Vanliga "fel"
Postat: ons aug 12, 2009 21:00
Har en undran, vad är vanliga eller förekomna fel på VFR:ens olika modeller? vad ska man se upp med?..
Det finns lite köpguider i Fakta-delen här på forumet.blacken skrev:Har en undran, vad är vanliga eller förekomna fel på VFR:ens olika modeller? vad ska man se upp med?..
Jo jag har sett den, men min knarr har ett ibland intermetent och ibland ständigt "knack,tock,knockigt" ljud på tomgång som upphör när man drar in kopplingen. Är dock inte så orolig för det, för den har haft det "felet" i ca: 3 år nu. Är mest nyfiken om det finns andra som har liknande upplevelser med sina VFR, skulle gärna vilja veta vad exakt det är..tersan skrev:Det finns lite köpguider i Fakta-delen här på forumet.blacken skrev:Har en undran, vad är vanliga eller förekomna fel på VFR:ens olika modeller? vad ska man se upp med?..
Vet inte om det finns några vanliga fel, förutom krånglande laddningsregulator som relativt många tycks drabbas av.
Korrigering: "Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat är tyst i jämförelse"Tyrannosaurus skrev:Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse
Ja, vad vet du om att bränna (för mycket) stålar på italienskt?tersan skrev:Fråga mig, jag vet...
Hur var det nu nån sa på VFR Meet: alla trådar spårar ur efter 8 inlägg...Göingen skrev:Ja, vad vet du om att bränna (för mycket) stålar på italienskt?tersan skrev:Fråga mig, jag vet...
Skönt att få en förklaraing då jag också har kännt samma sak. Slipper jag ta den till Honda centret här i Prag. Dock för mig är det bara på morgonen när jag startar hojen när motorn är kall, försvinner helt efter att motorn blivit varmTyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse
Svårt att avgöra på en beskrivning av ett ljud via text. Men jag kommer omedelbart att tänka på 3st. skruvar som håller ? (kommer tyvärr inte ihåg vad den kallas men det är en cylindrisk liten sak) den sitter innanför höger motorkåpa (samma sida som kopplingen) snett nedanför kopplingskorgen. Den skall sitta fast med 3st. M6 skruvar som har en tendens att lossna (har hänt även på kompisars hojar).Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse
Då skulle du höra hur min låter vid kallstart. Först tyst, sen blir det ett rytmiskt knackade som försvinner när den blir varmlakrissmurfen skrev:Dock för mig är det bara på morgonen när jag startar hojen när motorn är kall, försvinner helt efter att motorn blivit varm
Det är startmotorkopplingen du tänker på, helt säkert.Avarage skrev:Svårt att avgöra på en beskrivning av ett ljud via text. Men jag kommer omedelbart att tänka på 3st. skruvar som håller ? (kommer tyvärr inte ihåg vad den kallas men det är en cylindrisk liten sak) den sitter innanför höger motorkåpa (samma sida som kopplingen) snett nedanför kopplingskorgen. Den skall sitta fast med 3st. M6 skruvar som har en tendens att lossna (har hänt även på kompisars hojar).Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse
Lossar en/flera av dessa kan ni själva föreställa er vad som kan hända med tanke på att man i samma utrymme också har en roterande kopplingskorg. Jag hade med andra ord varit lite smått orolig.
Felet är dock oerhört enkelt att åtgärda även med en permanent lösning. Vill man inte bta/fylla på olja eftersåpt lutar man hojen en aning åt vänster (tag hjälp av en kompis). Lossa därefter samtliga skruvar som håller motorkåpan. Lossa sedan försiktigt kåpan (kan behöva knackas på, har man otur har man sönder papperspackningen då måste/bör den bytas ELLER packningsmassa användas). Skruva sedan fast samtliga 3st. skruvar enl. rek. åtdragningsmoment. En permanent lösning får man om man applicerar gänglåsning (räcker med normalstark ex. Loctite 242/243). Skruva sedan tillbaks alltihop. Arbetet tar max 10 min (förutom sidokåpan som måste lossas först).
Lycka till!
// Niklas
Njaaa inte som ett"skorrande" utan ett mera distinkt "knack knock" sound liasom. Om vi ska vara lite onomapoetiska så låter det typ "tock tock tock tock tock tock"..Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse
Men det tystnar när du drar in kopplingen (?)blacken skrev:Njaaa inte som ett"skorrande" utan ett mera distinkt "knack knock" sound liasom. Om vi ska vara lite onomapoetiska så låter det typ "tock tock tock tock tock tock"..Tyrannosaurus skrev:Troligen vanligt kopplingsljud. Det brukar låta som något slags svårdefinierbart rassel eller skorrande som t.o.m. kan kännas som en vibration i styret men som försvinner när man drar in kopplingen.
Det är multiskivorna som vibrerar när dom inte är belastade vilket är helt normalt. Jag brukar föreslå att lyssna på en Ducati, allt annat kopplingsljud är tyst i jämförelse