Söker tips på vad jag ska kolla vid köp av VFR.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
boman
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 23, 2009 22:26

Söker tips på vad jag ska kolla vid köp av VFR.

#1 Inlägg av boman »

Har tittat länge på VFR men nu verkar det finnas möjlighet att skaffa en. Har haft många hojar men är nog lite Honda-freak.

Modeller som kan bli aktuella är 1995 - 2001 antingen 750 eller 800.

Har ni några tips. Nånting man ska kontrollera extra vid köp. 750 eller 800?

Tack på förhand
Kjell-Åke Boberg

Honda Deauville
Honda Africa Twin

Användarvisningsbild
jockenicken
Donator 2009
Inlägg: 125
Blev medlem: ons jul 11, 2007 10:42
Ort: Trollhättan

#2 Inlägg av jockenicken »

Det du ska kolla efter är att du köper rätt färg.. Röd ska det vara.. >;) 8)
Well, I taught that weeping willow how to cry cry cry...
______________________________________

VFR 800 FI -00

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Det finns lite begagnatguider i faktadelen här på forumet.

VFR har inga särskilda fel, kolla främst att hojen verkar välskött och ompysslad av tidigare ägare.

Modellvalet är svårt. 800 är nyare, har 35 cc mer, annat utseende och insprutning. Vilken man föredrar är mest en smak- och prisfråga...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#4 Inlägg av Excalibur105 »

GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

boman
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 23, 2009 22:26

#5 Inlägg av boman »

jockenicken skrev:Det du ska kolla efter är att du köper rätt färg.. Röd ska det vara.. >;) 8)
OK. Jag ska tänka på det. Är med i ett engelskt Deauville forum. Där finns det en medlem som säger samma som du. Han påstår att den röda är snabbare. Stämmer det? :) :D

Den röda är faktiskt snygg. Mötte en trevlig man i helgen som körde en röd. Välanvänd och lite sliten men såååå snygg. :wink:
Kjell-Åke Boberg

Honda Deauville
Honda Africa Twin

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#6 Inlägg av elias »

Blå is the shit.
Passa på att kolla om de bytt likställaren. Originalen är kass och blir överhettad. Kostar ~600:- för en pirat. Sitter bak under plasten. Piraten har flänsar på sig, vilket är bra.

Har själv en 97:a och är mycket nöjd. Gillar insprutningen eftersom den är jämnare i gasen. Men det är en smaksak!
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

elias skrev:Blå is the shit.
Passa på att kolla om de bytt likställaren. Originalen är kass och blir överhettad. Kostar ~600:- för en pirat. Sitter bak under plasten. Piraten har flänsar på sig, vilket är bra.

Har själv en 97:a och är mycket nöjd. Gillar insprutningen eftersom den är jämnare i gasen. Men det är en smaksak!
Kanske ska förtydliga att en -97 har förgasare.

Hur menar du med att en 800 är jämnare i gasen? Är lite nyfiken generellt på skillnader mellan de olika generationerna...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#8 Inlägg av Ocean »

tersan skrev:Hur menar du med att en 800 är jämnare i gasen? Är lite nyfiken generellt på skillnader mellan de olika generationerna...
Den främsta fördelen med bränsleinsprutning är att systemet doserar bränslet mer exakt än en förgasare. Därför kan motorn anpassa sig till olika driftförhållanden (temperatur, belastning med mera) och alltid få rätt mängd bränsle. Detta ger jämnare gång och mindre avgasutsläpp. Även insugningsröret kan utformas gynnsammare än med förgasare, med en ökning av motorns vridmoment som resultat.

wikipedia is da shit! :D
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#9 Inlägg av tersan »

Ocean skrev:
tersan skrev:Hur menar du med att en 800 är jämnare i gasen? Är lite nyfiken generellt på skillnader mellan de olika generationerna...
Den främsta fördelen med bränsleinsprutning är att systemet doserar bränslet mer exakt än en förgasare. Därför kan motorn anpassa sig till olika driftförhållanden (temperatur, belastning med mera) och alltid få rätt mängd bränsle. Detta ger jämnare gång och mindre avgasutsläpp. Även insugningsröret kan utformas gynnsammare än med förgasare, med en ökning av motorns vridmoment som resultat.

wikipedia is da shit! :D
Jaja, det där kan jag... :P

Men min fråga kvarstår: på vilket sätt är en 800 jämnare i gasen? Min egen 750 går som en symaskin och är snål på soppan... 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#10 Inlägg av Ocean »

tersan skrev:
Ocean skrev:
tersan skrev:Hur menar du med att en 800 är jämnare i gasen? Är lite nyfiken generellt på skillnader mellan de olika generationerna...
Den främsta fördelen med bränsleinsprutning är att systemet doserar bränslet mer exakt än en förgasare. Därför kan motorn anpassa sig till olika driftförhållanden (temperatur, belastning med mera) och alltid få rätt mängd bränsle. Detta ger jämnare gång och mindre avgasutsläpp. Även insugningsröret kan utformas gynnsammare än med förgasare, med en ökning av motorns vridmoment som resultat.

wikipedia is da shit! :D
Jaja, det där kan jag... :P

Men min fråga kvarstår: på vilket sätt är en 800 jämnare i gasen? Min egen 750 går som en symaskin och är snål på soppan... 8)
Det är som sex, jag kan inte beskriva hur bra det är. Du måste uppleva det själv. :D Sen vet jag inte vad det beror på men röd är ju alltid snabbast och bäst :wink:
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#11 Inlägg av tersan »

Ocean skrev:Det är som sex, jag kan inte beskriva hur bra det är.
För att det är nåt du bara hört talas/läst på wikipedia om, men inte har någon egen praktisk erfarenhet av? :P

Förlåt trådstartaren, det spårar ALLTID ut efter 7 inlägg på det här forumet. Men om vi sammanfattar: provkör lite olika för att se vilken modell du trivs bäst med, sen gäller det att hitta en som är välskött och försedd med en prislapp du kan tänka dig. Oavsett modell så får du en tämligen bekymmersfri hoj som funkar till allt du tänkt dig.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#12 Inlägg av Ocean »

tersan skrev: För att det är nåt du bara hört talas/läst på wikipedia om, men inte har någon egen praktisk erfarenhet av? :P
:oops: :shock: :? :lol: :wink: :!:
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#13 Inlägg av elias »

FEL AV MIG, jag menade att jag gillar förgasaren bättre.. hehe. DEN är jämnare. Men visst.. jag kan tycka att när jag kört under kallare årstiden så får den "fel" mängd soppa...
Sen att min ibland kan smälla .... fast det beror på att det inte sitter originalblås o inget är ändrat på inställningarna. :)
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Sen att min ibland kan smälla .... fast det beror på att det inte sitter originalblås o inget är ändrat på inställningarna. :)
Vid gasavslag? Inget att bry sig om, det är bara extraluften som förbränner oförbränt bränsle i avgasrören. Det är tufft att smälla. Riktiga män smäller alltid. 8)

Dock är det väldigt avslöjande om hur man sköter gaskontrollen på BKK. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

MBN
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 18, 2009 16:51

#15 Inlägg av MBN »

Hejsan!
Jag lånar den här tråden, då jag har liknande frågor.

Jag är snart 18 år och planerar att ta körkortet till våren. Just nu kör jag runt på min Cagiva 125 Freccia från 1990 och tänker byta upp mig så snart jag kan..

Grejjen är att i min tvåtaktsålder så har jag fått meka nu i var och varannan dag när det är hojjsäsong, och det är inget jag vill fortsätta med. Dock är jag fortfarande intresserad av äldre hojjar då dem är billigare att försäkra. Just VFR verkar vara en ball hojj :twisted:

Brukar man få meka var tredje gång man kör med en VFR? Jag har hört att dem är ganska pålitliga ändå? (Måste va sjuuuukt mkt bättre än tvåtaktshelvetet?)

Sedan är det ju så att det är 25kW begränsning vid 18 års ålder, vet någon om det är möjligt att strypa hojjen, och vart går det i så fall att hitta strypsatserna?

När man läser om VFR så ser man ibland att någon nämner "V-tec", typ som någon ventil som öppnar vid ett visst varv? på vilka hojjar finns den?

Till sist undrar jag hur de senare modellerna (från 1990 och uppåt) är att försäkra? Kollade lite hastigt på bilsport-mc, och den värderingen sa 14 lax :roll:

Skriv svar