Sida 1 av 2
Kurvteknik på grus?
Postat: mån jul 20, 2009 17:15
av faceplant
Har kört en del på grusväg med VFR:en och tycker att det går hyfsat.
Jag kör hellre på asfalt, men ibland har man ju inget val.
Funderar lite på bästa kurvteknik och vill minnas från körskolan att de lärde lära mig att vinkla ned hojen i kurvorna samtidigt som jag höll kroppen mera upprätt.
Stämmer detta?

Postat: mån jul 20, 2009 18:20
av vfr800
mjaaa på grusväg med rullgrus i kurvor håller iallafall jag hojjen rakt med lite gas för drivning,en vanlig hård grusväg kan man ju köra som på asfalt men fan vad skitigt det blir

Postat: mån jul 20, 2009 18:55
av Rerun
Jag har fått rådet att, på en stor landsvägshoj med dåliga däck och för mycket vikt på framhjulet (läs VFR), sitta som en säck potatis: sitt still, att luta hit och dit tar bara bort koncentration från viktiga saker.
Andra tips:
Försök att inte hålla hårt i styret.
Se till att alltid ha möjlighet att gasa (gaspådrag är bra mot allt otäckt som kan hända på grus).
Lyft blicken.
Postat: mån jul 20, 2009 20:23
av Conseal
Inte vinkla ner hojen i onödan men luta mot och inte med brukar funka bra för lite ökad stabilitet.
Postat: mån jul 20, 2009 23:00
av adrian_vg
När man kör med en viffer på grus finns det en lägsta fart man bör hålla sig över, speciellt i kurvor. Det viktiga jag har märkt när kör på grus är ha drivning hela tiden och inte rulla med kopplingen indragen genom kurvorna. Tycker det känns det stabilare så. Tycker också att det känns oroligare om man håller för låg fart och vill köra "säkert".
Situationen får styra lite, men jag brukar bromsa ner till ca 20km/h i tvära gruskurvor och sen dra på lite försiktigt så att man inte spinner loss bak, det är annars lätt hänt.
Den långa svepande gruskurvan på väg till Rörkens gocartbana (om du känner till den), brukar jag köra runt 70km/h i timmen på, och något lite snabbare på rakan, för att ta ett exempel. Den knixiga kurviga biten fram till själva gocartbanan går förstås långsammare.
Annars tycker jag du har grunden rätt, vinkla ner bågen lite men håll kroppen rak. Det kommer naturligt, tror jag, med lite fart.
Postat: tis jul 21, 2009 00:23
av faceplant
adrian_vg skrev:När man kör med en viffer på grus finns det en lägsta fart man bör hålla sig över, speciellt i kurvor. Det viktiga jag har märkt när kör på grus är ha drivning hela tiden och inte rulla med kopplingen indragen genom kurvorna. Tycker det känns det stabilare så. Tycker också att det känns oroligare om man håller för låg fart och vill köra "säkert".
Precis, det är framförallt i låg fart som jag känner mig lite osäker!
Så fort man har lite mer drivning och lite högre fart känns det bara kul.
Ja, jag verkar kanske inte vara helt fel ute iallafall...
Postat: tis jul 21, 2009 09:19
av adrian_vg
faceplant skrev:Ja, jag verkar kanske inte vara helt fel ute iallafall...
Inte det minsta. Kolla Rafes bild i Film och bilder-subforumet och hans gruskörning. Notera antalet mil han körde på grus.

Postat: tis jul 21, 2009 10:37
av faceplant
adrian_vg skrev:faceplant skrev:Ja, jag verkar kanske inte vara helt fel ute iallafall...
Inte det minsta. Kolla Rafes bild i Film och bilder-subforumet och hans gruskörning. Notera antalet mil han körde på grus.

Hmm...lyckas inte hitta den. Har du länk till tråden?

Postat: tis jul 21, 2009 12:39
av adrian_vg
Postat: tis jul 21, 2009 13:23
av faceplant
Tackar!
Ja, det där bevisar ju en gång för alla att VFR är en offroad hoj!
Påminner mig om
Sjaak Lucassen som körde sin Yamaha
R1:a genom hela världen.
Helt galet, kolla framförallt avsnitten vid 2:02-2:42 och vid 4:25-4:36 !!!

Postat: tis jul 21, 2009 21:02
av adrian_vg
Biten i öknen där han kör fast och gasar loss på mellan-högvarv är så toktufft så det inte är sant! Med gatdäck, iförd skinnställ och integralhjälm...

Undrar om han hade Scottoiler monterat...
Biten vid 4:25-4:36 är bara skrämmande.
Maxningen på saltslätten i slutet är bara vackert. Se till att ni har högtalarna på.
Tack för tipset faceplant!
Postat: tis jul 21, 2009 21:32
av Rerun

Såg nyss att SMC Blekinge har BKK på blandat underlag. Kan kanske vara nåt?
http://www.smcblekinge.se/
Nån på Viffer var med - någon härifrån?
Postat: fre jul 24, 2009 07:20
av Hulk
Tack för länken, kul!
Varför göra någonting enkelt och köra BMW GS som alla andra
Kul med någonting anorlunda .. men att stå i öknen med skinställ & en R1:a som bara gräver ner sig i sanden är inget jag vill kopiera

Postat: fre jul 24, 2009 23:24
av Rikard
Gå med i FMCK - sök in på Mc-ordonanns grund kurs - snacka om att du får köra grus - och äta lite;-)
Bra grunder - sen är det bara ut och härja
Underlaget kräver ju att tekniken sitter (och att man vågar). inte lika förlåtande som asfalt ju.
Blicken dit du vill - långt fram
Beredd med gasen och rätt växel (ger dig chansen att rädda läget)
Självklart driv på hjulet så ta ner farten i tid, inte rulla och absolut inte frikoppla
Inte krampa i armar och händer, löst och ledigt skall det vara. Ytterarmbågen kan gärna sträva lite upp och ut, förbättrar körställningen.
Vid riktigt dåligt grepp så lutar man kroppen mer än hojen för mer gummi i marken. (lite känsla beroende på hoj och däck naturligtvis). Att luta hojen mer än kroppen, kräver att du kan trycka ordentligt på fotpinnarna och har möjlighet att när det släpper kunna dra på och liksom köra på speedwayvis.
Tryck på fotpinnarna mest på innern och gärna lite lätt sits.
Bromsning - var inte rädd för att ta i, greppet/fästet finns under den lösa grusen - Vanligt misstag!!
Finns säkert mer att tänka på men detta räcker så länge
Postat: lör jul 25, 2009 00:04
av skyfly
Rikard skrev:Gå med i FMCK - sök in på Mc-ordonanns grund kurs - snacka om att du får köra grus - och äta lite;-)
Bra grunder - sen är det bara ut och härja
Underlaget kräver ju att tekniken sitter (och att man vågar). inte lika förlåtande som asfalt ju.
Blicken dit du vill - långt fram
Beredd med gasen och rätt växel (ger dig chansen att rädda läget)
Självklart driv på hjulet så ta ner farten i tid, inte rulla och absolut inte frikoppla
Inte krampa i armar och händer, löst och ledigt skall det vara. Ytterarmbågen kan gärna sträva lite upp och ut, förbättrar körställningen.
Vid riktigt dåligt grepp så lutar man kroppen mer än hojen för mer gummi i marken. (lite känsla beroende på hoj och däck naturligtvis). Att luta hojen mer än kroppen, kräver att du kan trycka ordentligt på fotpinnarna och har möjlighet att när det släpper kunna dra på och liksom köra på speedwayvis.
Tryck på fotpinnarna mest på innern och gärna lite lätt sits.
Bromsning - var inte rädd för att ta i, greppet/fästet finns under den lösa grusen - Vanligt misstag!!
Finns säkert mer att tänka på men detta räcker så länge
Kan bara instämma i att ordonnans utb är bra att ha i bagaget.
Låg själv inne som mc-ordonnans i lumpen och haft mycket nytta av det.
framförallt blir man inte så skärrad när det börjar kasa lite.
Skidkörningen har hjälpt att tänka lite mera "speedway"
