Uppkörning med VFR 800

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
solle
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: fre aug 21, 2009 12:38

Uppkörning med VFR 800

#1 Inlägg av solle »

Tjabba! Snål som man är tänkte jag övningsköra samt köra upp med min egen båge, en vfr 800 -00. Är rädd att den ska vara lite klumpig och otymplig vid manöverproven. Vad tror ni, är det bättre att köra med en lite mer lättkörd hojj eller funkar det med hondan?

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#2 Inlägg av Kungfuu »

Jag har faktiskt inte provat att göra manöverproven med viffern, men med tanke på att styrutslaget är urkass så kanske det inte hade varit mitt förstaval - däremot är den ju väldigt lätthanterad och smidig i övrigt och är stabil i låga farter...
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Körskolans Sushi GSX750 var onekligen mer lätthanterlig än min VFR... fast får jag öva ordentligt så borde det gå även med den.

Testa!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#4 Inlägg av JohanL »

Inte en chans att det fungerar...

Då banorna som används INTE skalas om efter motorcykelns verkliga vändradie, så som gamla garagevändingen gjorde. Så är det bara vissa typer av motorcyklar som kan klara proven. (se länk nedan)
Jag har provat att köra på ett övningsområde som bilskolorna i stan använder. Lågfart inte ens nära att klara på VFR´n men ge mig något annat så kan man köra flera varv. Tror att jag kunde leda runt vissa delar av banan men det var inte mer.
Så jag kan inte säga annat än du behöver något annan hoj för detta. VFR'n är bra på nästa allt. Men detta utgör ett av undantagen då den inte är att rekommendera.

Sista sidorna i länken beskriver banorna för Hög/Lågfarts proven.
VV Förarprov beskring inkl banorna

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:Inte en chans att det fungerar...

Då banorna som används INTE skalas om efter motorcykelns verkliga vändradie, så som gamla garagevändingen gjorde. Så är det bara vissa typer av motorcyklar som kan klara proven. (se länk nedan)
Jag har provat att köra på ett övningsområde som bilskolorna i stan använder. Lågfart inte ens nära att klara på VFR´n men ge mig något annat så kan man köra flera varv. Tror att jag kunde leda runt vissa delar av banan men det var inte mer.
Så jag kan inte säga annat än du behöver något annan hoj för detta. VFR'n är bra på nästa allt. Men detta utgör ett av undantagen då den inte är att rekommendera.
Övade på en garagevändning i våras på avrostningen med min VFR. Man kommer bara inte runt. Jag som också har ett högre och bredare styre som tar i både tanken och kåpan var inte ens i närheten av att klara garagevändningen på det givna utrymmet....

Fyrklövern ska vi inte ens snacka om. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#6 Inlägg av dubbear »

Efter att ha läst denna tråden stack jag ut med viffern
evig skeptiker som jag är va ja tvungen att bevisa er fel 8)

efter 2 timmar nötande sitter alla banor utom den på Fig1
i pdf-filen

Ska nöta mer under veckan så ja kommer nog sätta den med.
Om de inte regnar imorgon kommer jag vara på Bananpiren efter 6
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

dubbear skrev:Efter att ha läst denna tråden stack jag ut med viffern
evig skeptiker som jag är va ja tvungen att bevisa er fel 8)

efter 2 timmar nötande sitter alla banor utom den på Fig1
i pdf-filen

Ska nöta mer under veckan så ja kommer nog sätta den med.
Om de inte regnar imorgon kommer jag vara på Bananpiren efter 6
Vi behöver nog bevis i form av en liten film tror jag... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#8 Inlägg av dubbear »

Shure Vilken bana vill ni se?
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
solle
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: fre aug 21, 2009 12:38

#9 Inlägg av solle »

Tackar för alla bra svar! Var ute och körde lågfartsbana 1 idag. Själva slalomen gick bra men vändning gick ta mig fan inte att få till. Farsan provade med sin Dominator 650 och han klarade det inte heller. Körde dock inte på uppkörningsbanan utan gjorde en egen som hastigast. Ska försöka göra banan till punkt och pricka nästa gång.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Vi behöver nog bevis i form av en liten film tror jag... :wink:
Samma här. Upp till bevis!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#11 Inlägg av dubbear »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Vi behöver nog bevis i form av en liten film tror jag... :wink:
Samma här. Upp till bevis!
haha skeptiska ni med ser jag.

Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?

vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

dubbear skrev: haha skeptiska ni med ser jag.

Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?

vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
Garagevändningen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#13 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
dubbear skrev: haha skeptiska ni med ser jag.

Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?

vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
Garagevändningen?
Den finns ju tyvärr inte med på uppkörningsprogrammet längre.

En väldigt bra och realistisk övning annars, dock med två fel.
1. Namnet.
2. Utgången från "garaget" borde vara ca 1 m högre än ingången - och vips har vi en hårnål på t.ex. Passo Manghen.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#14 Inlägg av tersan »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:
dubbear skrev: haha skeptiska ni med ser jag.

Har ju ingen video idag får ta och spela in en
och igen då. vilken bana vill ni se på film ?

vet inte om jag orkar ställa upp alla banor i morgon
Garagevändningen?
Den finns ju tyvärr inte med på uppkörningsprogrammet längre.

En väldigt bra och realistisk övning annars, dock med två fel.
1. Namnet.
2. Utgången från "garaget" borde vara ca 1 m högre än ingången - och vips har vi en hårnål på t.ex. Passo Manghen.
Men var inte den gamla garagevändningen enklare än dagens vändning? Förr anpassades väl utrymmet till hojens vändradie, idag är måtten fasta för hela konbanan inklusive yttre gränser.

Dubbear, slalombanan är nog den som är "svårast", så klarar du den med en VFR är vi överbevisade. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#15 Inlägg av Rerun »

tersan skrev:Men var inte den gamla garagevändningen enklare än dagens vändning? Förr anpassades väl utrymmet till hojens vändradie, idag är måtten fasta för hela konbanan inklusive yttre gränser.

Dubbear, slalombanan är nog den som är "svårast", så klarar du den med en VFR är vi överbevisade. :wink:
Min personliga åsikt är att garagevändningen var avsevärt enklare. Som du skriver anpassades den efter hojen; man skulle vända på samma diameter som hojens vänddiameter plus 20 cm.
I dagens "raka konbana" har man 4 koner på rad, 4 m mellan dem, och 4 m efter den sista finns en linje som ej får korsas. Banan går att köra med VFR också, man måste bara ta ut svängarna ordentligt.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar