Sida 1 av 1

VFR1200F provkörd i MC-tidning

Postat: fre nov 20, 2009 21:22
av Conseal
Tänkrte bara informera om en artikel i en svens MC-tidning som inte är MCNytt eller Bike .. trevlig läsning (men den är fortfarande ful IMO)

Re: VFR1200F provkörd i MC-tidning

Postat: fre nov 20, 2009 23:09
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Tänkrte bara informera om en artikel i en svens MC-tidning som inte är MCNytt eller Bike .. trevlig läsning
Även Fastbikes.se har provkört den, både basmodellen och automatdubbelkopplingknappväxlingslåda-modellen vilken dom lovordar.
(men den är fortfarande ful IMO)
Jo men jag måste faktiskt erkänna att jag börjar vänja mig vid den och att den växer och inte är lika ful längre, iaf den röda. När man ser den vita och gråa så måste jag titta två gånger eftersom jag blir osäker på om den ska se ut så eller om bilderna är tagna med svart/vit film :P
Verkare tyda på dålig fantasi från Honda, vitt är väl ok, men istället för grå hade dom t.ex. kunnat ha någon snygg blå färg. Men det kanske är medvetet för att kunna uppdatera till 2011, 2012, 2013 osv. :wink:

Nu är tydligen priset klar också, men 180,000 för basmodellen tycker jag låter dyrt, och då talar vi väl om 190-200,000 för automaten :shock:

Kan väl tillägga att närmsta konkurrenten BMW K1300S kostar 160,000 = 20,000 mindre.

Postat: fre nov 20, 2009 23:32
av Henning
:)

Postat: sön nov 22, 2009 16:37
av apex
Motorn: "Buried beneath the dual-pane bodywork and vacuum-molded cast aluminum chassis lies a 1,237 cc V4 engine that reportedly puts out 172 hp at 10,000 rpm and 95 lb-ft of torque at a high 8,750 rpm"


Passar den i min 99:a??? :D

Postat: sön dec 06, 2009 13:59
av TG
I senaste Bike (ledsen Henning :wink: ) så har de testat VFR1200F... Den får klart bra betyg, även designen.....

Jag vet inte hur jag själv ställer mig till den "märkliga" fronten.... Tror jag börjar gilla den mer o mer faktiskt.....

Postat: tis apr 27, 2010 17:50
av apex
Testade 1200:an. Det är ju inte alls samma sporthoj som 800 FI. Varvar bara 10000 och har lååååång hjulbas.

Mer att jämföra med Yamma XXX 1300 och Kawa blaha nåt-nåt, touringhojar med lång hjulbas och 170 pållar, typ.

Alltså, underbart att kräma på med 1200:ans motor. Bromsarna är fantastiska. Men det är en touringhoj. En bra touringhoj.

Postat: tis apr 27, 2010 20:52
av adrian_vg
apex skrev:Alltså, underbart att kräma på med 1200:ans motor. Bromsarna är fantastiska. Men det är en touringhoj. En bra touringhoj.
Skulle det komma nåt mer sportigt med samma motor, eller är det bara nys för att hålla oss viffernördar varma??

När kommer DSG-viffern då? Den är ju mest intressant egentligen. Tycker jag...

Postat: tis apr 27, 2010 23:04
av JohanL
Själv tycker jag den har blivit bättre ju mer man ser av den. Men om den är riktigt bra. Det vet jag inte än.

Däremot tycker jag att det är lite intressant att man fortfarande marknadsför VFR800:an också i modellprogrammet...

Så varför skulle den inte även kunna bli en ny 800 vfr i liknande skepnad till nästa år...

Postat: tis apr 27, 2010 23:35
av Sälle
JohanL skrev:Själv tycker jag den har blivit bättre ju mer man ser av den. Men om den är riktigt bra. Det vet jag inte än.

Däremot tycker jag att det är lite intressant att man fortfarande marknadsför VFR800:an också i modellprogrammet...

Så varför skulle den inte även kunna bli en ny 800 vfr i liknande skepnad till nästa år...
Det är inga nya 800cc som säljes, det är 09:or och vad jag har hört så kommer inte 800:an att tillverkas mer. Och det verkar som om tillgången på 800:an är start begränsad, förmodligen på grund av att den är en för stor konkurrent till 1200.

Jag skulle inte kalla 1200:an för en touringhoj. Den har orginalpackväskor som du knappt får ner nessesären i (lite överdrivet kanske) med en tank på 18,5lit, 2,5lit mindre än 800:an. I ett test som jag läste så kunde dom inte ens komma 20 mil på en tank med blandad körning. Skulle man dra på lite på autobahn så behöver man nog stanna vid varje mack på vägen. Jag tror detta blir Hondas största flopp, vilket jag även hoppas så kanske dom släpper en 1000cc te.x. som är lite mer genomtänkt till ett mindre hutlöst pris.

Postat: ons apr 28, 2010 06:49
av apex
Den här är ungefär samma hoj...men kanske större tank? Yamaha FJR 1300

Bild

Postat: ons apr 28, 2010 07:31
av adrian_vg
JohanL skrev:Så varför skulle den inte även kunna bli en ny 800 vfr i liknande skepnad till nästa år...
Eeeek!!

Just när Vtecen börjat framstå som stram och återhållen i linjerna, som en VFR ska, så kommer ytterligare ett utspejsat rymdskepp? Njae, inte för mig!

Postat: ons apr 28, 2010 14:41
av Tyrannosaurus
apex skrev:Den här är ungefär samma hoj...men kanske större tank? Yamaha FJR 1300

Bild
Njä... Den där är motsvarigheten till ST1300 med en vikt kring eller över 300 kg, ladugårsväggskåpa, halvmeterhögt styre mm. Samma sak gäller Kawasaki GTR1400 (Concours).

VFR1200:s närmaste motsvarighet vad det gäller stil, typ, vikt, effekt osv. är snarare denna, som f.ö. är ännu längre, har lika liten tank (19 l), ungefär samma vikt och effekt. Det är nog den eller föregångaren K1200S som Honda har sneglat på när dom byggde VFR1200.

Det finns ju onekligen en viss likhet.

Bild
Bild

Postat: ons apr 28, 2010 16:27
av blacken
apex skrev:Motorn: "Buried beneath the dual-pane bodywork and vacuum-molded cast aluminum chassis lies a 1,237 cc V4 engine that reportedly puts out 172 hp at 10,000 rpm and 95 lb-ft of torque at a high 8,750 rpm"


Passar den i min 99:a??? :D
Tjaa, med skohorn, massor av vaselin, och en del djävlaranamma, så går det mesta har jag märkt.. :D

Postat: ons apr 28, 2010 18:13
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:[...]

Det finns ju onekligen en viss likhet.

Bild
Bild
Jösses... Ja, verkligen! Har inte tänkt på det innan. Men nånting med BMW:n gör den snyggare än stor-viffern. Undrar bara vad... Kanske att BMW:n har en mer klassisk liten läpp framme och nedanför på kåpan, under strålkastaren - att jämföra med vifferns bröstvårta mitt på. :roll:

Postat: ons apr 28, 2010 23:09
av apex
mmmmm... BMW:n var lik

1200:an vibrerade en del på tomgång oxå, lite irriterande