Sida 1 av 4
Uppkörning med VFR 800
Postat: tor aug 27, 2009 21:36
av solle
Tjabba! Snål som man är tänkte jag övningsköra samt köra upp med min egen båge, en vfr 800 -00. Är rädd att den ska vara lite klumpig och otymplig vid manöverproven. Vad tror ni, är det bättre att köra med en lite mer lättkörd hojj eller funkar det med hondan?
Postat: tor aug 27, 2009 21:50
av Kungfuu
Jag har faktiskt inte provat att göra manöverproven med viffern, men med tanke på att styrutslaget är urkass så kanske det inte hade varit mitt förstaval - däremot är den ju väldigt lätthanterad och smidig i övrigt och är stabil i låga farter...
Postat: fre aug 28, 2009 07:28
av tersan
Körskolans Sushi GSX750 var onekligen mer lätthanterlig än min VFR... fast får jag öva ordentligt så borde det gå även med den.
Testa!
Postat: fre aug 28, 2009 21:48
av JohanL
Inte en chans att det fungerar...
Då banorna som används INTE skalas om efter motorcykelns verkliga vändradie, så som gamla garagevändingen gjorde. Så är det bara vissa typer av motorcyklar som kan klara proven. (se länk nedan)
Jag har provat att köra på ett övningsområde som bilskolorna i stan använder. Lågfart inte ens nära att klara på VFR´n men ge mig något annat så kan man köra flera varv. Tror att jag kunde leda runt vissa delar av banan men det var inte mer.
Så jag kan inte säga annat än du behöver något annan hoj för detta. VFR'n är bra på nästa allt. Men detta utgör ett av undantagen då den inte är att rekommendera.
Sista sidorna i länken beskriver banorna för Hög/Lågfarts proven.
VV Förarprov beskring inkl banorna
Postat: lör aug 29, 2009 08:36
av adrian_vg
JohanL skrev:Inte en chans att det fungerar...
Då banorna som används INTE skalas om efter motorcykelns verkliga vändradie, så som gamla garagevändingen gjorde. Så är det bara vissa typer av motorcyklar som kan klara proven. (se länk nedan)
Jag har provat att köra på ett övningsområde som bilskolorna i stan använder. Lågfart inte ens nära att klara på VFR´n men ge mig något annat så kan man köra flera varv. Tror att jag kunde leda runt vissa delar av banan men det var inte mer.
Så jag kan inte säga annat än du behöver något annan hoj för detta. VFR'n är bra på nästa allt. Men detta utgör ett av undantagen då den inte är att rekommendera.
Övade på en garagevändning i våras på avrostningen med min VFR. Man kommer bara inte runt. Jag som också har ett högre och bredare styre som tar i både tanken och kåpan var inte ens i närheten av att klara garagevändningen på det givna utrymmet....
Fyrklövern ska vi inte ens snacka om.

Postat: tis sep 01, 2009 20:20
av dubbear
Efter att ha läst denna tråden stack jag ut med viffern
evig skeptiker som jag är va ja tvungen att bevisa er fel
efter 2 timmar nötande sitter alla banor utom den på Fig1
i pdf-filen
Ska nöta mer under veckan så ja kommer nog sätta den med.
Om de inte regnar imorgon kommer jag vara på Bananpiren efter 6
Postat: tis sep 01, 2009 20:24
av tersan
dubbear skrev:Efter att ha läst denna tråden stack jag ut med viffern
evig skeptiker som jag är va ja tvungen att bevisa er fel
efter 2 timmar nötande sitter alla banor utom den på Fig1
i pdf-filen
Ska nöta mer under veckan så ja kommer nog sätta den med.
Om de inte regnar imorgon kommer jag vara på Bananpiren efter 6
Vi behöver nog bevis i form av en liten film tror jag...

Postat: tis sep 01, 2009 20:37
av dubbear
Shure Vilken bana vill ni se?
Postat: tis sep 01, 2009 20:56
av solle
Tackar för alla bra svar! Var ute och körde lågfartsbana 1 idag. Själva slalomen gick bra men vändning gick ta mig fan inte att få till. Farsan provade med sin Dominator 650 och han klarade det inte heller. Körde dock inte på uppkörningsbanan utan gjorde en egen som hastigast. Ska försöka göra banan till punkt och pricka nästa gång.
Postat: tis sep 01, 2009 22:31
av adrian_vg
tersan skrev:Vi behöver nog bevis i form av en liten film tror jag...

Samma här. Upp till bevis!
Postat: tis sep 01, 2009 22:59
av dubbear
adrian_vg skrev:tersan skrev:Vi behöver nog bevis i form av en liten film tror jag...

Samma här. Upp till bevis!
haha skeptiska ni med ser jag.
Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?
vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
Postat: ons sep 02, 2009 07:50
av adrian_vg
dubbear skrev:
haha skeptiska ni med ser jag.
Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?
vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
Garagevändningen?
Postat: ons sep 02, 2009 08:04
av Rerun
adrian_vg skrev:dubbear skrev:
haha skeptiska ni med ser jag.
Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?
vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
Garagevändningen?
Den finns ju tyvärr inte med på uppkörningsprogrammet längre.
En väldigt bra och realistisk övning annars, dock med två fel.
1. Namnet.
2. Utgången från "garaget" borde vara ca 1 m högre än ingången - och vips har vi en hårnål på t.ex. Passo Manghen.
Postat: ons sep 02, 2009 08:15
av tersan
Rerun skrev:adrian_vg skrev:dubbear skrev:
haha skeptiska ni med ser jag.
Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?
vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
Garagevändningen?
Den finns ju tyvärr inte med på uppkörningsprogrammet längre.
En väldigt bra och realistisk övning annars, dock med två fel.
1. Namnet.
2. Utgången från "garaget" borde vara ca 1 m högre än ingången - och vips har vi en hårnål på t.ex. Passo Manghen.
Men var inte den gamla garagevändningen enklare än dagens vändning? Förr anpassades väl utrymmet till hojens vändradie, idag är måtten fasta för hela konbanan inklusive yttre gränser.
Dubbear, slalombanan är nog den som är "svårast", så klarar du den med en VFR är vi överbevisade.

Postat: ons sep 02, 2009 08:25
av Rerun
tersan skrev:Men var inte den gamla garagevändningen enklare än dagens vändning? Förr anpassades väl utrymmet till hojens vändradie, idag är måtten fasta för hela konbanan inklusive yttre gränser.
Dubbear, slalombanan är nog den som är "svårast", så klarar du den med en VFR är vi överbevisade.

Min personliga åsikt är att garagevändningen var avsevärt enklare. Som du skriver anpassades den efter hojen; man skulle vända på samma diameter som hojens vänddiameter plus 20 cm.
I dagens "raka konbana" har man 4 koner på rad, 4 m mellan dem, och 4 m efter den sista finns en linje som ej får korsas. Banan går att köra med VFR också, man måste bara ta ut svängarna ordentligt.