Vad tycker ni om GSX-R 750?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#16 Inlägg av TG »

Det kommer nog helt klart att kännas mer i kroppen efter en längre tur med gixxer än med viffer, dock så finns det ju alltid uttrycket: "Det som inte dödar det härdar..." :wink:

Kommer du att ha passagerare framöver?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev: Ja kan verkligen hålla med angående viffern. När jag provkörde gixxern så körde jag bara 7mil dock utan specielt mycket träsmak och ont i kroppen. Vet du hur det är att köra lite längre etapper? Som idag körde vi 15 mil vilket är inga problem på viffern.
Jag får träsmak efter ca 10mil på min viffer. Men jag kanske är ömbakad...?

lakrissmurfen skrev:När det gäller historian så har den servics bok med full historia. Killen som säljer den har bara kört några få gånger på bana(amatör) och enligt honom har den inte besökt lösgruset :)
Lita inte för mycket på serviceboken, de kan förfalskas. Kommer du/ni ihåg min tråd om "svårstartad viffer"? Jag fick med en servicebok som var fullstämplad och allt tydde på att viffern tagits väl om hand, men isärplockningen på Race Repairs och min tidigare historia med soppa- och luftfiltret talar ett helt annat språk.

Kolla mer på hojens skick. Ett "hästhandlarknep" jag har hört talas om är att kolla på skruvar, bultar och skruvskallar. Är de slitna eller i originalskick? Om det senare, kan det tyda på den inte har tagits om hand av förre ägaren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#18 Inlägg av TG »

@Adrian: Klart du är lite vek :wink:
Jag tycker viffern börjar kännas "hård" efter ca 40 mil i ett svep..... :wink:

Adrian har helt rätt i det han säger: titta på skicket!
Papper är bara något som är skrivet... Alltför mycket förfalskas... men å andra sidan... kanske bättre med dokumentation än inte..... :roll:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

Re: Vad tycker ni om GSX-R 750?

#19 Inlägg av lakrissmurfen »

Rerun skrev:
lakrissmurfen skrev:Är det ett vettigt pris?
Eftersom detta är i Tjeckien, bör du fråga någon kunnig där. Priserna i Tjeckien skiljer nämligen rejält mot priserna i Sverige, så vi kommer att tycka att vad du än kommer dragandes med är tämligen billigt.
Ja det är ju sant :oops: När jag kollar här hos handlare så ligge rpriserna igentligen mellan 45-55 000 SEK så det är ju ganska i linje med det priset jag fick innan jag prutade lite.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#20 Inlägg av TG »

Vi får väl ta oss ned ett gäng - svinga ett par bägare o sen köra en import tur för att finansiera det hela :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#21 Inlägg av lakrissmurfen »

Tegfors skrev:Det kommer nog helt klart att kännas mer i kroppen efter en längre tur med gixxer än med viffer, dock så finns det ju alltid uttrycket: "Det som inte dödar det härdar..." :wink:

Kommer du att ha passagerare framöver?
Sant antar att jag får härda mig lite :)Ursprungliga tanken är väll att jag inte kommer skjussa speciellt mycket på gixxern då vi siktar på att frugan ska ta sitt kort i början på våren nästa år. Skulle vilja åka 2 på en hoj så kan vi alltid ta viffern :) Men med tanke på hennes komentarer så tror jag hon kommer vilja köra mycket själv när hon får kortet. :D
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#22 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev: Ja kan verkligen hålla med angående viffern. När jag provkörde gixxern så körde jag bara 7mil dock utan specielt mycket träsmak och ont i kroppen. Vet du hur det är att köra lite längre etapper? Som idag körde vi 15 mil vilket är inga problem på viffern.
Jag får träsmak efter ca 10mil på min viffer. Men jag kanske är ömbakad...?

lakrissmurfen skrev:När det gäller historian så har den servics bok med full historia. Killen som säljer den har bara kört några få gånger på bana(amatör) och enligt honom har den inte besökt lösgruset :)
Lita inte för mycket på serviceboken, de kan förfalskas. Kommer du/ni ihåg min tråd om "svårstartad viffer"? Jag fick med en servicebok som var fullstämplad och allt tydde på att viffern tagits väl om hand, men isärplockningen på Race Repairs och min tidigare historia med soppa- och luftfiltret talar ett helt annat språk.

Kolla mer på hojens skick. Ett "hästhandlarknep" jag har hört talas om är att kolla på skruvar, bultar och skruvskallar. Är de slitna eller i originalskick? Om det senare, kan det tyda på den inte har tagits om hand av förre ägaren.
Jag är ju ganska tjock så har ju en del extra stoppning i rumpan som hjälper vi längre turer :)

Ja man är ju lite skraj efter att ha läst ditt tidigare inlägg och även sett hur dom har misshandlat min viffer. Ska nog ut och kolla på hojen igen när jag kommer tillbax från Sverige.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#23 Inlägg av lakrissmurfen »

Tegfors skrev:Vi får väl ta oss ned ett gäng - svinga ett par bägare o sen köra en import tur för att finansiera det hela :wink:
Det vore grymt kul! Dricker man tillräckligt många öl så tjänar man ju snabbt in resan bara där ;)
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 21, 2008 22:14
Ort: Halmstad

#24 Inlägg av mange_900 »

Jag bytte bort min VFR800-98 mot en GSX-R1000-04 i våras och ångrar inte det alls.

Gixxer är mer lättkörd än Viffern, visst känns det lite mer i röven efter 30mil men det är inte mycket skillnad.
Soppaförbrukningen är nästan samma men det är ju glädjepengar och inget man bryr sig om ;)

Den enda nackdelen med Gixxern är att det inte finns några packväskor som passar bra där bak (vill inte ha textil) så jag är begränsad till tankväska.
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#25 Inlägg av lakrissmurfen »

mange_900 skrev:Jag bytte bort min VFR800-98 mot en GSX-R1000-04 i våras och ångrar inte det alls.

Gixxer är mer lättkörd än Viffern, visst känns det lite mer i röven efter 30mil men det är inte mycket skillnad.
Soppaförbrukningen är nästan samma men det är ju glädjepengar och inget man bryr sig om ;)

Den enda nackdelen med Gixxern är att det inte finns några packväskor som passar bra där bak (vill inte ha textil) så jag är begränsad till tankväska.
Skönt att höra att det finns folk som gått från Viffer till Gixxer och fortsatt att köra långsträckor :) Bensiförbrukningen bryar jag mig inte heller så jätte mycket om. Det är billigare än att köra motorbåt!! :lol:

Blir nog att jag slår till på Gixxern, men ska ut och kolla allt igen och kolla hela hojen mm för mm :)

Återkommer med uppdatering om hur det går
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Återkommer med uppdatering om hur det går
Lycka till! Låt inte ha-begäret ta överhanden, annars kommer man hem med en VFR istf en FJ1200... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#27 Inlägg av lakrissmurfen »

Har nu varit och köpt mig en Gixxer :) Skönt att få köra Viffern en sista gång innan vinter idet men vägen hme var riktigt nice!

Blev 4 mil med frugan bakpå innan hon gav upp och jag fick ta ut henne på en riktigt tur. Grymt skön eftermiddag här i Prag, 18 grader, och lätta moln. Vågade mig aldrig över 160 men resan dit var grymt skön, körde nästan 10 mil själv och måste bara säga att jag är grymt nöjd. Enda riktiga nackdelen är at frugan inte sitter lika skönt bak på men det löser vi som sagt nästa säsong då hon tar mc kort.

Imorgon blir det hojen till jobbet och efter en tur för att köpa kraschpuckar och en sadel cut.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Imorgon blir det hojen till jobbet och efter en tur för att köpa kraschpuckar och en sadel cut.
Jösses... Lakrissmurfen ska bli rejssmurf! :lol: ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#29 Inlägg av Ocean »

Gratulerar!

Jag missade helt att det var fråga om en hoj i Prag och inte i sverige. :roll:
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#30 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:Imorgon blir det hojen till jobbet och efter en tur för att köpa kraschpuckar och en sadel cut.
Jösses... Lakrissmurfen ska bli rejssmurf! :lol: ;-)
Japp japp ;) men tyvärr så blir det nog ingen bana denna säsong då jag komme rvara bortrest varje helg fram till november :S

Men men det passar ju ganska bra eftersom PSI skinstället kommer först om några veckor.

Kommer bli en låååångg vinter med många fredags kväller i soffan med stället på och drömar om våren :lol:
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Skriv svar