Sida 1 av 1

Färgskiftning vid omlackering av bil

Postat: sön feb 28, 2010 12:43
av adrian_vg
När min far skulle låta lacka om underkåpan till sin R100RT efter en stillastående vältning i garaget, hade lackmänniskan ett himla sjå att få till den nya färgen så att den skulle vara ton i ton med den blekta mörkröda färgen på fadren bumsen. Originalfärgen visade sig vara på tok för mörk på de nya kåpdelarna jmfm resten av bågen.

Nu visade det sig att fruns krockade bils motorhuv också måste bytas ut mot en nylackad motorhuv.

Min undran är lite allmänt hållen, i det att om ljusgröngråmetallic lack är lika "blekkänslig" som mörkrött är, dvs om risken att motorhuven skiljer markant i ton jmfm resten av bilen.

Nån som har koll på vilka färger som är minst resp mest känsliga för solblekning?

Postat: sön feb 28, 2010 13:54
av TG
rött är nog den färg som är mest känslig....

Postat: sön feb 28, 2010 18:50
av tersan
TG skrev:rött är nog den färg som är mest känslig....
+1 på den. Dessutom är metallic-lacker rent generellt väldigt svåra att bättra. Om ljuset faller från rätt håll så ser det bra ut, men lika ofta ser man en tydlig skiftning. Beror dock inte på att färgen blekts, utan på att metallkornen lägger sig i en annan riktning.

Postat: sön feb 28, 2010 19:27
av adrian_vg
tersan skrev:
TG skrev:rött är nog den färg som är mest känslig....
+1 på den. Dessutom är metallic-lacker rent generellt väldigt svåra att bättra. Om ljuset faller från rätt håll så ser det bra ut, men lika ofta ser man en tydlig skiftning. Beror dock inte på att färgen blekts, utan på att metallkornen lägger sig i en annan riktning.
Tack för infon grabbar!

Huven är helt ny, så de kommer inte att bättringslacka den gamla. Antar att det isf innebär att färgen inte kommer att avvika speciellt mycket förhoppningsvis?

Kom också på att färgen på bilen varierar starkt beroende på hur mycket ljus som ligger på den; från närmast havsgråmetallic i mulet väder till glittrande trollsländegrönt i starkt solljus. Säger en som är lätt grågrönfärgblind... :roll:

Postat: sön feb 28, 2010 19:28
av TG
Trodde annars killar var som Windows 3.11... Vi ser max 16 färger... ;)

Postat: sön feb 28, 2010 19:33
av adrian_vg
TG skrev:Trodde annars killar var som Windows 3.11... Vi ser max 16 färger... ;)
Jag gick omkring i en mörkgrå morgonrock hemma under snart tjugofem år (ok, så jag sliter inte speciellt hårt på dem...) innan min fru för något år sen påpekade att den faktiskt var "buteljgrön"... Ridå. :roll:

Sen köpte jag en ny, och frågade henne om den ljusgrå morgonrocken jag precis köpt faktiskt var grå, vilket den var! Lustigt hur svårt det ska vara med grått och grönt...

Min nuvarande viffer är uppenbart mörkgrön dock. Det ser jag. ;-)

Postat: sön feb 28, 2010 22:00
av Jimmy.S
tror inte du ser en jätteskillnad på en motorhuv, är mycket värre med en dörr då den lackade ytan sitter i samma synfält som andra ytor, den ända skillnaden du ser på är egentligen framskärmarnas ovansida men dessa brukar vara lite vinklade utåt så ljuset faller annorlunda på dessa och just din färg borde dom få till ganska lätt, silver t.ex är ett helsike att få till, oftast får man lacka meryta för att dölja färgskiftningen, t.ex lacka vidare/spraya ut mot nästa dörr/framskärm eller vilken större yta man har.

Men allt kan gå fel vid en omlack, beror på vem som håller sprutan och fixar blandningen, blir det fel så gnäll så får dom fortsätta tills du är nöjd!

Postat: sön feb 28, 2010 22:54
av adrian_vg
Jimmy.S skrev:Men allt kan gå fel vid en omlack, beror på vem som håller sprutan och fixar blandningen, blir det fel så gnäll så får dom fortsätta tills du är nöjd!
Antar att huven kommer direkt från bandet och målas av robotar. Är det inte så man gör idag? Eller får man en grundlackad huv som verkstaden sen lackar?

Har inte en aning om sånt... :oops:

Postat: sön feb 28, 2010 22:58
av Conseal
Min bil är mörkgrön metallic och omlackad delvis men det syns inte alls så om den som håller i sprutan kan sin sak blir det ingen skilnad.
Om jag förstått allt rätt så är det klarlacken (antal lager) som avgör om det blir exakt rätt ton eller inte .. men jag är ingen lackerare :)

Postat: sön feb 28, 2010 22:59
av adrian_vg
Conseal skrev:Min bil är mörkgrön metallic och omlackad delvis men det syns inte alls så om den som håller i sprutan kan sin sak blir det ingen skilnad.
Om jag förstått allt rätt så är det klarlacken (antal lager) som avgör om det blir exakt rätt ton eller inte .. men jag är ingen lackerare :)
Ok, vi får hoppas på det bästa. Bilen ska hämtas på fredag. Får se om det var verkstadsoptimism eller inte. ;-)

Postat: sön feb 28, 2010 23:02
av Henning
TG skrev:Trodde annars killar var som Windows 3.11... Vi ser max 16 färger... ;)
Jo, sånna är vi MEN vi kan NYANSER av de 16 färgerna UTAN att det blir Cafe Latte, mandelblom, Liljegrönt och könshuvudlila.

/H

Postat: mån mar 01, 2010 00:07
av Hondaman
TG skrev:rött är nog den färg som är mest känslig....
...men av någon märklig anledning snabbast. 8)

Postat: mån mar 01, 2010 00:44
av dubbear
Hur snabb är en könshuvudlila vfr?

Postat: mån mar 01, 2010 09:43
av adrian_vg
dubbear skrev:Hur snabb är en könshuvudlila vfr?
Skulle du verkligen vilja köra en sån vfr även om den är snabbast?

I vilket fall, det blir ingen hämtning på fredag, då verkstaden säger att huven inte kommit från Göteborg än... Misstänker starkt att det har att göra med det där jag hörde om på tv häromdan att inga tåg går till destinationer norr om Göteborg medan det snöar. :roll: