Sida 1 av 3
VF700C super magna
Postat: mån mar 01, 2010 14:14
av KLACKEN
Har börjat fundera på att byta till en sån,någon som har erfarenhet av den och kan ge lite råd?Hur är körställningen om man jämför med VFRen?Har svårt att kunna köra längre sträckor på min VFR utan att nacke och axlar börjar bråka pga.ledsjukdom

Borde funka bättre med en customhoj
Re: VF700C super magna
Postat: mån mar 01, 2010 16:02
av Tyrannosaurus
KLACKEN skrev:Har börjat fundera på att byta till en sån,någon som har erfarenhet av den och kan ge lite råd?Hur är körställningen om man jämför med VFRen?
Det är en custom och körställningen är därefter (bakåtlutad).
Som alternativ finns även den vanliga Magnan som även finns som 1100 (v65) och 90-tals Magnan vars motor i grunden är en VFR (kedjedriven). Supermagna finns f.ö. även som 750cc (Kanadamodell).
Här är några länkar om nämnda hojar.
http://www.saunalahti.fi/~dtskari/honda/Magna
http://borg.pp.fi/web
http://www.hondasupermagna.dk
Har svårt att kunna köra längre sträckor på min VFR utan att nacke och axlar börjar bråka pga.ledsjukdom

Borde funka bättre med en customhoj
Välkommen till klubben
Jag har iofs ingen ledsjukdom, men mitt skakeri påverkar musklerna negativt. Börjar t.o.m. få svårt att köra bil eftersom kroppen inte lyder. Får anstränga mig för en så enkel sak som att flytta foten mellan gas och broms

Det finns en operation (s.k. DBS - en slags pacemaker med elektroder i skallen) som sannolikt kan fixa det. Frågan är bara om och när jag kan få det, dessutom är det inte direkt något trevligt ingrepp och sånt är jag pissrädd för

Postat: mån mar 01, 2010 19:30
av KLACKEN
Priset gör att supermagnan är den som är mest intressant,har inte tänkt lägga så mycket mellan.Här finns några att välja på
http://www.nettimoto.com/yritys/Motoforum
Postat: mån mar 01, 2010 23:51
av Tyrannosaurus
Lägga mellan? Jag tycker du borde få mer för din VFR än vad en Supermagna kostar.
Postat: tis mar 02, 2010 10:37
av KLACKEN
Tyvärr blir det nog så,får ca.3500euro för viffern beroende på vilken man skulle byta till.
Re: VF700C super magna
Postat: tis mar 02, 2010 10:50
av adrian_vg
Har du funderat på att skaffa ett annat högre styre på din nuvarande viffer?
Jag har/hade lite liknande problem som du, tidigare. Den gröna viffern jag köpte för några år sen, kom med ett förhöjt styre (och annan övre krona), vilket har hjälpt mig jättemycket med nack- och skulderontet jag hade tidigare med standard-cliponstyret.

Postat: tis mar 02, 2010 11:10
av HondaHasse
Kanske nåt för mig också!
Vet någon var man hittar en dylik tingest?
Hade annars tänkt hitta några högre clipon från nån annan hoj.
Postat: tis mar 02, 2010 11:27
av adrian_vg
HondaHasse skrev:Kanske nåt för mig också!
Vet någon var man hittar en dylik tingest?
Hade annars tänkt hitta några högre clipon från nån annan hoj.
Jag har en RRT-krona och ett Spieglerstyre. Båda tyska om jag inte minns fel.
Har dock sett att det ska finnas snyggare förhöjningssatser för cliponet, än min speciallösning. Man har helt enkelt en förhöjd bit mellan biten som sitter i gaffelbenet och själva styrpinnen. Tror jag såg dem i Louis-katalogen.
Edit: Första gången jag körde Gröna Faran med detta styre kändes den som en supermotard i kurvorna - bred och väldigt upprätt körstil.

Postat: tis mar 02, 2010 12:18
av HondaHasse
Får kolla Louis katalogen om jag kan hitta det.
Postat: tis mar 02, 2010 12:26
av adrian_vg
HondaHasse skrev:Får kolla Louis katalogen om jag kan hitta det.
MC-Depån har annars hela Louissortimentet om jag minns rätt.
Edit: http://www.mc-depan.com/index.asp?menu=5&action=katalog. MC-Depån borde ju ligga ganska nära dig.

Postat: tis mar 02, 2010 12:50
av HondaHasse
Japp, ca 6 mil dit. En lagom vårtur!
Fast vi åker ju till
Louis i Hamburg i maj! 
Postat: tis mar 02, 2010 15:43
av Tyrannosaurus
KLACKEN skrev:Tyvärr blir det nog så,får ca.3500euro för viffern beroende på vilken man skulle byta till.
Ska kanske nämna att Supermagnan är mer custom än de vanliga Magnan. Den är nästan lite chopper med 19" framhjul (den vanliga har 18"), enkelskiva, större gaffelvinkel, tallrikfälg bak mm. Men det är väl det som menas med "super" i det här fallet, att det helt enkelt är ett extremare bygge.
Motorn är däremot i stort sett identisk med den vanliga 700/750 Magnan med enbart några smärre förändringar/uppdateringar.
Adrian_vg:s lösning kanske är något att fundra på. Tyvärr funkar det troligen inte för mig eftersom mina problem bl.a. sitter i att höfterna låser sig. Detta trots att jag har flyttat fotpinnarna ca. 1" neråt/bakåt. Det är en liten ändring som går att göra på storSabren och som jag inte vet om Honda ens tänkte på när dom byggde hojen. Man skiftar helt enkelt fotpinnarnas fästen mellan höger och vänster.
Postat: tis mar 02, 2010 16:17
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Adrian_vg:s lösning kanske är något att fundra på.
Vill bara tillägga att mitt styre på viffern gör att man får en mer upprätt körställning, men ändå lite sportigt framåtlutat; styret är lite högre och lite längre bak än original. Jag är 173cm lång, med ett nödrop, och med kåpglas i originalhöjd hamnar fartvinden ungefär i hakhöjd på hjälmen.
Tyrannosaurus skrev:Tyvärr funkar det troligen inte för mig eftersom mina problem bl.a. sitter i att höfterna låser sig. Detta trots att jag har flyttat fotpinnarna ca. 1" neråt/bakåt. Det är en liten ändring som går att göra på storSabren och som jag inte vet om Honda ens tänkte på när dom byggde hojen. Man skiftar helt enkelt fotpinnarnas fästen mellan höger och vänster.
En båge för dig är alltså en man halvligger på? En HD med fotplattor?

Postat: tis mar 02, 2010 16:27
av TG
adrian_vg skrev:
En båge för dig är alltså en man halvligger på? En HD med fotplattor?

DN-01 alltså

Postat: tis mar 02, 2010 16:35
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:En båge för dig är alltså en man halvligger på? En HD med fotplattor?

En HD med fotplattor halvligger man väl inte på? Möjligen bakåt

Dessutom är dom för breda, jag skulle blli hjulbent på en vecka
Jag har svårt att avgöra vari problemet ligger, men ett är iaf hojens bredd så Goldwing som sägs vara så bekväma är bara att glömma, möjligen med damsadel
TG skrev:DN-01 alltså

Usch!
Jag vet inte om jag ska utse DN-01 eller NT700V Deauville till världens mest obekväma hoj. Båda är gräsliga
