Uppkörning med VFR 800
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Uppkörning med VFR 800
Tjabba! Snål som man är tänkte jag övningsköra samt köra upp med min egen båge, en vfr 800 -00. Är rädd att den ska vara lite klumpig och otymplig vid manöverproven. Vad tror ni, är det bättre att köra med en lite mer lättkörd hojj eller funkar det med hondan?
Inte en chans att det fungerar...
Då banorna som används INTE skalas om efter motorcykelns verkliga vändradie, så som gamla garagevändingen gjorde. Så är det bara vissa typer av motorcyklar som kan klara proven. (se länk nedan)
Jag har provat att köra på ett övningsområde som bilskolorna i stan använder. Lågfart inte ens nära att klara på VFR´n men ge mig något annat så kan man köra flera varv. Tror att jag kunde leda runt vissa delar av banan men det var inte mer.
Så jag kan inte säga annat än du behöver något annan hoj för detta. VFR'n är bra på nästa allt. Men detta utgör ett av undantagen då den inte är att rekommendera.
Sista sidorna i länken beskriver banorna för Hög/Lågfarts proven.
VV Förarprov beskring inkl banorna
Då banorna som används INTE skalas om efter motorcykelns verkliga vändradie, så som gamla garagevändingen gjorde. Så är det bara vissa typer av motorcyklar som kan klara proven. (se länk nedan)
Jag har provat att köra på ett övningsområde som bilskolorna i stan använder. Lågfart inte ens nära att klara på VFR´n men ge mig något annat så kan man köra flera varv. Tror att jag kunde leda runt vissa delar av banan men det var inte mer.
Så jag kan inte säga annat än du behöver något annan hoj för detta. VFR'n är bra på nästa allt. Men detta utgör ett av undantagen då den inte är att rekommendera.
Sista sidorna i länken beskriver banorna för Hög/Lågfarts proven.
VV Förarprov beskring inkl banorna
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Övade på en garagevändning i våras på avrostningen med min VFR. Man kommer bara inte runt. Jag som också har ett högre och bredare styre som tar i både tanken och kåpan var inte ens i närheten av att klara garagevändningen på det givna utrymmet....JohanL skrev:Inte en chans att det fungerar...
Då banorna som används INTE skalas om efter motorcykelns verkliga vändradie, så som gamla garagevändingen gjorde. Så är det bara vissa typer av motorcyklar som kan klara proven. (se länk nedan)
Jag har provat att köra på ett övningsområde som bilskolorna i stan använder. Lågfart inte ens nära att klara på VFR´n men ge mig något annat så kan man köra flera varv. Tror att jag kunde leda runt vissa delar av banan men det var inte mer.
Så jag kan inte säga annat än du behöver något annan hoj för detta. VFR'n är bra på nästa allt. Men detta utgör ett av undantagen då den inte är att rekommendera.
Fyrklövern ska vi inte ens snacka om.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Efter att ha läst denna tråden stack jag ut med viffern
evig skeptiker som jag är va ja tvungen att bevisa er fel
efter 2 timmar nötande sitter alla banor utom den på Fig1
i pdf-filen
Ska nöta mer under veckan så ja kommer nog sätta den med.
Om de inte regnar imorgon kommer jag vara på Bananpiren efter 6
evig skeptiker som jag är va ja tvungen att bevisa er fel

efter 2 timmar nötande sitter alla banor utom den på Fig1
i pdf-filen
Ska nöta mer under veckan så ja kommer nog sätta den med.
Om de inte regnar imorgon kommer jag vara på Bananpiren efter 6
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Vi behöver nog bevis i form av en liten film tror jag...dubbear skrev:Efter att ha läst denna tråden stack jag ut med viffern
evig skeptiker som jag är va ja tvungen att bevisa er fel![]()
efter 2 timmar nötande sitter alla banor utom den på Fig1
i pdf-filen
Ska nöta mer under veckan så ja kommer nog sätta den med.
Om de inte regnar imorgon kommer jag vara på Bananpiren efter 6

VFR750F -92, grön
Shure Vilken bana vill ni se?
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Tackar för alla bra svar! Var ute och körde lågfartsbana 1 idag. Själva slalomen gick bra men vändning gick ta mig fan inte att få till. Farsan provade med sin Dominator 650 och han klarade det inte heller. Körde dock inte på uppkörningsbanan utan gjorde en egen som hastigast. Ska försöka göra banan till punkt och pricka nästa gång.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Samma här. Upp till bevis!tersan skrev:Vi behöver nog bevis i form av en liten film tror jag...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
haha skeptiska ni med ser jag.adrian_vg skrev:Samma här. Upp till bevis!tersan skrev:Vi behöver nog bevis i form av en liten film tror jag...
Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?
vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Garagevändningen?dubbear skrev: haha skeptiska ni med ser jag.
Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?
vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Den finns ju tyvärr inte med på uppkörningsprogrammet längre.adrian_vg skrev:Garagevändningen?dubbear skrev: haha skeptiska ni med ser jag.
Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?
vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
En väldigt bra och realistisk övning annars, dock med två fel.
1. Namnet.
2. Utgången från "garaget" borde vara ca 1 m högre än ingången - och vips har vi en hårnål på t.ex. Passo Manghen.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Men var inte den gamla garagevändningen enklare än dagens vändning? Förr anpassades väl utrymmet till hojens vändradie, idag är måtten fasta för hela konbanan inklusive yttre gränser.Rerun skrev:Den finns ju tyvärr inte med på uppkörningsprogrammet längre.adrian_vg skrev:Garagevändningen?dubbear skrev: haha skeptiska ni med ser jag.
Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?
vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
En väldigt bra och realistisk övning annars, dock med två fel.
1. Namnet.
2. Utgången från "garaget" borde vara ca 1 m högre än ingången - och vips har vi en hårnål på t.ex. Passo Manghen.
Dubbear, slalombanan är nog den som är "svårast", så klarar du den med en VFR är vi överbevisade.

VFR750F -92, grön
Min personliga åsikt är att garagevändningen var avsevärt enklare. Som du skriver anpassades den efter hojen; man skulle vända på samma diameter som hojens vänddiameter plus 20 cm.tersan skrev:Men var inte den gamla garagevändningen enklare än dagens vändning? Förr anpassades väl utrymmet till hojens vändradie, idag är måtten fasta för hela konbanan inklusive yttre gränser.
Dubbear, slalombanan är nog den som är "svårast", så klarar du den med en VFR är vi överbevisade.
I dagens "raka konbana" har man 4 koner på rad, 4 m mellan dem, och 4 m efter den sista finns en linje som ej får korsas. Banan går att köra med VFR också, man måste bara ta ut svängarna ordentligt.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.