Dessa blinda dj-a bilförare (smakat asfalt)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
LasseKongo
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre maj 08, 2009 13:41
Ort: Västra Frölunda

Dessa blinda dj-a bilförare (smakat asfalt)

#1 Inlägg av LasseKongo »

Fint väder idag så jag tog givetvis VFR:en till jobbet, ligger i lugn och ro i knappt 70 i morgontrafiken i högerfilen och då kommer en gubbe i en BMW två filer till vänster och dyker diagonalt in i högerfilen en meter framför mig samtidigt som idioten bromsar. Gick så fort att jag bara hann lägga handen på bromsen innan det small.
Kan ju vara glad att det var mycket trafik, brukar ligga i 100 där normat sett.
Resultatet blev i alla fall VFR i BMW:s högra bakdörr och en hyfsad flygtur för mig (för dom som inte har provat så kommer man en bit när man åker av i 70), och efter att ha smackat i asfalten och rullat runt ett antal varv reste jag mig bara, inte ett brutet ben, nästan inga skador på kläderna (förutom hjälmen), knappt ont någonstans, snacka om flyt.
Nu när adrenalinet lagt sig känns det ju dock som halva kroppen är ett stort blåmärke, men det kunde ju gått betydligt värre, så man skall inte klaga.

Hojen blev inte vacker, inte en hel plastbit så långt ögat nådde och en krokig gaffel, knäckt styre m.m. Dessutom började den läcka bensin från luftningsslangen rakt ner på avgasröret, men som tur var så tog det sig inte, men brandkåren fick rycka ut och sanera.
Får också passa på ge en eloge till dom trevliga poliserna som kom dit och skrev rapport och sen skjutsade mig till jobbet så jag slapp sätta mig på en bussdjävel med hela utrustningen på. Ser ju kanske lite illa ut att komma till jobbet i polisbil men, men ... :D

Nu till en liten fråga:
Har Honda märkesförsäkring (IF), hur ser det ut med ersättning för cykeln då den är nästan ny, min är ju en 2008 uttagen i våras med bara 400 mil, kan man räkna med att få ut fullt inköpspris för en sån (om den inte går att reparera) ?, eller hur funkar det. Är ju surt att behöva lägga ut stålar imellan för att något pucko nästan kör över en.
Skall kontakta f-bolaget imorgon, men det är ju bra att veta hur det brukar gå till innan.
Skall dom reparera så lär jag knappt se hojen på denna sidan snön, dom lär behöva rätt många delar för att få ihop den.

Och tillslut, jag har alltid undrat hur vissa vågar åka runt i kortbyxor och t-shirt på sina bågar, och efter att ha kysst asfalten idag så undrar jag ännu mer. Jävligt glad att jag hade full utrustning på mig idag kan jag säga, annars hade det nog varit större problem än en mörbultad kropp...

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#2 Inlägg av lakrissmurfen »

Glad att höra att du klarade dig så bra. Synd med hojen men det är ju lättare att fixa hojen än ett par brutna ben :wink:
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
JOS
Donator 2008
Inlägg: 28
Blev medlem: lör okt 07, 2006 20:53
Ort: Listerby

#3 Inlägg av JOS »

Hej!
Skönt att det gick bra för dig.

Håller med dig om det där med kortbyxor och tshirt, de borde veta hur det är att gå omkull med full utrustning, mörbultad jo tack men tänk annars :!:
Senast redigerad av JOS den tis maj 24, 2011 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
Alltid på jakt

Honda VFR800Fi 2000
SAAB 9000 Aero
Röda och snabba båda två :)

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#4 Inlägg av Kungfuu »

Alltså, om bilen i fråga är vållande så täcker väl hans försäkring alla skador även för dig? Så lyder min illusion i alla fall, rätta mig gärna annars...
VFR800Fi -98 #svart#

LasseKongo
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre maj 08, 2009 13:41
Ort: Västra Frölunda

#5 Inlägg av LasseKongo »

Kungfuu skrev:Alltså, om bilen i fråga är vållande så täcker väl hans försäkring alla skador även för dig? Så lyder min illusion i alla fall, rätta mig gärna annars...

Ja, det vore ju märkligt om inte han blev vållande och då betalar ju hans trafikförsäkring, men det är ju forfarande någon som skall göra en värdering men det borde ju vara mitt f-bolag som gör det och sedan kräver pengar av motpartens f-bolag. Egentligen tycker man att han borde bli åtalad för vårdslöshet också, men det kan man väl inte räkna med.

Var för övrigt inte så kul att komma upp ur sängen i morse, stel som en pinne
och halva vänstersidan av överkroppen i en mörkblå färg, känns som det blir TV-helg med ett par single-malt för min del denna veckan.

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#6 Inlägg av faceplant »

Mycket trist att höra att du klotat på grund av en sån där byta-fil-utan-koll-idiot! :evil:

Tur i oturen att du klarade dig så pass bra, heltäckande skydd is the shit!
ATGATT (All The Gear All The Time)! :tummenupp
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Ort: Stockholm

#7 Inlägg av diVid »

Vilken tur att det blev som det blev!
Själv blev drabbat av en mindre smart bilist: blev påkörd inne i en rondel. Vad som händer är väntan tills f-bolag får polisens rapport om vem är vållande. Under tiden låt en auktoriserad verstad göra en bedömning ang reperationskostander.
Återigen: tur att kroppen är intakt!
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#8 Inlägg av Mister »

Trist, men bra att det gick så pass bra som det gick utan värre skador.
Skydd skyddar!

Hursomhelst turgångerna med försäkringsbolag är rätt lika men kan skilja sig i ersättning. Nedan är personlig erfarenhet av några stycken bolag.

Med vagnskada som du har så är det bara ta den till "godkänd" verkstad. Fråga försäkringsbolaget så är du på säkra sidan. , eller har du gjort det kanske

Verkstan gör en kalkyl som lämnas till försäkringsbolaget, de behöver ditt skadenummer som du får när du gör din försäkringsanmälan .

Denna offert lämnas till försäkringsbolaget (verkstan fixar det ifall du inte vill hantera det själv). Är offerten lägre än marknadsvärdet, så lagar dom den. Är offerten högre, så löses den in. Besked på detta bruka gå väldigt fort. (Nu till något märkligt, "marknadsvärde" brukar ske att de kikar på blocket, och det kan bli lite förhandlingar pga det är knappast den dyraste/finaste hojen de börjar sitt bud med för bedömning av"marknadsvärde" vid t ex inlösen... )

Så funkar det ifall du har vagnskadeförsäkring, ditt försäkringsbolag gör sen upp det med motparterns, och du behöver inte tänka mer på det.Har man inte vagnskada, så kan man ibland få vänta tills motpartens försäkringsbolag har sakt ok, men med vagnskadeförsärking så slipper man det.

Ersättning för skyddskläder är ett jäkla lotteri, för olika bolag gör olika bedömningar. Samt en del betalar ut kontant till dig, alternativt mc-firma skickar faktura. Sen går det ibland ta skyddsutrustning via hemförsäkring eller på då fordonsförsäkring, vilket är något av gråzon. Så det där får du kolla upp vad som funkar bra för er.

Samt, sist men inte minst, dokumentera dina skador och skicka in. Även ifall du inte kommer få några men efter olyckan så kan ibland de mest otroliga saker dyka upp först långt senare.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#9 Inlägg av tersan »

Beklagar olyckan! Men skönt att du verkar ha klarat dig utan större skador!

Håller med Mister här ovan, tänk på att försäkringsbolagens första bud just är ett första bud. Nöj dig inte med vad som helst, utan se till att du får en korrekt ersättning.

Rapportera gärna här hur det går, det finns säkert fler som kan hjälpa till med paragrafvrängande om det behövs...

Det blir väl fortsatt VFR-åkande oavsett reparation eller inlösen, hoppas jag?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#10 Inlägg av Excalibur105 »

Skönt att DU klarade dig bra.
Hoppas att du får ut en bra ersättning för hojen, det är bra surt när man väl skaffat ny hoj att den skall tas ifrån en på sådant vis.
Lycka till!!
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

LasseKongo
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre maj 08, 2009 13:41
Ort: Västra Frölunda

#11 Inlägg av LasseKongo »

tersan skrev:Beklagar olyckan! Men skönt att du verkar ha klarat dig utan större skador!

Håller med Mister här ovan, tänk på att försäkringsbolagens första bud just är ett första bud. Nöj dig inte med vad som helst, utan se till att du får en korrekt ersättning.

Rapportera gärna här hur det går, det finns säkert fler som kan hjälpa till med paragrafvrängande om det behövs...

Det blir väl fortsatt VFR-åkande oavsett reparation eller inlösen, hoppas jag?

Ja, jag hoppas att dom kan fixa hojen annars är väl planen att köpa en ny likadan, var ju jäkligt nöjd med den.

Fick svar från f-bolaget idag ang. min skadeanmälan där dom vill ha motpartens reg. nr. och polisrapporten, jag har inget av dom, trodde det räckte att polisen skrev anmälan och sedan får väl f-bolaget hämta den från polisen, det var åtminstonde vad poliserna på plats sa. Där i lär ju även motpartens reg. nr. stå.
I annat fall, är det bara att klampa in hos polisen och få ut kopior ?

Nu skall det bli en rejäl whiskey eller två, har hört att det är bra mot blåmärken och en massa andra åkommor :D

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

TIPS!!!!

#12 Inlägg av Ocean »

Åk in på sjukan och be dem göra en helkroppsundersökning på dig, du kan ha skador du inte känner av nu men som uppdagas senare.

Det har jag varit med om.
Snälla sno inte min hoj

LasseKongo
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre maj 08, 2009 13:41
Ort: Västra Frölunda

Re: TIPS!!!!

#13 Inlägg av LasseKongo »

Ocean skrev:Åk in på sjukan och be dem göra en helkroppsundersökning på dig, du kan ha skador du inte känner av nu men som uppdagas senare.

Det har jag varit med om.
Var där inne igår eftermiddag, och läkaren ansåg att det bara kunde vara skadade mjukdelar eftersom jag kunde röra alla kroppsdelar obehindrat, och det var ingen idé att röntga. 200 kr för 5 min undersökning är bra timpenning... Dom dokumenterade ju i alla fall dom synliga skadorna, men det är ju som sagt oftast inte dom som är problemet.
Får väl åka tillbaka efter helgen om det skulle behövas, men det känns faktiskt mest som kroppen bara är lite allmänt misshandlad.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#14 Inlägg av Mister »

LasseKongo skrev:Fick svar från f-bolaget idag ang. min skadeanmälan där dom vill ha motpartens reg. nr. och polisrapporten, jag har inget av dom, trodde det räckte att polisen skrev anmälan och sedan får väl f-bolaget hämta den från polisen, det var åtminstonde vad poliserna på plats sa. Där i lär ju även motpartens reg. nr. stå.
I annat fall, är det bara att klampa in hos polisen och få ut kopior ?

Nu skall det bli en rejäl whiskey eller två, har hört att det är bra mot blåmärken och en massa andra åkommor :D
Motpartens regnummer behövs för att veta vilket bolag de ska förhandla med. Polisrapporten blir deras "förhandlingsvapen" för att slippa betala själva :lol: . Nåväl, du har väl fått en slapp handläggare en fredag. Du kan fixa det med några telefonsamtal med polisen och försäkringshandläggaren. Du behöver inte krabba mer än man behöver.

Ska själv bota en begynnande förkylning med single malt. Det funkar till alla åkommor, helt otroligt fakiskt :lol:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

LasseKongo
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre maj 08, 2009 13:41
Ort: Västra Frölunda

#15 Inlägg av LasseKongo »

Mister skrev: Motpartens regnummer behövs för att veta vilket bolag de ska förhandla med. Polisrapporten blir deras "förhandlingsvapen" för att slippa betala själva :lol: . Nåväl, du har väl fått en slapp handläggare en fredag. Du kan fixa det med några telefonsamtal med polisen och försäkringshandläggaren. Du behöver inte krabba mer än man behöver.

Ska själv bota en begynnande förkylning med single malt. Det funkar till alla åkommor, helt otroligt fakiskt :lol:

Får väl ringa den slapptasken på måndag, när man pyntar 13000 / år så tycker man att dom borde kunna lyfta luren och fixa rapporten själva, men vi får väl se vad dom säger när jag ringer.

Hoppas det inte är den berömda svininfluensan du fått, men jag har hört att single malt dödar även den sjukdomen, så det är nog inga problem.

Skriv svar