Sida 1 av 1

Laddningsfixen VFRness från Wiremybike.com

Postat: ons jul 15, 2009 20:46
av TobLind
är det någon här som köpt och monterat "VFRness" som ska avhjälpa laddningebekymmret med brända stators batterier och laddregulatorer

min brorsa har en vfr -98 och nu har den med skjutit laddsystemet så vi har båda beställt kabelsatasen från usa
denna: http://www.wiremybike.com/product_info. ... ad2e1945c7

ska beställa stator och laddregulator från england nu snart med så blir det helt nytt ssytem med "fixen" monterad hoppas det hjälper bara och gel batteri som inte kan avdunsta vilket vi misstänker våra syrabatterier har gjort? vet inte ens om det är möjligt men vi kunde båda hälla i ca ½ liter batterivatten i de gamla batterierna

Postat: ons jul 15, 2009 23:24
av Tommy Gsson
Om man överladdar gelbatterier så torkar dom också ut då dom inte är hermetiskt tillslutna, utan det finns en övertrycksventil. Talade i måndags på Rörken med en Ducce kille som nu bytt 4 gelbatterier på 3 år, han har nu gått över till vanligt öppet batteri efter rekommendationer från verkstan. Nilfisk 73 och jag beställde batterier från Exide (tudor) och vart också rekommerderade av dom att ta vanliga öppna batterier.
T.

Postat: tor jul 16, 2009 10:38
av adrian_vg
Har detta alltid varit ett problem med gelbatterier? Om man använder tex en "intelligent" laddare á la Ctek borde det väl inte vara nån risk för överladdning tänker jag mig, eller?

Postat: tor jul 16, 2009 11:04
av tersan
adrian_vg skrev:Har detta alltid varit ett problem med gelbatterier? Om man använder tex en "intelligent" laddare á la Ctek borde det väl inte vara nån risk för överladdning tänker jag mig, eller?
Batteriet laddas när du kör också... en trasig laddregulator kan ge överladdning likaväl som ingen laddning alls.

Postat: tor jul 16, 2009 16:48
av adrian_vg
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Har detta alltid varit ett problem med gelbatterier? Om man använder tex en "intelligent" laddare á la Ctek borde det väl inte vara nån risk för överladdning tänker jag mig, eller?
Batteriet laddas när du kör också... en trasig laddregulator kan ge överladdning likaväl som ingen laddning alls.
Borde läst bättre i första inlägget...

Postat: fre jul 17, 2009 10:26
av TobLind
Som sagt någon som har den fixen på sin VFR?

Kan vätskan i ett Syra batteri Dunsta?
Altså det laddas normalt men värmen gör att syran dunstar och batteriet blir torrt?

Postat: fre jul 17, 2009 11:02
av tersan
TobLind skrev:Kan vätskan i ett Syra batteri Dunsta?
Altså det laddas normalt men värmen gör att syran dunstar och batteriet blir torrt?
I och för sig kan väl all vätska dunsta, men i ett batteri så bildas gas vid laddning. Att nivån sjunker är alltså helt normalt, det är därför man kollar sitt batteri regelbundet och fyller på med destillerat vatten vid behov. :wink:

Har det försvunnit tillräckligt mycket vätska så är batteriet oftast inte räddningsbart längre (det finns lite sätt att skrämma liv i gamla batterier, men det brukar inte hjälpa så länge).

Hur mycket gas som bildas beror på hur mycket man laddar, vilket i sin tur beror bland annat på årstid, körvanor, skicket på batteri och elsystem mm.