VFR-87 alla hästar kvar ? eller bara hälften ?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Heliforce
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: fre maj 15, 2009 11:58
Ort: Örebro

VFR-87 alla hästar kvar ? eller bara hälften ?

#1 Inlägg av Heliforce »

Har en fundering.
Då jag nästan inte kört så mycket mer hojar än en CB650 från 81 och en Gixer 750 från 89 och självklart min egen VFR 87:a, undrar jag hur mycket av hästarna som finns kvar i min gamla vän. Att sätta den i skruvstäd för att se hur mycket den tappat är inte aktuellt då jag inte är i behov, utan bara lite nyfiken, på hur min motor presterar i förhållande till när den var ny.

Finns det någon som vet hur en VFR med "alla" hk i behåll bör bete sig vid fullt spjäll? Tänkter mig, t.ex. reser sig på alla växlarna (sagt med ironi) eller bara på första, kanske bara nästan tappar markkontakt fram?

Tacksam för alla svar.
/Mattias "längtar efter bättre väder"
______________
\------(___)
"""""""""""""""""""""""""""
VFR750F-87, VTR-98

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#2 Inlägg av Mister »

Man kollar ifall det är samma topphastighet som det brukar vara :twisted:

Eller betala en femhundring för enkel bänkning. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Jag såg Gsson dra upp sin 88:a på bakhjulet en gång. Vet dock inte om det var på ettan eller tvåan, eller kanske tom trean. Han har ett effektsystem på. Kanhända har det med saken att göra.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Heliforce
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: fre maj 15, 2009 11:58
Ort: Örebro

#4 Inlägg av Heliforce »

När jag undrar om framhjulet är det givetvis genom enbart genom att gasa jag menar, inte rycka med koppling eller så. bara ett förtydligande.

Mister: Hur vet jag vad som är toppfarten när motorn är ny ?
______________
\------(___)
"""""""""""""""""""""""""""
VFR750F-87, VTR-98

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#5 Inlägg av blacken »

Ta ett komp prov, så får du en ungefärlig fingervisning av hur fullt stallet är..

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#6 Inlägg av Henning »

Jag vill nog säga att om du inte provocerar så reser den sig inte. Ger du gas vid 7 000 på ettan och tvåan kan den med lite flax resa sig. Ska du lyfta rejält krävs att du på ettan eller tvåan duttar till på kopplingen vid de 7 000 på ettan och tvåan... Så var de tre jag haft. Min 86:a gick nog bäst, men å andra sigan hade jag den först så viss "känslokontamination" är att inräkna .)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Ta ett komp prov, så får du en ungefärlig fingervisning av hur fullt stallet är..
Kan inte kompprovet vara ok, och motorn ändå vara trött? Eller är motorns kondition som ler och långhaln med hur bra kompressionen är?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#8 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Ta ett komp prov, så får du en ungefärlig fingervisning av hur fullt stallet är..
Kan inte kompprovet vara ok, och motorn ändå vara trött? Eller är motorns kondition som ler och långhaln med hur bra kompressionen är?
Ingen motor går bättre än kompressionen är. Enkelt sagt, men bäckade förgasare, dåliga tändkablar och stift mm ger sämre ös.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Heliforce
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: fre maj 15, 2009 11:58
Ort: Örebro

#9 Inlägg av Heliforce »

Tror att jag har fått svar på frågan av Henning. Det är ju på gränsen att den lyfter fram men aldrig så att den reser sig, om man säger så. Så då verkar de flesta hästarna finnas kvar.
Och visst skulle man kunna göra ett kompprov eller bänka den, men jag ville mer ha en uppskattning på att den är hyfsat frisk. Vilket jag i.o.f.s. trodde från början, får ju hålla i sig lite mer än på CB:n om man säger så :wink:

Tack alla
/Mattias
______________
\------(___)
"""""""""""""""""""""""""""
VFR750F-87, VTR-98

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Heliforce skrev:[...]får ju hålla i sig lite mer än på CB:n om man säger så :wink:
:lol: :lol: :lol:

Veckans underdrift!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#11 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Jag såg Gsson dra upp sin 88:a på bakhjulet en gång. Vet dock inte om det var på ettan eller tvåan, eller kanske tom trean. Han har ett effektsystem på. Kanhända har det med saken att göra.
Hej. Åter från fjällen,där finns inget internet!!!
Hojen går upp själv på ettan om man gasar vid rätt varvtal 5-6000, på tvåan måste man hjälpa till. Ja, effektsystemet hjälper till vet dock inte om förgasarna är moddade då jag inte orkat undersöka ännu.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Hej. Åter från fjällen,där finns inget internet!!!
Hojen går upp själv på ettan om man gasar vid rätt varvtal 5-6000, på tvåan måste man hjälpa till. Ja, effektsystemet hjälper till vet dock inte om förgasarna är moddade då jag inte orkat undersöka ännu.
T.
Har du bänkat din viffer nån gång?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#13 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Har du bänkat din viffer nån gång?
Nej ingen bänkning ännu, ska göra det den dagen jag anser mig färdig med justeringar och fix.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Nej ingen bänkning ännu, ska göra det den dagen jag anser mig färdig med justeringar och fix.
T.
Kommer det att ske nån gång tror du? ;-)

Vad är det för justeringar och fix du gör? Allmänt underhåll och så eller monterar du en kompressor? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar