Hur mycket drar era Viffrar?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Har nu kört blandat stad (60%), gokartbana (30%) och motorväg (10%). Trippen står på ca 215km och jag har fortfarande tre pluppar kvar i bränsledisplayen. Verkar som om viffern är extremkänslig för vilken sorts körning man har för sig...
Vid förra tankningen kom jag knappt 200km enl trippen och sista pluppen i bränsledisplayen hade blinkat en stund.
Vid förra tankningen kom jag knappt 200km enl trippen och sista pluppen i bränsledisplayen hade blinkat en stund.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Viffern verkar vara extremkänslig för hur man kör den, landsväg - stad, eller blandad körning. Det minsta man kör i stad, och förbrukningen sticker iväg som en raket!Seth skrev:det lilla jag kört änsålänge så har jag snittat 5,2l/100km
fick fram det efter att ha kört 15 mil motorväg i 140 och ca 4,8 mil varierande från 70-100 och då förbrukat 10l.
Helt överkomligt
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Sist jag tankade min röda så hade jag kört uteslutande landsväg, roligt aktiv körning och sällan på 6:an.....0.47 vid tankning. Så det e nog som du säger...mycket i stan drar mer soppa.adrian_vg skrev:Viffern verkar vara extremkänslig för hur man kör den, landsväg - stad, eller blandad körning. Det minsta man kör i stad, och förbrukningen sticker iväg som en raket!Seth skrev:det lilla jag kört änsålänge så har jag snittat 5,2l/100km
fick fram det efter att ha kört 15 mil motorväg i 140 och ca 4,8 mil varierande från 70-100 och då förbrukat 10l.
Helt överkomligt
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- SportTourer
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Dags för ett trådlyft.
Jag blir inte riktigt klok på min bränsleförbrukning. Det verkar nästan som att hojen (2001a) drar mer ju mer man försöker köra snålt. Detta antyds ju i tråden här. Den verkar dra mindre på motorväg (~120 km/h) jämfört med landsväg (~60-120 km/h), vilket är tvärt emot mina erfarenheter från bil. Ännu konstigare blir det om man tänker på att motorcykeln har hög luftmotståndskoefficient och lågt rullmotstånd. Som bäst kan jag komma ner till drygt 0,5 l/mil, som sämst runt 0,65. Jag antar att man prickar ett lastområde (kombination av varvtal och trottelöppning) där motorn går effektivt vid motorvägskörning?
Här är en kul sida för att jämföra förbrukning mellan olika fordon i verklig körning (spoiler - RC36 94-97 vinner):
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
Jag blir inte riktigt klok på min bränsleförbrukning. Det verkar nästan som att hojen (2001a) drar mer ju mer man försöker köra snålt. Detta antyds ju i tråden här. Den verkar dra mindre på motorväg (~120 km/h) jämfört med landsväg (~60-120 km/h), vilket är tvärt emot mina erfarenheter från bil. Ännu konstigare blir det om man tänker på att motorcykeln har hög luftmotståndskoefficient och lågt rullmotstånd. Som bäst kan jag komma ner till drygt 0,5 l/mil, som sämst runt 0,65. Jag antar att man prickar ett lastområde (kombination av varvtal och trottelöppning) där motorn går effektivt vid motorvägskörning?
Här är en kul sida för att jämföra förbrukning mellan olika fordon i verklig körning (spoiler - RC36 94-97 vinner):
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Att hålla varvtalet runt max vrid sägs vara gynnsamt för bränsleförbrukningen. Har jag hört iaf. Ligger dock sällan på 8500 rpm. På högsta växeln innebär det runt 140-150 km/h om jag minns rätt.
Du kan inte jämföra en bilmotor med vifferns, helt olika djur - större lågvarvigare motorer och dessutom betydligt mer avancerad insprutning på bilen än på våra viffrar.
Du kan inte jämföra en bilmotor med vifferns, helt olika djur - större lågvarvigare motorer och dessutom betydligt mer avancerad insprutning på bilen än på våra viffrar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
För min del är 140 på 6an ca 6200 rpm och 150 ca 6500rpm. Visserligen en 08 och med speedohealer och gps hastighet.adrian_vg skrev:Att hålla varvtalet runt max vrid sägs vara gynnsamt för bränsleförbrukningen. Har jag hört iaf. Ligger dock sällan på 8500 rpm. På högsta växeln innebär det runt 140-150 km/h om jag minns rätt.
- SportTourer
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Men inget djur upphäver väl fysikens lagar, eller? Jag tycker ändå att det är lite märkligt att ett fordon med dålig aerodynamik och lågt rullmotstånd drar minst i höga hastigheter.adrian_vg skrev:Att hålla varvtalet runt max vrid sägs vara gynnsamt för bränsleförbrukningen. Har jag hört iaf. Ligger dock sällan på 8500 rpm. På högsta växeln innebär det runt 140-150 km/h om jag minns rätt.
Du kan inte jämföra en bilmotor med vifferns, helt olika djur - större lågvarvigare motorer och dessutom betydligt mer avancerad insprutning på bilen än på våra viffrar.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Jag minns nog fel. Det var ett tag sen jag var uppe i de hastigheterna.Maciver skrev:För min del är 140 på 6an ca 6200 rpm och 150 ca 6500rpm. Visserligen en 08 och med speedohealer och gps hastighet.
Jag ser inte hur det skulle vara ett problem. Bilar är ju gjorda för att gå som snålast i de hastigheterna du nämner, körcykler pga EU-krav osv.SportTourer skrev:Men inget djur upphäver väl fysikens lagar, eller? Jag tycker ändå att det är lite märkligt att ett fordon med dålig aerodynamik och lågt rullmotstånd drar minst i höga hastigheter.
Motorcyklar av vår årgång har väl inte de kraven på sig.
Men vad vet jag, jag spekulerar vilt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Hur gör ni för att få koll på hur mycket den drar? Åtminstone på min är det ju väldigt svårt att fylla lika mycket vid två olika tankningar. Det ska vara upp till en kant, men det kan diffa ganska mycket berodende på hur högt man fyller, hur mycket tankplatsen lutar och hur länge man låter soppan rinna undan. Dessutom påverkar 95 eller 98.
Med det sagt drar min kanske 0,65 milen eller lite mer med lådan i S eller manuell. I D varvar den betydligt mindre och drar också märkbart mindre, men jag har aldrig använt D en hel tank så exakt hur stor skillnaden är vet jag inte.
Med det sagt drar min kanske 0,65 milen eller lite mer med lådan i S eller manuell. I D varvar den betydligt mindre och drar också märkbart mindre, men jag har aldrig använt D en hel tank så exakt hur stor skillnaden är vet jag inte.
VFR1200F DCT -10
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Fyller upp till kanten och nollar trippen. Samma sak nästa gång. Tankar alltid med hojen på centralstödet, så den står hyfsat plant.andreas skrev:Hur gör ni för att få koll på hur mycket den drar?
Har också kollat att trippen visar hyfsat rätt.
VFR750F -92, grön
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Misstänker också att bilarna är väldigt optimerade för EUs körcykel, samtidigt som en motorcykel förbränner mycket effektivare när varvtalet är på den högre skalan.adrian_vg skrev:Jag ser inte hur det skulle vara ett problem. Bilar är ju gjorda för att gå som snålast i de hastigheterna du nämner, körcykler pga EU-krav osv.SportTourer skrev:Men inget djur upphäver väl fysikens lagar, eller? Jag tycker ändå att det är lite märkligt att ett fordon med dålig aerodynamik och lågt rullmotstånd drar minst i höga hastigheter.
Motorcyklar av vår årgång har väl inte de kraven på sig.
Men vad vet jag, jag spekulerar vilt!
VFR750F -92, grön
- SportTourer
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Ja kanske. EU:s körcykel har en ganska stor del landsvägskörning och stadskörning men inte så stor del motorväg. Om man tittar på vridmomentskurvan har en 2001:a max moment mellan 7-9000. Jag brukar ligga på 5200 varv vid motorväg eftersom motorn vibrerar som minst då, det innebär cirka 120 km/h. Vid det varvtalet visar kurvan ett ganska lågt moment.tersan skrev:Misstänker också att bilarna är väldigt optimerade för EUs körcykel, samtidigt som en motorcykel förbränner mycket effektivare när varvtalet är på den högre skalan.adrian_vg skrev:Jag ser inte hur det skulle vara ett problem. Bilar är ju gjorda för att gå som snålast i de hastigheterna du nämner, körcykler pga EU-krav osv.SportTourer skrev:Men inget djur upphäver väl fysikens lagar, eller? Jag tycker ändå att det är lite märkligt att ett fordon med dålig aerodynamik och lågt rullmotstånd drar minst i höga hastigheter.
Motorcyklar av vår årgång har väl inte de kraven på sig.
Men vad vet jag, jag spekulerar vilt!
Förresten - är det någon som lyckats bli av med vridmomentsdippen mellan 4000-5500 varv?
- Bilagor
-
- 01stockdyno.jpg (58.89 KiB) Visad 9987 gånger
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Min egna teori är att när man kör hårt så släpper man gasen "helt" oftare, varvid bränsleavstängningen träder ikraft.
Kombinerat med en effektivare verkningsgrad vid hårdkörning tror jag det ger en lägre förbrukning.
T.
Kombinerat med en effektivare verkningsgrad vid hårdkörning tror jag det ger en lägre förbrukning.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
Jepp, mestadels iaf, mha bänkning. Inget som märks när man kör numer.SportTourer skrev:Förresten - är det någon som lyckats bli av med vridmomentsdippen mellan 4000-5500 varv?
Kolla PDF:en på viewtopic.php?f=13&t=1290&p=76266#p76266.
Dippen finns där pga avgas- och ljudbestämmelser.
Min bänkning medförde att att det från ca 3500-4500 rpm blir en jala skjuts uppåt i drag, man får passa sig i stan när man startar från stopp vid exvis en signal. Denna puckel fanns innan också, men inte så uttalad som efter bänkningen...
Jag tror du kan ha rätt.Tommy Gsson skrev:Min egna teori är att när man kör hårt så släpper man gasen "helt" oftare, varvid bränsleavstängningen träder ikraft.
Kombinerat med en effektivare verkningsgrad vid hårdkörning tror jag det ger en lägre förbrukning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!