Sida 1 av 1

Premiärdags snart? (och handledartips)

Postat: lör mar 13, 2010 19:56
av Janne
Nu börjar det verkligen suga i mc-tarmen. Funderade lite grann på att ta en kort tur i dag, var ju torrt (bitvis iaf) på vägarna för att sedan byta olja och filter, men det rann ut i sanden. Kanske nästa helg om vädret håller i sig. Hur ser det ut hos er?
Kanske redan är nån som redan gjort sin premiärtur.
Jag ska vara handledare åt en kompis i vår. Är det något speciellt jag bör tänka på, tar tacksamt mot råd och tips.

Postat: lör mar 13, 2010 20:12
av Donner
Tja jag har varit ute en sväng men det var kallt som fan. Börjar bli bättre dock. Idag hade varit perfekt om det inte varit för våta vägbanor. Nästa helg kanske blir bättre.
Hur man skall vara som handledare beror lite på hur eleven är och har för erfarenhet. Det kan ju vara bra att pejla läget hur mycket eleven kan. Kan oxå vara bra att teorin är avklarad innan man ger sej ut i trafiken. Läser man mcboken så finns det många bra tips där ang motstyrning och placering på vägen. Bromsning är ju oxå viktigt att gå igenom så eleven bromsar rätt.

Re: Premiärdags snart? (och handledartips)

Postat: sön mar 14, 2010 10:31
av adrian_vg
Kolla http://www.google.se/search?q=mc+%C3%B6 ... =firefox-a och Eva-Lenas MC-sidor på länken ovan. Finns en del bra tips.

Kolla sen på Youtube efter dessa; de är bra ur en handledarsynvinkel i det att man får ett humm om vad man ska snacka om och visa för eleven. Frun tyckte de var väldigt instruktiva.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CdySkge4aKM[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hMxKMa-WPvo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6uHcl9_x4s0[/youtube]

Postat: sön mar 14, 2010 11:14
av Tyrannosaurus
På tal om... :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-uZ4_OdD55o[/youtube]

Postat: sön mar 14, 2010 20:40
av Mister
Ang. Handledartips så beror det på elevens förkunskaper med att köra tvåhjuligt samt övrig trafikvana från exempelvis bilkörning.

Men gott råd kan jag ge är att skippa övningskörningsväst/skylt. Med den så är eleven föremål för bilisters helt sjuka beteende.

Postat: sön mar 14, 2010 22:19
av Janne
Tack för era tips. Att skippa västen/skylten är kanske bra ur den synvinkeln, men å andra sidan är det ju mitt ansvar att körningen går rätt till på alla vis, och jag får ju ta konsekvenserna ifall nånting går på tok. Visst finns det ett visst klientel i trafiken som måste hetsa så fort de ser en övningsförare, men å andra sidan får man hoppas att övriga inser att de har att göra med en nybörjare och anpassar sin körning därefter.

Postat: sön mar 14, 2010 22:22
av adrian_vg
Mister skrev:Men gott råd kan jag ge är att skippa övningskörningsväst/skylt. Med den så är eleven föremål för bilisters helt sjuka beteende.
Västen måste vara på eleven. Stoppar polisen dig och det visar sig att du övningskör utan skylt, kan det straffa sig. Är det värt det?

Bilisterna är sjuka ändå, vare sig västen är på eller inte.

Postat: mån mar 15, 2010 13:23
av Mister
Janne skrev:Tack för era tips. Att skippa västen/skylten är kanske bra ur den synvinkeln, men å andra sidan är det ju mitt ansvar att körningen går rätt till på alla vis, och jag får ju ta konsekvenserna ifall nånting går på tok. Visst finns det ett visst klientel i trafiken som måste hetsa så fort de ser en övningsförare, men å andra sidan får man hoppas att övriga inser att de har att göra med en nybörjare och anpassar sin körning därefter.
Som handledare har jag förlorat hoppet om bilisters beteende när det gäller övningskörningskylt på mc. Eleven råkade ut för prejning mm. Finns dock en minivariant som man kan använda.

I övrigt som handledare så hade jag själv tänket med riskmedvetenhet och säkerhet. Dvs, mkt bromsövningar, väjning, motstyrningsträning samt senare skede försöka få eleven att läsa av trafiken som hojförare.

Som duktig handledare jag var, så visade jag även hur man inte ska göra, när jag klotade på en tur. :oops:

Btw, frånochmed i år så är det ju lite knas, har kommit till riskutbildning steg1 och 2 innan teoriprov och uppkörning. Utbildare och platser är tydligen en bristvara.
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Men gott råd kan jag ge är att skippa övningskörningsväst/skylt. Med den så är eleven föremål för bilisters helt sjuka beteende.
Västen måste vara på eleven. Stoppar polisen dig och det visar sig att du övningskör utan skylt, kan det straffa sig. Är det värt det?
ja. När skylt uppfyller ett syfte som är tvärtemot vad som är tänkt och man ökar risken pga detta. Så ja absolut.
Man kan ju "tappa" skylten... :roll:
Tog även upp fenomenet med en trafikskolelärare i helgen. Han kontrar med "så har vi det varje dag" :o

Postat: mån mar 15, 2010 14:06
av adrian_vg
Mister skrev:
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Men gott råd kan jag ge är att skippa övningskörningsväst/skylt. Med den så är eleven föremål för bilisters helt sjuka beteende.
Västen måste vara på eleven. Stoppar polisen dig och det visar sig att du övningskör utan skylt, kan det straffa sig. Är det värt det?
ja. När skylt uppfyller ett syfte som är tvärtemot vad som är tänkt och man ökar risken pga detta. Så ja absolut.
Man kan ju "tappa" skylten... :roll:
Tog även upp fenomenet med en trafikskolelärare i helgen. Han kontrar med "så har vi det varje dag" :o
Vilken jala trafikmiljö vi har i Sverige idag, när såna här situationer är vardagsmat... :roll: :?

Postat: mån mar 15, 2010 14:27
av blacken
Mister skrev:
Janne skrev:Tack för era tips. Att skippa västen/skylten är kanske bra ur den synvinkeln, men å andra sidan är det ju mitt ansvar att körningen går rätt till på alla vis, och jag får ju ta konsekvenserna ifall nånting går på tok. Visst finns det ett visst klientel i trafiken som måste hetsa så fort de ser en övningsförare, men å andra sidan får man hoppas att övriga inser att de har att göra med en nybörjare och anpassar sin körning därefter.
Som handledare har jag förlorat hoppet om bilisters beteende när det gäller övningskörningskylt på mc. Eleven råkade ut för prejning mm. Finns dock en minivariant som man kan använda.

I övrigt som handledare så hade jag själv tänket med riskmedvetenhet och säkerhet. Dvs, mkt bromsövningar, väjning, motstyrningsträning samt senare skede försöka få eleven att läsa av trafiken som hojförare.

Som duktig handledare jag var, så visade jag även hur man inte ska göra, när jag klotade på en tur. :oops:

Btw, frånochmed i år så är det ju lite knas, har kommit till riskutbildning steg1 och 2 innan teoriprov och uppkörning. Utbildare och platser är tydligen en bristvara.
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Men gott råd kan jag ge är att skippa övningskörningsväst/skylt. Med den så är eleven föremål för bilisters helt sjuka beteende.
Västen måste vara på eleven. Stoppar polisen dig och det visar sig att du övningskör utan skylt, kan det straffa sig. Är det värt det?
ja. När skylt uppfyller ett syfte som är tvärtemot vad som är tänkt och man ökar risken pga detta. Så ja absolut.
Man kan ju "tappa" skylten... :roll:
Tog även upp fenomenet med en trafikskolelärare i helgen. Han kontrar med "så har vi det varje dag" :o
jo dom är helt "körda" dom flesta bilisterna har jag märkt. När riksdagen och jag övade med hojarna för några år sedan så blev man nästan uppäten av en del idioter. Men jag lade henne på den högra sidan av körfältet och något bakom mig, och höll ett öga hela tiden på upphinnande trafik, blev någon för närgången så släppte jag av på rullen och blockade dåren helt sonika, fast ibland så vart det ganska så nära. Och man fick i en del fall "hänga med" dåren när dom körde om..