Sida 1 av 2

Strypa VFR

Postat: ons aug 19, 2009 13:07
av adrian_vg
Strypt VFR för att klassas som mellanklass; http://www.blocket.se/lund/Honda_vfr800 ... ?ca=10&w=3

Nån som har koll på hur bra en strypt viffer går? Generellt brukar man väl säga att ingen strypt mc går speciellt bra, men har nån förstahands-erfarenhet av strypt VFR just?

Postat: ons aug 19, 2009 13:18
av Mister
Ej kört viffer strypt, dock testat på radfyror med cirkus samma hk-antal. De går faktiskt hyfsat, men betydligt slöare.

Postat: ons aug 19, 2009 13:21
av adrian_vg
Mister skrev:Ej kört viffer strypt, dock testat på radfyror med cirkus samma hk-antal. De går faktiskt hyfsat, men betydligt slöare.
Rätta mig om jag har fel, mellanklass-mc är 26kW, korrekt? Betyder isf 35hk. På ca 240kg mc är det inte mycket... Betydligt slöare alltså.

Undrar om det är värt det i reda försäkringspengar...

Postat: ons aug 19, 2009 13:26
av Mister
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Ej kört viffer strypt, dock testat på radfyror med cirkus samma hk-antal. De går faktiskt hyfsat, men betydligt slöare.
Rätta mig om jag har fel, mellanklass-mc är 26kW, korrekt? Betyder isf 35hk. På ca 240kg mc är det inte mycket... Betydligt slöare alltså.

Undrar om det är värt det i reda försäkringspengar...
Försärkingsmässigt är det inte värt mycket, tror alla bolag har mer eller mindre tagit bort den förmånen pga missbruk. Dvs hojar försäkras på Ursprungseffekt ej något nedstrypning etc.

25 Kw som högst ska det vara och vikten får då ej understiga förhållandet 0,16kw/kg

Ska man skaffa och köra mellanklass, så är det helt klart bäst att skaffa en maskin som ligger så nära 25 kw som möjligt, t ex motard, offroadare, dominator och liknande.
Det blir helt klart roligast, inget snack om saken.
240 kg och 25 kw, med den prestanda är det väl lite moppevarning, visst :)


Hur vet jag detta nu då, fifan vad det snackas bland ungdomar, de har rätt bra koll... (är handledare åt några stycken)

Postat: ons aug 19, 2009 13:53
av adrian_vg
Mister skrev:Försärkingsmässigt är det inte värt mycket, tror alla bolag har mer eller mindre tagit bort den förmånen pga missbruk. Dvs hojar försäkras på Ursprungseffekt ej något nedstrypning etc.

25 Kw som högst ska det vara och vikten får då ej understiga förhållandet 0,16kw/kg

Ska man skaffa och köra mellanklass, så är det helt klart bäst att skaffa en maskin som ligger så nära 25 kw som möjligt, t ex motard, offroadare, dominator och liknande.
Det blir helt klart roligast, inget snack om saken.
240 kg och 25 kw, med den prestanda är det väl lite moppevarning, visst :)
Så varför stryper man då? För att man bara måste köra upp med en strypt VFR och dessutom köra den redan med mellanklasskortet?? Nog för att jag hört att VFR har en dragningskraft av sällan skådade mått, men så mycket? :shock:
Mister skrev: Hur vet jag detta nu då, fifan vad det snackas bland ungdomar, de har rätt bra koll... (är handledare åt några stycken)
:lol: Ibland har ungdomarna bättre koll än man själv. :roll:

Postat: ons aug 19, 2009 14:50
av Mister
adrian_vg skrev:Så varför stryper man då? För att man bara måste köra upp med en strypt VFR och dessutom köra den redan med mellanklasskortet?? Nog för att jag hört att VFR har en dragningskraft av sällan skådade mått, men så mycket? :shock:
Strypning är ju pga mellanklass o körkortsregler för ungdomar under 21.
Dock är det inte bara körningen och hojupplevelsen en del är ute efter, utan posering, impa på nån brud eller brudar eller vad man nu ska använda hojen till :? . Finns de som stryper rätt läckra sporthojar som har bra mycket mer pulver, där gången blir rätt kass...
Att vfr:n verkar tillhöra den skaran är rätt trevligt :)
Viffern är ju en snygg hoj 8)

adrian_vg skrev: :lol: Ibland har ungdomarna bättre koll än man själv. :roll:
Ålderstecken....... börjar själv upptäcka mer och mer sånt :shock: :o:lol:

Postat: tor aug 20, 2009 00:40
av Tyrannosaurus
Ett par saker som väcker misstankar.

Den har bara gått 1600 mil. Nya däck och drivpaket (hur många mil har den gått på riktigt? Drivpaket håller betydligt längre än 1600 mil) förra sesången.
(Dunlop sport max). Nya Hjullager fram + packboxarna.
(samma sak som med drivpaketet. Flitigt bakhjulsåkande?) Ny lackerade fälgar. (varför? Grusrejsad? Burnad?) Ny besiktiad och skattad för nån månad sen.
Nytt batteri i år.


Undrar föresten hur "sesången" låter? :wink:
Skulle jag vara spekulant så skulle jag vara mycket försiktig och ställa ett antal ledande frågor.
- "Går det är köra på bakhjulet med den?"
- "Är går att burna med den va?"

I ett sånt läge märker man reaktionen:
1. Tveksam till att sälja "vad är det för idiot som tänker köra sönder min fina motorcykel"?
2. "Ja den är skitkul wheela med och du skulle sett burnisen jag gjorde tills det small innan jag bytte däck".

Postat: tor aug 20, 2009 08:26
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Undrar föresten hur "sesången" låter? :wink:
Jag vet, samma sak med "bullorna" på bågen. ;-)

Detta är alltså inget köpeobjekt för min del, bara ett exempel på strypningar.

Postat: fre aug 21, 2009 11:52
av Ocean
Håller med tyrannen ;)

Verkar konstigt som fan + vem vill köra en strypt hoj :?:

Sesången låter ung så här-----> Uuuuuäääääääooooooääääuuuääääoooiiiiiiiiiiiiooouuuaaaaa etc. :D

Postat: fre aug 21, 2009 12:31
av tersan
Ocean skrev:Håller med tyrannen ;)

Verkar konstigt som fan + vem vill köra en strypt hoj :?:

Sesången låter ung så här-----> Uuuuuäääääääooooooääääuuuääääoooiiiiiiiiiiiiooouuuaaaaa etc. :D
Strypt hoj kanske kan vara nåt för de som har svårt att hålla sig på vägen? :P

Observera att både "sesång" och Oceans förklaring till ljudet ska uttalas på skånska för bästa effekt... :wink:

Postat: fre aug 21, 2009 12:57
av Ocean
Vill poängtera att det var hojens fel alltihop, det var ju den som hade dåligt väggrepp 8)

Postat: fre aug 21, 2009 13:15
av adrian_vg
Ocean skrev:Vill poängtera att det var hojens fel alltihop, det var ju den som hade dåligt väggrepp 8)
Självklart är det hojjens fel. :wink:

Postat: fre aug 21, 2009 16:41
av Ocean
adrian_vg skrev:
Ocean skrev:Vill poängtera att det var hojens fel alltihop, det var ju den som hade dåligt väggrepp 8)
Självklart är det hojjens fel. :wink:
Klart :wink: Jag gör ju aldrig fel :roll:

Postat: fre sep 04, 2009 15:39
av Mister
Har kollat upp hojen som det länkas i tråden ovan. Jag letar hoj och är ju lite nyfiken. Annonsen är numera borttagen, men har en kopia (klarar dock inte att få upp den av någon anledning.)

*Det var ingen -99:a utan en -98:a. Säljaren informerades, samt verkade även veta om det, men annonsen ändrades aldrig.
* Den billiga försäkringen, just det ja, den stog på hans pappa
* Var en del vidgjord. Orsaken visade sig att den har stått ute under 8:a år, oanvänd för det mesta (då under regnkapell). Rostskador mm mm pga utebliven skötsel. Den skulle göras i bra skick av en mc-firma men visade sig vara så dyrt att förra ägaren inte ville... MC-firman gav ett skambud, köpte och sålde vidare...

Ärliga säljare är en bristvara

Postat: lör sep 05, 2009 08:56
av adrian_vg
Mister skrev:* Var en del vidgjord. Orsaken visade sig att den har stått ute under 8:a år, oanvänd för det mesta (då under regnkapell). Rostskador mm mm pga utebliven skötsel.
Ojdå... :oops: Sades det var rostskadorna fanns?
Mister skrev:Ärliga säljare är en bristvara
De tog väl en chans. Du vet ju hur man säger om vissa som föds varje minut (=suckers).