Sida 1 av 1
VFR800 -01 effekt ?
Postat: tis jan 19, 2010 21:09
av Kinna
Hej.
Har köpt en -01 VFR, som ersättning för min krashade och inlösta -00. Då den nya är svensksåld, står det i reg bevis att den är på 71.5 kW, men min gamla -00, som var imported, uppgavs det 80.5 kW.
Är det faktiskt så, eller bara pappers "anpassning" till sv avgaskrav ?
Om den är 71.5 kW, kan man ändra detta och hur?
Snart är det vår och dags att gasa...
Postat: tis jan 19, 2010 21:30
av Mister
Katalysator är tydligen skillnaden mellan svensk Vs. import vid en del årsmodeller.
Lite mer info här
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=886
Postat: tor jan 21, 2010 22:54
av Kinna
Hej.
Tackar för svar.
Kollade ändå upp det med Honda i Gbg, och de svarade att det var bara intypningsmodellerna som var strypta till 71.5 Kw. Alla övriga, som såldes, har 80.5 kW, enlig Å Ahlqvist motor . Även om de officiellt bara har 71.5 Kw, som står nämt i reg beviset. Anledningen är ju att man hade en 100 hkr gräns under sena 90-talet. Dvs då VFR800 FI intypades.
Privatimporterad likaså, de kan vara strypta. Man ser tydligen skillnaderna på motorstyrenheten. Den skall vara märkt med "ED" någonstans, vilket innebär ostrypt. Däremot om det står "GE1" eller GE2" är motorerna strypta. På de strypta modellerna sitter det gummi/plast luftstrypnin gar i insuget också. Detta enligt Honda i Gbg.
Får hem Viffern i morgon, då skall det kollas grundligt.

.
Får hoppas på en tidig vår....

Postat: tis mar 16, 2010 12:23
av Kinna
Vill bara förtydliga att effekten,
enligt Honda importören, så är de Svensk sålda VFR från 98-01 på följande:
Effekt: 81 kW (110 hkr)/ 10 500 rpm
Moment: 8.5 kPm(83.36 Nm) / 8750 rpm
Ingen skillnad på modellår för 98-01.
Motorstyrenheten på de Sv sålda är märkt med "ED" , under serienr. Det står för "Europe Direct"
På importerade hojar från Tyskland, står det motsvarande märkt G1 eller G2. Står för "Germany" samt vilken grad av strypning.
Insugningsgummin: På strypta modeller kan insugningsrören vara mindre än ursprungligt. Det syns enkelt genom att ta bort luftfiltret och kolla insuget. På strypta sitter det brickor märkta med 72 (72kW) och de kan lätt tas bort.
Sedan finns det säkert undantag här också.

Postat: tis mar 16, 2010 12:58
av Mister
Kinna skrev:
På importerade hojar från Tyskland, står det motsvarande märkt G1 eller G2. Står för "Germany" samt vilken grad av strypning.
Är du riktigt säker på denna infon?
Kollat lite och inte funnit något liknande med G1 och G2
Däremot är ensamt G för Germany
Vidare så är enbart 98-99 som är egen tysk modell och märkt med G således då är en 98hk modell. Men, årsmodellerna 00 och 01 är ED även på de tyska viffrarna, alltså ingen skillnad på svensk eller tysksåld. Tyskland hade ingen egen vfr modell av 00 och 01.
Men däremot så är/var det jättevanligt att vfr 00 och 01 ströps av ägarna pga få lägre försäkring av genom ett tyskt godkänd strypning som sitter som gasvajerstopp.
Sen finns det fler modeller av strypta viffer, exempelvis F som är fransk och oxå strypt...
Btw, Ska uppdatera min egen startade tråd i samma ämne vid senare tillfälle, när jag fått hem lite beställda prylar.
Re: VFR800 -01 effekt ?
Postat: tor maj 09, 2013 00:09
av Igge
Lyfter en gammal tråd med en fundering:
Enligt
faktatråden och regbeviset ska min viffer vara strypt till 72kW (den är av årsmodell 1998)
Är denna effekten angiven på veven eller bakhjulet?
Jag tog för givet att det var veven men börjar fundera.
Anledningen:
Detta är vad min hoj presterade när motospeed i västerås hade "öppet hus" i helgen som var.
Mig veterligen är det enda som är gjort på hojen att den har fått ett slip on.
Så min fundering:
Är effekten "bakhjulshästar" eller är min hoj inte strypt?
Egentligen spelar det ingen roll, men jag är lite nyfiken

VFR800 -01 effekt ?
Postat: tor maj 09, 2013 06:21
av Conseal
72kw är ju 96,5hk och det verkar ju stämma ganska bra med vördet på kurvan (som jag förutsätter är hk).
Om kurvan anger i kw skulle det innebära runt 130hk och det är helt orimligt utan typ torocharger

Re: VFR800 -01 effekt ?
Postat: tor maj 09, 2013 18:06
av Donner
Men i en bromsbänk mäts effekten på hjulet och i papperna så är det i motorn, så det bromspappret ser bra ut. 110hk i motorn (vilket man har i verkligheten) skulle ju ge knappt 100hk på hjulet.
Edit: Din viffer är troligen inte strypt

Sv: VFR800 -01 effekt ?
Postat: tor maj 09, 2013 18:22
av Igge
Jo skalan för effekt är i hästar (pferdstärke, ps) och den mäts ju på bakhjulet utan några försök till konverteringar till vevhästar
Den andra axeln är i km/h då varvtalssensorn inte fick någon stabil signal
Mätningen gjordes på femman
Det jag undrar mer är om den angivna effekten är 100/110 bakhjulshästar strypt resp ostrypt eller om det är vevhästar som är angivet
[Tapatalk]