Sida 1 av 6
Hur mycket drar era Viffrar?
Postat: tis jul 14, 2009 21:44
av marinmo
Vet att detta har varit uppe för diskussion innan men det förtjänar en tråd anno -09 också. Jag har en -02a och jag måste säga att jag är lite missnöjd.
Hade en sporthoj av modell värsta (litern) anno -06 tidigare och den drog nästan oavsett 0,5 ... Tycker jag kör lugnare med Viffern som dessutom har mindre cylindervolym och sjukt långa växlar (120km/h vid ~5 000 varv på 6an jotack!) men ändock drar hon 0,6 utan passagerare. Visst, jag har en packbox (toppbox) på 24/7 men ändå?! Tankade nyss 16,6 liter och då stod mätaren på 273,1 km (plus 3-4km kanske, nollade inte direkt efter tankning). Växlar mer eller mindre alltid mellan 5-6 tusen varv och försöker hålla mig mellan 3,5 och 5 tusen när jag bara kör.
Jag menar, jag hade mer drag i literhojen och kunde köra betydligt mer aggressivt med den och ändå ha mindre förbrukning. Gör toppboxen verkligen så mycket skillnad? Jag har inte provat utan den, det är för smidigt att ha den.
Och jag måste påstå, innan någon påpekar det, att jag har hojen som enda transportmedel och därmed är det inte bara nöje. Fram/tillbaka till jobbet är någon mil enkel resa, så på en vecka blir det allt mellan 4 och 10 mil (jobbar inte vanligt 5 dagars-schema) bara där. Så bränsleförbrukningen betyder något! Jag har rätt att klaga!
EDIT:
Kan vara värt att tillägga att jag körde som en "flicka" (inget elakt menat mot detta underbara kön!) på sporthojen också. Tidiga växlingar osv. Fanns krut nog där ändå. Men körde som sagt ändå aggressivare på den
Postat: tis jul 14, 2009 21:48
av Fransson
När jag har hojen som pendlarhoj till och från jobbet så drar den ca0.7 per mil medans när jag gasar lite med den så ca 0.5 så jag får känslan att viffern ska gå lite hårdare för att bli snåle på bränslet
Postat: tis jul 14, 2009 22:06
av Tommy Gsson
En typisk tankning för mig är runt 14 liter på 25 mil, alltså runt 0,6.
Om jag har varit ut med fiskebåtsåkarna så har jag kommit ner under halvlitern, men om jag friskar på lite så hamnar jag på 0,7-0,8.
T.
Postat: tis jul 14, 2009 22:13
av tersan
Intressant... min gamla förgasar-VFR drar 0,5-0,55 vid rask landsvägskörning, både med och utan passagerare. Jag kör i och för sig rätt mycket på hög växel och låga varv, men kan inte låta bli att varva ur ibland (hmm, ganska ofta kanske, när jag tänker efter)...
Men en stående kommentar i alla köpguider är ju att VFR är törstig, fast jag har aldrig sett nån siffra som underlag för den slutsatsen.
Postat: tis jul 14, 2009 22:46
av Conseal
Jag har ingn VFR men min drog runt 0.6 blandad körning .. till skilnad från min nuvarande soppasvamp .. lätt litern ...
Postat: tis jul 14, 2009 22:57
av marinmo
tersan skrev:Intressant... min gamla förgasar-VFR drar 0,5-0,55 vid rask landsvägskörning, både med och utan passagerare. Jag kör i och för sig rätt mycket på hög växel och låga varv, men kan inte låta bli att varva ur ibland (hmm, ganska ofta kanske, när jag tänker efter)...
Men en stående kommentar i alla köpguider är ju att VFR är törstig, fast jag har aldrig sett nån siffra som underlag för den slutsatsen.
Med passagerare ligger jag uppåt 0,65-0,68 ... Jag kör mestadels landsväg men ibland blir det ju rödljus. Verkar som att jag får leva med 0,6 helt enkelt, tänkte att min kanske var lite extra törstig men det verkar ju onekligen inte så med tanke på alla liknande erfarenheter. Tror dock att toppboxen höjer förbrukningen med åtminstonde 0,05l/mil, men det är spekulation från min sida. Självklart väldigt lite, men 0,1l/mil betyder löst räknat 600 kr/säsong för mig, en summa att icke förringa, speciellt som jag ska bli student snart.
Det är lustigt dock, jag ligger nästan oavsett på 0,6 vare sig det är bara landsväg eller 50/70-väg med rödljus och lite högre hastighet däremellan.
Spelar förgasare eller insprut roll för förbrukningen månne? Trodde i min enfald att det senare ger lägre förbrukningen men jag verkar ju ha varit ute och cyklat där.
Någon annan med VTEC som har liknande förbrukning?
Postat: tis jul 14, 2009 23:01
av TG
När jag var ute med Göingen o Donner och gasade lite för några veckor (i maj) sedan så mätte jag och Donner skillnaden mellan hans Kawa 750, om jag inte minns fel så drog hans 0.53 och min 0.64...
När jag varit ute o kört med en polare hemmavid, han har en Gixxer 1000 K3 så drar våra hojar så gott som exakt lika mycket...
Postat: ons jul 15, 2009 07:53
av KLACKEN
Min drar 0,65 med blandad körning,kör alltid med toppboxen på
Postat: ons jul 15, 2009 08:03
av Whip
Jag kör också med toppbox och hojen drar normalt 0.55-0.6.
Postat: ons jul 15, 2009 08:08
av tersan
marinmo skrev:
Spelar förgasare eller insprut roll för förbrukningen månne? Trodde i min enfald att det senare ger lägre förbrukningen men jag verkar ju ha varit ute och cyklat där.
Teoretiskt så har insprutning potential att ge lägre förbrukning, men det påverkas av hur väl bränslesystemet är injusterat, och hur pass bra det matchar aktuell körstil.
Honda har lyckats bra med förgasarinstallationen, iallafall på min VFR...

Postat: ons jul 15, 2009 08:55
av Kungfuu
Det som gjorde störst skillnad för mig var att ha rätt lufttryck i däcken! Direkt efter vinteruppehållet när däcken hade lite för lågt tryck snittade jag 0,60-0,65, efter justering ca 0,55 - det är rätt markant skillnad...
Jag kör varierat både beträffande körstil, passagerare och stor toppbox...
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Postat: ons jul 15, 2009 13:19
av adrian_vg
marinmo skrev:Jag menar, jag hade mer drag i literhojen och kunde köra betydligt mer aggressivt med den och ändå ha mindre förbrukning. Gör toppboxen verkligen så mycket skillnad? Jag har inte provat utan den, det är för smidigt att ha den.

En större motor är starkare på alla varv, och behöver inte gå så hårt, med resultat att literhojen går snålare.
Såg du jämförelsen på Top Gear för ett tag om förbrukningsjämförelsen mellan en BMW M3 och en Toyota Prius? M3:an gick snålare än Priusen, trots BMW:ens mycket större motor.
Att VFR skulle dra mer soppa än andra hojjar, VTR undantagen, har jag aldrig sett nånstans. Min drar runt 0,8-0,9l/mil, men det beror mest på att jag kör 90% i stan. På landsvägen hamnar jag runt 0,55-0,6l/mil som alla andra här i tråden.
Edwin, som är en 600:a, drar jämförelsevis lite i stan och på vintern, ca 0,6l/mil, men den har ju å andra sidan mindre motor och är inte lika hårt trimmad som viffern. Dessutom ställd att gå lite rikare än normalt.
Postat: ons jul 15, 2009 20:40
av TobLind
tyckte min med drog mycket först runt 0.7
men när jag bytte luftfilter och plockade strypningarna ...snorkeln och flappervalve modden så ligger hon nu kring ½ litern
ibland lite under så de kan ju vara ett tips om ni vill ha era mera bränsle snåla
jag har förresten kört över 1500 mil med moddarna gjorda och har inte märkt att motorn tagit skada om någon undrar
sen så mullrar det ju mera från insuget med vid gaspådrag

Postat: ons jul 15, 2009 22:59
av jeppes
I snitt 0,6 drar väl min o jag kör rätt så snällt..
Postat: ons jul 15, 2009 23:35
av Tyrannosaurus
Problemet med hög soppaförbrukning ligger förmodligen på samma plan som jag hade. Efter portning och lite trim så gick förbrukningen raskt ner med 2-3 deciliter, från ca. 0,8-0,9 till 0,6-0,65.
Så förmodligen handlar det om åtminstone nästan lika fula kanaler som på min. På sporthojarna t.ex. 1000RR måste dom ha jobbat lite mer annars hade dom inte fått ut den effekten.
Sen har min lite egna egenheter som att den drar samma oavsett hur jag kör och kan t.o.m. tendera att dra mindre om jag ligger på ordentligt på långturer, 15-20 mil i 180-200 på Autobahn.
Mest drog den (litern prick) vid ett tillfälle när jag åkte tillsammans med customfolk och aldrig över 100 - "Go figure!"
