Premiärdags snart? (och handledartips)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Janne
Donator 2010

Premiärdags snart? (och handledartips)

#1 Inlägg av Janne »

Nu börjar det verkligen suga i mc-tarmen. Funderade lite grann på att ta en kort tur i dag, var ju torrt (bitvis iaf) på vägarna för att sedan byta olja och filter, men det rann ut i sanden. Kanske nästa helg om vädret håller i sig. Hur ser det ut hos er?
Kanske redan är nån som redan gjort sin premiärtur.
Jag ska vara handledare åt en kompis i vår. Är det något speciellt jag bör tänka på, tar tacksamt mot råd och tips.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#2 Inlägg av Donner »

Tja jag har varit ute en sväng men det var kallt som fan. Börjar bli bättre dock. Idag hade varit perfekt om det inte varit för våta vägbanor. Nästa helg kanske blir bättre.
Hur man skall vara som handledare beror lite på hur eleven är och har för erfarenhet. Det kan ju vara bra att pejla läget hur mycket eleven kan. Kan oxå vara bra att teorin är avklarad innan man ger sej ut i trafiken. Läser man mcboken så finns det många bra tips där ang motstyrning och placering på vägen. Bromsning är ju oxå viktigt att gå igenom så eleven bromsar rätt.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Premiärdags snart? (och handledartips)

#3 Inlägg av adrian_vg »

Kolla http://www.google.se/search?q=mc+%C3%B6 ... =firefox-a och Eva-Lenas MC-sidor på länken ovan. Finns en del bra tips.

Kolla sen på Youtube efter dessa; de är bra ur en handledarsynvinkel i det att man får ett humm om vad man ska snacka om och visa för eleven. Frun tyckte de var väldigt instruktiva.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CdySkge4aKM[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hMxKMa-WPvo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6uHcl9_x4s0[/youtube]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

På tal om... :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-uZ4_OdD55o[/youtube]
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#5 Inlägg av Mister »

Ang. Handledartips så beror det på elevens förkunskaper med att köra tvåhjuligt samt övrig trafikvana från exempelvis bilkörning.

Men gott råd kan jag ge är att skippa övningskörningsväst/skylt. Med den så är eleven föremål för bilisters helt sjuka beteende.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Janne
Donator 2010

#6 Inlägg av Janne »

Tack för era tips. Att skippa västen/skylten är kanske bra ur den synvinkeln, men å andra sidan är det ju mitt ansvar att körningen går rätt till på alla vis, och jag får ju ta konsekvenserna ifall nånting går på tok. Visst finns det ett visst klientel i trafiken som måste hetsa så fort de ser en övningsförare, men å andra sidan får man hoppas att övriga inser att de har att göra med en nybörjare och anpassar sin körning därefter.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Men gott råd kan jag ge är att skippa övningskörningsväst/skylt. Med den så är eleven föremål för bilisters helt sjuka beteende.
Västen måste vara på eleven. Stoppar polisen dig och det visar sig att du övningskör utan skylt, kan det straffa sig. Är det värt det?

Bilisterna är sjuka ändå, vare sig västen är på eller inte.
===

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#8 Inlägg av Mister »

Janne skrev:Tack för era tips. Att skippa västen/skylten är kanske bra ur den synvinkeln, men å andra sidan är det ju mitt ansvar att körningen går rätt till på alla vis, och jag får ju ta konsekvenserna ifall nånting går på tok. Visst finns det ett visst klientel i trafiken som måste hetsa så fort de ser en övningsförare, men å andra sidan får man hoppas att övriga inser att de har att göra med en nybörjare och anpassar sin körning därefter.
Som handledare har jag förlorat hoppet om bilisters beteende när det gäller övningskörningskylt på mc. Eleven råkade ut för prejning mm. Finns dock en minivariant som man kan använda.

I övrigt som handledare så hade jag själv tänket med riskmedvetenhet och säkerhet. Dvs, mkt bromsövningar, väjning, motstyrningsträning samt senare skede försöka få eleven att läsa av trafiken som hojförare.

Som duktig handledare jag var, så visade jag även hur man inte ska göra, när jag klotade på en tur. :oops:

Btw, frånochmed i år så är det ju lite knas, har kommit till riskutbildning steg1 och 2 innan teoriprov och uppkörning. Utbildare och platser är tydligen en bristvara.
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Men gott råd kan jag ge är att skippa övningskörningsväst/skylt. Med den så är eleven föremål för bilisters helt sjuka beteende.
Västen måste vara på eleven. Stoppar polisen dig och det visar sig att du övningskör utan skylt, kan det straffa sig. Är det värt det?
ja. När skylt uppfyller ett syfte som är tvärtemot vad som är tänkt och man ökar risken pga detta. Så ja absolut.
Man kan ju "tappa" skylten... :roll:
Tog även upp fenomenet med en trafikskolelärare i helgen. Han kontrar med "så har vi det varje dag" :o
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:
ja. När skylt uppfyller ett syfte som är tvärtemot vad som är tänkt och man ökar risken pga detta. Så ja absolut.
Tog även upp fenomenet med en trafikskolelärare i helgen. Han kontrar med "så har vi det varje dag" :o
Vilken jala trafikmiljö vi har i Sverige idag, när såna här situationer är vardagsmat... :roll: :?
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#10 Inlägg av blacken »

Mister skrev:
Janne skrev:Tack för era tips. Att skippa västen/skylten är kanske bra ur den synvinkeln, men å andra sidan är det ju mitt ansvar att körningen går rätt till på alla vis, och jag får ju ta konsekvenserna ifall nånting går på tok. Visst finns det ett visst klientel i trafiken som måste hetsa så fort de ser en övningsförare, men å andra sidan får man hoppas att övriga inser att de har att göra med en nybörjare och anpassar sin körning därefter.
Som handledare har jag förlorat hoppet om bilisters beteende när det gäller övningskörningskylt på mc. Eleven råkade ut för prejning mm. Finns dock en minivariant som man kan använda.

I övrigt som handledare så hade jag själv tänket med riskmedvetenhet och säkerhet. Dvs, mkt bromsövningar, väjning, motstyrningsträning samt senare skede försöka få eleven att läsa av trafiken som hojförare.

Som duktig handledare jag var, så visade jag även hur man inte ska göra, när jag klotade på en tur. :oops:

Btw, frånochmed i år så är det ju lite knas, har kommit till riskutbildning steg1 och 2 innan teoriprov och uppkörning. Utbildare och platser är tydligen en bristvara.
adrian_vg skrev:
jo dom är helt "körda" dom flesta bilisterna har jag märkt. När riksdagen och jag övade med hojarna för några år sedan så blev man nästan uppäten av en del idioter. Men jag lade henne på den högra sidan av körfältet och något bakom mig, och höll ett öga hela tiden på upphinnande trafik, blev någon för närgången så släppte jag av på rullen och blockade dåren helt sonika, fast ibland så vart det ganska så nära. Och man fick i en del fall "hänga med" dåren när dom körde om..

Skriv svar