Passing-knappen

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Passing-knappen

#1 Inlägg av adrian_vg »

Saker man tänker på en småslö dag på jobbet:

Den där Passing-knappen som får helljuset att blinka när man trycker på den, vad är syftet med den?

Alla andra motorcyklar jag har haft har man fått slå på och av med helljusknappen om man vill göra en helljusblink. Men alla viffrar jag har haft, har haft en speciell knapp för det.

Varför? Och vaddå "Passing"? Vem passerar man?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Passing-knappen

#2 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Saker man tänker på en småslö dag på jobbet:

Den där Passing-knappen som får helljuset att blinka när man trycker på den, vad är syftet med den?

Alla andra motorcyklar jag har haft har man fått slå på och av med helljusknappen om man vill göra en helljusblink. Men alla viffrar jag har haft, har haft en speciell knapp för det.

Varför? Och vaddå "Passing"? Vem passerar man?
Syftet är väl just helljusblink, samma som på en bil. Jag antar att andra länder precis som Sverige har eller har haft en regel om att man ska ge omkörningssignal meddelst ljussignal eller tuta (en regel som inte särskilt många känner till... vet faktiskt inte själv om den fortfarande gäller).

Eller kan det vara en typisk ingenjörsgrej från Honda: varje gång du kör om en Kraschwazaki el. dyl, så trycker du in Passing-knappen, som är kopplad till ett räkneverk. Sedan kan verkstaden läsa av den vid nästa service och rapportera till fabriken hur man kört? Eller är det en tidig analog laptimer för banbruk, vid varje "passing" av startlinjen trycker man in knappen? Fast var sitter då räknaren/tiduret? :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Passing-knappen

#3 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Syftet är väl just helljusblink, samma som på en bil. Jag antar att andra länder precis som Sverige har eller har haft en regel om att man ska ge omkörningssignal meddelst ljussignal eller tuta (en regel som inte särskilt många känner till... vet faktiskt inte själv om den fortfarande gäller).
Nu när du säger det... När jag 1991 på körskolan hade lektionen "landsvägskörning i mörker" skulle man helljusblinka på framförvarande bil för att påkalla uppmärksamhet och sen köra om.

Jag har senare gjort samma sak inför en omkörning och fått ett helljus i innerbackspegeln som tack... Nej, folk/bilister känner inte till detta. :gnissla

tersan skrev:Eller kan det vara en typisk ingenjörsgrej från Honda: varje gång du kör om en Kraschwazaki el. dyl, så trycker du in Passing-knappen, som är kopplad till ett räkneverk. Sedan kan verkstaden läsa av den vid nästa service och rapportera till fabriken hur man kört? Eller är det en tidig analog laptimer för banbruk, vid varje "passing" av startlinjen trycker man in knappen? Fast var sitter då räknaren/tiduret? :?
Låter som "passingknappen finns där för att den gör det". ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#4 Inlägg av lakrissmurfen »

Ja det är verkligen inte en regel som jag fick lära mig i Sverige när jag tog B kortet. Dock när jag tog A kortet här nere i Tjeckien så var det något som körskole läraren påpekade att man utanför tätbebygda områden ska ge ljudsignal och vid mörker ljussignal innan man påbörjar en omkörning.

Dock precis som Adrian så bemöts ju inte det alltid av gläde från dina med trafikanter :roll:

Har en passing knapp även på min nya Gixxer, dock kommer jag nog aldrig att använda den.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

Det är ju solklart .. "flytta på dig jag ska fram" betyder den :wink:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Det är ju solklart .. "flytta på dig jag ska fram" betyder den :wink:
Måste vara världens mest missförstådda knapp... :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:Det är ju solklart .. "flytta på dig jag ska fram" betyder den :wink:
Tyskar har en rätt kul regel. Där får man inte ljustuta på autobahn, istället ligger folk i snabbfilen med vänsterblinken på för att visa framförvarande att "du bara tror du kör fort, flytta på dig din slöhög" :lol:

Jag brukar praktisera den metoden här hemma också när jag kör bil och den funkar faktiskt rätt bra :twisted:
Med hojen kan jag inte använda den efter jag har blinkersautomatik som stänger av efter 300 meter eller så. Men å andra sidan har jag den erfarenheten att dom flyttar sig rätt snällt ändå när man kommer med hoj. Jag vet inte vad det beror på, men jag gillar själv inte att ha en hoj bakom mig när jag kör bil utan släpper om dom så snart jag kan.

Får väl tejpa på min "Jag kör hellre..."-streamer på bilen (vet inte ens om SMC säljer dom längre, men jag har en kvar :) )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#8 Inlägg av Rerun »

Tyrannosaurus skrev:Tyskar har en rätt kul regel. Där får man inte ljustuta på autobahn, istället ligger folk i snabbfilen med vänsterblinken på för att visa framförvarande att "du bara tror du kör fort, flytta på dig din slöhög" :lol:
Typ. Fast i somras lös de snabbaste bilarna konstant med heljuset. Inget blinkande. I alla fall jag såg dem "bättre"; kunde lättare skilja mellan de snabba bilarna och wanna-be-snabbisarna.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Tyskar har en rätt kul regel. Där får man inte ljustuta på autobahn, istället ligger folk i snabbfilen med vänsterblinken på för att visa framförvarande att "du bara tror du kör fort, flytta på dig din slöhög" :lol:
I tvåkilometerskön från jobbet och hem idag, behövde jag inte ens blinka. De flesta flyttade sig snällt en halvmeter eller så in mot vägrenen när jag kom, utom en snubbe i en Åländskreggad bil som gestikulerade vilt i sin bil av nån anledning. Han kanske höll på att få en hjärtattack eller nåt... Jag är i vilket fall inte speciellt van vid såna här ridderligheter från bilisternas sida. :shock:

En vilt varvande motor, jag körde på ettan hela vägen, och ett starkt xenonljus i bilisternas backspegel kan ha bidragit kanske...?
Rerun skrev:Typ. Fast i somras lös de snabbaste bilarna konstant med heljuset. Inget blinkande. I alla fall jag såg dem "bättre"; kunde lättare skilja mellan de snabba bilarna och wanna-be-snabbisarna.
Det finns en del bra att säga om den svenska modellen med att ha halvljus på dagen, tycker ni inte? För varje gång jag kör neråt kontinenten, känns det som att fler och fler anammar det, trots att de enl lag inte måste det.
Senast redigerad av adrian_vg den tis okt 06, 2009 17:38, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#10 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Det finns en del bra att säga om den svenska modellen med att ha halvljus på dagen, tycker ni inte? För varje gång jag kör neråt kontinenten, känns det som att fler och fler anammar det, trots att de enl lag inte måste det.
Vilket får mig att tänka på den äldre herrn (säkert 70+) i Spanien, för sisådär 20 sen... Gubben ställde sig i vägen för vår bil (med halvljusautomatik, gick ej att släcka), hytte hotfullt med dagstidningen och skällde ut farsan för att han hade ljuset tänt. :roll:
Men han var inte helt dum, den gamle herrn. Han förstod vinken när pappsen satte på vindrutetorkarna (solig, vacker dag)... :twisted:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Men han var inte helt dum, den gamle herrn. Han förstod vinken när pappsen satte på vindrutetorkarna (solig, vacker dag)... :twisted:
Det där förstod inte jag... :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#12 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Men han var inte helt dum, den gamle herrn. Han förstod vinken när pappsen satte på vindrutetorkarna (solig, vacker dag)... :twisted:
Det där förstod inte jag... :oops:
Jo... När jag övningskörde (bil) med pappsen en gång i tiden, så kom vi till nåt ställe där folk gick över vägen. Jag saktade in, var på väg att stanna, när pappsen ger mig en örfil och skriker "Vad håller du på med?!". Jag såg nog mest förvånad ut, varpå han sa "Du har ju vindrutetorkare!" :)
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Men han var inte helt dum, den gamle herrn. Han förstod vinken när pappsen satte på vindrutetorkarna (solig, vacker dag)... :twisted:
Det där förstod inte jag... :oops:
Jo... När jag övningskörde (bil) med pappsen en gång i tiden, så kom vi till nåt ställe där folk gick över vägen. Jag saktade in, var på väg att stanna, när pappsen ger mig en örfil och skriker "Vad håller du på med?!". Jag såg nog mest förvånad ut, varpå han sa "Du har ju vindrutetorkare!" :)
:lol: :lol: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Jo... När jag övningskörde (bil) med pappsen en gång i tiden, så kom vi till nåt ställe där folk gick över vägen. Jag saktade in, var på väg att stanna, när pappsen ger mig en örfil och skriker "Vad håller du på med?!". Jag såg nog mest förvånad ut, varpå han sa "Du har ju vindrutetorkare!" :)
Öööhh, va'??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Jo... När jag övningskörde (bil) med pappsen en gång i tiden, så kom vi till nåt ställe där folk gick över vägen. Jag saktade in, var på väg att stanna, när pappsen ger mig en örfil och skriker "Vad håller du på med?!". Jag såg nog mest förvånad ut, varpå han sa "Du har ju vindrutetorkare!" :)
Öööhh, va'??
Sudda sudda sudda bort din sura sura min.... :lol:

Åså kan man ju använda dom till annat också
http://www.youtube.com/watch?v=8ynpGFj97Ic
(byt ut hojåkarna) :twisted:

Är jag på rätt spår, Return? :lol: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar