Sida 1 av 2

Passing-knappen

Postat: tis okt 06, 2009 13:43
av adrian_vg
Saker man tänker på en småslö dag på jobbet:

Den där Passing-knappen som får helljuset att blinka när man trycker på den, vad är syftet med den?

Alla andra motorcyklar jag har haft har man fått slå på och av med helljusknappen om man vill göra en helljusblink. Men alla viffrar jag har haft, har haft en speciell knapp för det.

Varför? Och vaddå "Passing"? Vem passerar man?

Re: Passing-knappen

Postat: tis okt 06, 2009 14:12
av tersan
adrian_vg skrev:Saker man tänker på en småslö dag på jobbet:

Den där Passing-knappen som får helljuset att blinka när man trycker på den, vad är syftet med den?

Alla andra motorcyklar jag har haft har man fått slå på och av med helljusknappen om man vill göra en helljusblink. Men alla viffrar jag har haft, har haft en speciell knapp för det.

Varför? Och vaddå "Passing"? Vem passerar man?
Syftet är väl just helljusblink, samma som på en bil. Jag antar att andra länder precis som Sverige har eller har haft en regel om att man ska ge omkörningssignal meddelst ljussignal eller tuta (en regel som inte särskilt många känner till... vet faktiskt inte själv om den fortfarande gäller).

Eller kan det vara en typisk ingenjörsgrej från Honda: varje gång du kör om en Kraschwazaki el. dyl, så trycker du in Passing-knappen, som är kopplad till ett räkneverk. Sedan kan verkstaden läsa av den vid nästa service och rapportera till fabriken hur man kört? Eller är det en tidig analog laptimer för banbruk, vid varje "passing" av startlinjen trycker man in knappen? Fast var sitter då räknaren/tiduret? :?

Re: Passing-knappen

Postat: tis okt 06, 2009 14:36
av adrian_vg
tersan skrev:Syftet är väl just helljusblink, samma som på en bil. Jag antar att andra länder precis som Sverige har eller har haft en regel om att man ska ge omkörningssignal meddelst ljussignal eller tuta (en regel som inte särskilt många känner till... vet faktiskt inte själv om den fortfarande gäller).
Nu när du säger det... När jag 1991 på körskolan hade lektionen "landsvägskörning i mörker" skulle man helljusblinka på framförvarande bil för att påkalla uppmärksamhet och sen köra om.

Jag har senare gjort samma sak inför en omkörning och fått ett helljus i innerbackspegeln som tack... Nej, folk/bilister känner inte till detta. :gnissla

tersan skrev:Eller kan det vara en typisk ingenjörsgrej från Honda: varje gång du kör om en Kraschwazaki el. dyl, så trycker du in Passing-knappen, som är kopplad till ett räkneverk. Sedan kan verkstaden läsa av den vid nästa service och rapportera till fabriken hur man kört? Eller är det en tidig analog laptimer för banbruk, vid varje "passing" av startlinjen trycker man in knappen? Fast var sitter då räknaren/tiduret? :?
Låter som "passingknappen finns där för att den gör det". ;-)

Postat: tis okt 06, 2009 15:37
av lakrissmurfen
Ja det är verkligen inte en regel som jag fick lära mig i Sverige när jag tog B kortet. Dock när jag tog A kortet här nere i Tjeckien så var det något som körskole läraren påpekade att man utanför tätbebygda områden ska ge ljudsignal och vid mörker ljussignal innan man påbörjar en omkörning.

Dock precis som Adrian så bemöts ju inte det alltid av gläde från dina med trafikanter :roll:

Har en passing knapp även på min nya Gixxer, dock kommer jag nog aldrig att använda den.

Postat: tis okt 06, 2009 16:41
av Conseal
Det är ju solklart .. "flytta på dig jag ska fram" betyder den :wink:

Postat: tis okt 06, 2009 17:10
av adrian_vg
Conseal skrev:Det är ju solklart .. "flytta på dig jag ska fram" betyder den :wink:
Måste vara världens mest missförstådda knapp... :lol:

Postat: tis okt 06, 2009 17:30
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Det är ju solklart .. "flytta på dig jag ska fram" betyder den :wink:
Tyskar har en rätt kul regel. Där får man inte ljustuta på autobahn, istället ligger folk i snabbfilen med vänsterblinken på för att visa framförvarande att "du bara tror du kör fort, flytta på dig din slöhög" :lol:

Jag brukar praktisera den metoden här hemma också när jag kör bil och den funkar faktiskt rätt bra :twisted:
Med hojen kan jag inte använda den efter jag har blinkersautomatik som stänger av efter 300 meter eller så. Men å andra sidan har jag den erfarenheten att dom flyttar sig rätt snällt ändå när man kommer med hoj. Jag vet inte vad det beror på, men jag gillar själv inte att ha en hoj bakom mig när jag kör bil utan släpper om dom så snart jag kan.

Får väl tejpa på min "Jag kör hellre..."-streamer på bilen (vet inte ens om SMC säljer dom längre, men jag har en kvar :) )

Postat: tis okt 06, 2009 17:35
av Rerun
Tyrannosaurus skrev:Tyskar har en rätt kul regel. Där får man inte ljustuta på autobahn, istället ligger folk i snabbfilen med vänsterblinken på för att visa framförvarande att "du bara tror du kör fort, flytta på dig din slöhög" :lol:
Typ. Fast i somras lös de snabbaste bilarna konstant med heljuset. Inget blinkande. I alla fall jag såg dem "bättre"; kunde lättare skilja mellan de snabba bilarna och wanna-be-snabbisarna.

Postat: tis okt 06, 2009 17:35
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Tyskar har en rätt kul regel. Där får man inte ljustuta på autobahn, istället ligger folk i snabbfilen med vänsterblinken på för att visa framförvarande att "du bara tror du kör fort, flytta på dig din slöhög" :lol:
I tvåkilometerskön från jobbet och hem idag, behövde jag inte ens blinka. De flesta flyttade sig snällt en halvmeter eller så in mot vägrenen när jag kom, utom en snubbe i en Åländskreggad bil som gestikulerade vilt i sin bil av nån anledning. Han kanske höll på att få en hjärtattack eller nåt... Jag är i vilket fall inte speciellt van vid såna här ridderligheter från bilisternas sida. :shock:

En vilt varvande motor, jag körde på ettan hela vägen, och ett starkt xenonljus i bilisternas backspegel kan ha bidragit kanske...?
Rerun skrev:Typ. Fast i somras lös de snabbaste bilarna konstant med heljuset. Inget blinkande. I alla fall jag såg dem "bättre"; kunde lättare skilja mellan de snabba bilarna och wanna-be-snabbisarna.
Det finns en del bra att säga om den svenska modellen med att ha halvljus på dagen, tycker ni inte? För varje gång jag kör neråt kontinenten, känns det som att fler och fler anammar det, trots att de enl lag inte måste det.

Postat: tis okt 06, 2009 17:46
av Rerun
adrian_vg skrev:Det finns en del bra att säga om den svenska modellen med att ha halvljus på dagen, tycker ni inte? För varje gång jag kör neråt kontinenten, känns det som att fler och fler anammar det, trots att de enl lag inte måste det.
Vilket får mig att tänka på den äldre herrn (säkert 70+) i Spanien, för sisådär 20 sen... Gubben ställde sig i vägen för vår bil (med halvljusautomatik, gick ej att släcka), hytte hotfullt med dagstidningen och skällde ut farsan för att han hade ljuset tänt. :roll:
Men han var inte helt dum, den gamle herrn. Han förstod vinken när pappsen satte på vindrutetorkarna (solig, vacker dag)... :twisted:

Postat: tis okt 06, 2009 18:40
av adrian_vg
Rerun skrev:Men han var inte helt dum, den gamle herrn. Han förstod vinken när pappsen satte på vindrutetorkarna (solig, vacker dag)... :twisted:
Det där förstod inte jag... :oops:

Postat: tis okt 06, 2009 19:04
av Rerun
adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Men han var inte helt dum, den gamle herrn. Han förstod vinken när pappsen satte på vindrutetorkarna (solig, vacker dag)... :twisted:
Det där förstod inte jag... :oops:
Jo... När jag övningskörde (bil) med pappsen en gång i tiden, så kom vi till nåt ställe där folk gick över vägen. Jag saktade in, var på väg att stanna, när pappsen ger mig en örfil och skriker "Vad håller du på med?!". Jag såg nog mest förvånad ut, varpå han sa "Du har ju vindrutetorkare!" :)

Postat: tis okt 06, 2009 19:56
av Tyrannosaurus
Rerun skrev:
adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Men han var inte helt dum, den gamle herrn. Han förstod vinken när pappsen satte på vindrutetorkarna (solig, vacker dag)... :twisted:
Det där förstod inte jag... :oops:
Jo... När jag övningskörde (bil) med pappsen en gång i tiden, så kom vi till nåt ställe där folk gick över vägen. Jag saktade in, var på väg att stanna, när pappsen ger mig en örfil och skriker "Vad håller du på med?!". Jag såg nog mest förvånad ut, varpå han sa "Du har ju vindrutetorkare!" :)
:lol: :lol: :lol:

Postat: tis okt 06, 2009 21:18
av adrian_vg
Rerun skrev:Jo... När jag övningskörde (bil) med pappsen en gång i tiden, så kom vi till nåt ställe där folk gick över vägen. Jag saktade in, var på väg att stanna, när pappsen ger mig en örfil och skriker "Vad håller du på med?!". Jag såg nog mest förvånad ut, varpå han sa "Du har ju vindrutetorkare!" :)
Öööhh, va'??

Postat: tis okt 06, 2009 21:36
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Jo... När jag övningskörde (bil) med pappsen en gång i tiden, så kom vi till nåt ställe där folk gick över vägen. Jag saktade in, var på väg att stanna, när pappsen ger mig en örfil och skriker "Vad håller du på med?!". Jag såg nog mest förvånad ut, varpå han sa "Du har ju vindrutetorkare!" :)
Öööhh, va'??
Sudda sudda sudda bort din sura sura min.... :lol:

Åså kan man ju använda dom till annat också
http://www.youtube.com/watch?v=8ynpGFj97Ic
(byt ut hojåkarna) :twisted:

Är jag på rätt spår, Return? :lol: :wink: