på ettan och tvåan... Så var de tre jag haft. Min 86:a gick nog bäst, men å andra sigan hade jag den först så viss "känslokontamination" är att inräkna .)
/H
/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kan inte kompprovet vara ok, och motorn ändå vara trött? Eller är motorns kondition som ler och långhaln med hur bra kompressionen är?blacken skrev:Ta ett komp prov, så får du en ungefärlig fingervisning av hur fullt stallet är..
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
Ingen motor går bättre än kompressionen är. Enkelt sagt, men bäckade förgasare, dåliga tändkablar och stift mm ger sämre ös.adrian_vg skrev:Kan inte kompprovet vara ok, och motorn ändå vara trött? Eller är motorns kondition som ler och långhaln med hur bra kompressionen är?blacken skrev:Ta ett komp prov, så får du en ungefärlig fingervisning av hur fullt stallet är..
/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
Tror att jag har fått svar på frågan av Henning. Det är ju på gränsen att den lyfter fram men aldrig så att den reser sig, om man säger så. Så då verkar de flesta hästarna finnas kvar.
Och visst skulle man kunna göra ett kompprov eller bänka den, men jag ville mer ha en uppskattning på att den är hyfsat frisk. Vilket jag i.o.f.s. trodde från början, får ju hålla i sig lite mer än på CB:n om man säger så
Tack alla
/Mattias
Och visst skulle man kunna göra ett kompprov eller bänka den, men jag ville mer ha en uppskattning på att den är hyfsat frisk. Vilket jag i.o.f.s. trodde från början, får ju hålla i sig lite mer än på CB:n om man säger så

Tack alla
/Mattias
______________
\------(___)
"""""""""""""""""""""""""""
VFR750F-87, VTR-98
\------(___)
"""""""""""""""""""""""""""
VFR750F-87, VTR-98
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Heliforce skrev:[...]får ju hålla i sig lite mer än på CB:n om man säger så![]()



Veckans underdrift!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Hej. Åter från fjällen,där finns inget internet!!!adrian_vg skrev:Jag såg Gsson dra upp sin 88:a på bakhjulet en gång. Vet dock inte om det var på ettan eller tvåan, eller kanske tom trean. Han har ett effektsystem på. Kanhända har det med saken att göra.
Hojen går upp själv på ettan om man gasar vid rätt varvtal 5-6000, på tvåan måste man hjälpa till. Ja, effektsystemet hjälper till vet dock inte om förgasarna är moddade då jag inte orkat undersöka ännu.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Har du bänkat din viffer nån gång?Tommy Gsson skrev:Hej. Åter från fjällen,där finns inget internet!!!
Hojen går upp själv på ettan om man gasar vid rätt varvtal 5-6000, på tvåan måste man hjälpa till. Ja, effektsystemet hjälper till vet dock inte om förgasarna är moddade då jag inte orkat undersöka ännu.
T.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Nej ingen bänkning ännu, ska göra det den dagen jag anser mig färdig med justeringar och fix.adrian_vg skrev:Har du bänkat din viffer nån gång?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kommer det att ske nån gång tror du?Tommy Gsson skrev:Nej ingen bänkning ännu, ska göra det den dagen jag anser mig färdig med justeringar och fix.
T.

Vad är det för justeringar och fix du gör? Allmänt underhåll och så eller monterar du en kompressor?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!