Sida 1 av 3

Vad tycker ni om GSX-R 750?

Postat: lör sep 26, 2009 18:03
av lakrissmurfen
Hej,

Var ut till min nya mc kille som nyligen sålden en R6 till min kompis. Han visade då en GSX-R 750 2005. Tog ut den på en provtur. Går ju inte att jämmföra med min viffer, men vilket monster.

Vad har vi för synpunkter på gixxer? Frugan ska ju ta MC kort i vår och vill ta över viffern så man kollar ju lite efter en ny hoj. Tror denna skulle passa mig då det blir skönt att ha en sport hoj och en sport/tourer.

Den har gått 16000 km, vid 15000 så byttes oljan, filter, bromsbelägg.

Han vill ha 41 000 sek för den inklkuderat nytt bakdäck och garanti att ingen behöver bytas första 6månaderna/15000 KM.

Är det ett vettigt pris?

Re: Vad tycker ni om GSX-R 750?

Postat: lör sep 26, 2009 20:46
av H2SO4
Kollat lite på blocket och jag tycker inte det verkar vara ett överpris för själva cykeln. Är du verkar sugen på att byta tycker jag du ska slå till om det känns rätt. Vad man däremot får betala överpris för är försäkringen ;) Sporthojar är ingen billig historia...
lakrissmurfen skrev:Hej,

Var ut till min nya mc kille som nyligen sålden en R6 till min kompis. Han visade då en GSX-R 750 2005. Tog ut den på en provtur. Går ju inte att jämmföra med min viffer, men vilket monster.

Vad har vi för synpunkter på gixxer? Frugan ska ju ta MC kort i vår och vill ta över viffern så man kollar ju lite efter en ny hoj. Tror denna skulle passa mig då det blir skönt att ha en sport hoj och en sport/tourer.

Den har gått 16000 km, vid 15000 så byttes oljan, filter, bromsbelägg.

Han vill ha 41 000 sek för den inklkuderat nytt bakdäck och garanti att ingen behöver bytas första 6månaderna/15000 KM.

Är det ett vettigt pris?

Postat: lör sep 26, 2009 20:53
av Mister
Rätt pris, men det är ju ett annat land...

Dock, 750 GSX-R är en banhoj, defacto rätt så ultimat sådan och en av de bästa, när det gäller din årsmodell K5 (k4 var väl den första om jag inte minns fel av denna...)

Ska du nöta en del bana, så tveka inte en sekund...

Men sen är det ju som alltid upp till föraren, dock är det ju oftast inte materialet som sätter begränsningarna bland vanliga dödliga.... :P

Köp! :twisted:

Postat: lör sep 26, 2009 22:04
av blacken
Varför inte sikta på GSX-R 1000,? förmodligen den bästa allroundknarren som finns..

Postat: lör sep 26, 2009 23:26
av Mister
blacken skrev:Varför inte sikta på GSX-R 1000,? förmodligen den bästa allroundknarren som finns..
Allround... :?

Och vad tyckte du om körningen/körningarna på enlitarn?

Postat: sön sep 27, 2009 14:14
av adrian_vg
Har för mig att jag sett att Suzuki i Sverige börjat med en märkesförsäkring. Kanske värt att kolla upp, kan vara bra pris på den.

Men ska du verkligen byta från VFR till GSX-R? Steget är rätt stort. Suzukin är knappast "allround"... Ultimat banhoj som nån sa, men på gatan är den ganska jobbig.

Vad är din körstil idag? Mest gata, bara gata, mest bana, bara bana?

Vad saknar du hos viffern? Effekt? För mycket vikt? Kardan? För slätstruken?

Vad jag försöker säga är vilka egenskaper är det du saknar hos din VFR och som du vilja ha mer eller kanske mindre av, i en potentiell ny hoj?

Postat: sön sep 27, 2009 14:34
av blacken
Mister skrev:
blacken skrev:Varför inte sikta på GSX-R 1000,? förmodligen den bästa allroundknarren som finns..
Allround... :?

Och vad tyckte du om körningen/körningarna på enlitarn?
har inte kört deras enlitrar, bara deras 1.1 och 1,2 pannors. Och dom var rackarns kul..
""viffern" är en grymt bra hoj i alla lägen, men vad man saknar på den är sukans brutala vrid och kraft i spisen..Och soppa åtgång...

Postat: sön sep 27, 2009 14:56
av H2SO4
blacken skrev:
Mister skrev:
blacken skrev:Varför inte sikta på GSX-R 1000,? förmodligen den bästa allroundknarren som finns..
Allround... :?

Och vad tyckte du om körningen/körningarna på enlitarn?
har inte kört deras enlitrar, bara deras 1.1 och 1,2 pannors. Och dom var rackarns kul..
""viffern" är en grymt bra hoj i alla lägen, men vad man saknar på den är sukans brutala vrid och kraft i spisen..Och soppa åtgång...
Kan nog hålla med om det, men man får ha i åtanke att viffen är en kompromiss mellan sport och touring. Något får man betala för att få kompromissen att gå ihop. Men visst jag hade inte klagat för 25-30 hk till i en viffer. En annan skön hoj är Fireblade 1000RR om man vill hålla sig kvar vid märket .. :)

Postat: sön sep 27, 2009 15:32
av Mister
H2SO4 skrev:Kan nog hålla med om det, men man får ha i åtanke att viffen är en kompromiss mellan sport och touring. Något får man betala för att få kompromissen att gå ihop. Men visst jag hade inte klagat för 25-30 hk till i en viffer. En annan skön hoj är Fireblade 1000RR om man vill hålla sig kvar vid märket .. :)
Något märkligt, vilket är lite av höstsyndrom och själv har jag råkat ut för det med andra hojar med betydligt fler kusar i spisen än viffern.

Motorcyklar blir effektsvaga i slutet av säsongen, och det är naturligt att man tittar på annat, men när våren kommer och man ska köra första svängen, då är istället känslan, "fan vad det går". De brukar få lite mer hk i sig under tiden hojen har varit i ide. :lol:

Någon annan med samma symptom

Postat: sön sep 27, 2009 16:23
av H2SO4
Mister skrev:Något märkligt, vilket är lite av höstsyndrom och själv har jag råkat ut för det med andra hojar med betydligt fler kusar i spisen än viffern.

Motorcyklar blir effektsvaga i slutet av säsongen, och det är naturligt att man tittar på annat, men när våren kommer och man ska köra första svängen, då är istället känslan, "fan vad det går". De brukar få lite mer hk i sig under tiden hojen har varit i ide. :lol:

Någon annan med samma symptom
*Räcker upp handen*

Jodå även jag går i hojbytartankar... sneglat lite på en gixxer1000 k5, r1a eller blade.. Fast jag håller mig nog inom hondafamiljen o kör på en blade, 954:orna ligger skapligt i pris nu. Även försäkringen ligger skapligt för dessa maskiner.. okay dom matchar ju inte min premie jag har på viffern, men den är ju heller inte olösbar...

känns lite som tråden går offtopic... gällde ju trots allt bara om priset på föreslagna 750n va ett bra pris eller inte...

Postat: sön sep 27, 2009 22:00
av lakrissmurfen
blacken skrev:Varför inte sikta på GSX-R 1000,? förmodligen den bästa allroundknarren som finns..
Det k'nns lite väll stort steg upp från viffern... 750:n räcker och blir över för mig tror jag ett bra tag. Är ju fortfarande ganska så blöt bakom öronen!

Postat: sön sep 27, 2009 22:14
av lakrissmurfen
adrian_vg skrev:Har för mig att jag sett att Suzuki i Sverige börjat med en märkesförsäkring. Kanske värt att kolla upp, kan vara bra pris på den.

Men ska du verkligen byta från VFR till GSX-R? Steget är rätt stort. Suzukin är knappast "allround"... Ultimat banhoj som nån sa, men på gatan är den ganska jobbig.

Vad är din körstil idag? Mest gata, bara gata, mest bana, bara bana?

Vad saknar du hos viffern? Effekt? För mycket vikt? Kardan? För slätstruken?

Vad jag försöker säga är vilka egenskaper är det du saknar hos din VFR och som du vilja ha mer eller kanske mindre av, i en potentiell ny hoj?
Hade ärligt talat inte tänkt kolla på ny hoj föräns frugan började ta lektioner i vår men eftersom ett tillfälle pressenterades med ( om man kollar på blovket) ett mycket bra pris.. nästa för bra :?
Idag sä är det bara gata, bortsätt från dagliga turen till jobbet så blir det väll några mil varje kväll efter jobbet och minst en längre tur under helgen och det är väll på dessa turer utmed dom slingriga vägarna i Tjeckien som jag saknar lite drag.

Men nästa säsong så blir det nog några turer upp till banan i Most, ska vara riktigt bra och min killen som säljer hojen tävlar själv i en amatör/proffs liga så han kan fixa bra priser åt mig.

Är väll igentligen inget som jag saknar, är grymt nöjd med viffern (förutom all skit som har uppstått) så är själva modellen grymt skön men som andra skrivit i denna tråd så vore det ju spännande med lite fler hästar, är ju trots allt helt annat drag i gixxern, blev ärligt talat lite rädd av draget mellan 10-13500 rpm :oops:

Har egentligen haft ögenen mot en till viffer 800 eller en CBR 900 då jag är nöjd med Honda men som sagt verkar vara en grymt bra deal så man blir ju lite sugen.

Plus att jag behåller ju trots allt viffern inom familjen så jag kommer ju igentligen få det bäsat av 2 världar ;)

Postat: sön sep 27, 2009 22:28
av TG
Några synpunkter...
@blacken: ang soppaförbrukningen... Kompisen har en K3 (gixxer 1000) den drog när vi "marschade" upp till gatfesten (ca 40 mil) förra sommaren jämnt med min viffer... När vi tankade skiljde det max ett par deciliter, ena gången åt min favör andra gången åt hans...

Det jag har märkt ang vifferns förbrukning, är att när man drar mer o kör mer inspirerat så drar den mindre...

Gixxern är en förbaskat trevlig hoj, jag tycker den är grym att köra... men för min del som ofta drar en sisådär 25-30 mil i ett svep (jobbpendling) så tycker jag att viffern toppar den. Som någon sa, den är en kompromiss... Ungefär som en leatherman eller skiftnyckel... går till det mesta men är inte bäst på nå´t...

Priset lät för övrigt klart överkomligt... :D Kolla bara upp historiken - det är en banhoj så den har säkert smiskat sina mil på bana... Inget ont i det egentligen så länge den sköts... MEN den kan ha planterats utanför lecakulorna någon gång..... beware..... :wink:

Postat: sön sep 27, 2009 22:42
av lakrissmurfen
Tegfors skrev:Några synpunkter...
@blacken: ang soppaförbrukningen... Kompisen har en K3 (gixxer 1000) den drog när vi "marschade" upp till gatfesten (ca 40 mil) förra sommaren jämnt med min viffer... När vi tankade skiljde det max ett par deciliter, ena gången åt min favör andra gången åt hans...

Det jag har märkt ang vifferns förbrukning, är att när man drar mer o kör mer inspirerat så drar den mindre...

Gixxern är en förbaskat trevlig hoj, jag tycker den är grym att köra... men för min del som ofta drar en sisådär 25-30 mil i ett svep (jobbpendling) så tycker jag att viffern toppar den. Som någon sa, den är en kompromiss... Ungefär som en leatherman eller skiftnyckel... går till det mesta men är inte bäst på nå´t...

Priset lät för övrigt klart överkomligt... :D Kolla bara upp historiken - det är en banhoj så den har säkert smiskat sina mil på bana... Inget ont i det egentligen så länge den sköts... MEN den kan ha planterats utanför lecakulorna någon gång..... beware..... :wink:
Ja kan verkligen hålla med angående viffern. När jag provkörde gixxern så körde jag bara 7mil dock utan specielt mycket träsmak och ont i kroppen. Vet du hur det är att köra lite längre etapper? Som idag körde vi 15 mil vilket är inga problem på viffern.

När det gäller historian så har den servics bok med full historia. Killen som säljer den har bara kört några få gånger på bana(amatör) och enligt honom har den inte besökt lösgruset :)

Det som känns skönt är killen som säljer den har grymt bra rykte i hela Tjeckien och grann länderna och alla har sagt samma sak att om han har gjort servicen på den och kollat allt så är hojen bra. Skönt också med 6 månaders garanti (som sjävlklart gäller från nästa säsong)

Vet bara inte om den kommer passa mig, var grymt nöjd med prov turen men vill ju kunna ta en del längre turer utan att bli helt stel i kroppen.

Re: Vad tycker ni om GSX-R 750?

Postat: mån sep 28, 2009 05:36
av Rerun
lakrissmurfen skrev:Är det ett vettigt pris?
Eftersom detta är i Tjeckien, bör du fråga någon kunnig där. Priserna i Tjeckien skiljer nämligen rejält mot priserna i Sverige, så vi kommer att tycka att vad du än kommer dragandes med är tämligen billigt.