Sida 1 av 2

Vilken övningskörnings-mc ska man välja?

Postat: ons jul 01, 2009 12:30
av adrian_vg
Efter det högst spekulativa snacket med frun häromdan om hennes ev mc-kort, började jag fundera på potentiella övningskörningsmotorcyklar.

Eftersom jag själv kört upp på en Honda CBX650E funderade jag på om det inte skulle passa henne också.

På Blocket finns förvisso ingen just sån modell just nu, men vad tycker ni? Nånting i den stilen, med kardan och underhållsfria hydrauliska ventiler och sen 80-talare för försäkringen skull, skulle det funka? Eller kanske en CBX750F, av vilka det finns en del på Blocket.

Får se om det alls blir nåt av det...

Postat: ons jul 01, 2009 12:50
av TG
Suzuki har ju ett par modeller... nån 750... kommer inte ihåg vad den heter men utan kåpor....
en sån körde jag upp på..

Då damen går i ungefär samma tankar så har jag funderat på en Suzuki SV 650, dock inte en tung mc men tror nog att det duger ett par år o sen kommer ju uppgraderingen automatiskt :D (eller är det ändrat...??)

Postat: ons jul 01, 2009 13:21
av adrian_vg
Tegfors skrev:Suzuki har ju ett par modeller... nån 750... kommer inte ihåg vad den heter men utan kåpor....
en sån körde jag upp på..
Min tanke var samma egentligen; en kåplös båge så man slipper få dem spräckta när frun välter, och som man kan skruva fast massor med skyddsbågar på. Främst motorn dock.

Tegfors skrev: Då damen går i ungefär samma tankar så har jag funderat på en Suzuki SV 650, dock inte en tung mc men tror nog att det duger ett par år o sen kommer ju uppgraderingen automatiskt :D (eller är det ändrat...??)
Inte den blekaste. Förvirringen är total härborta när det gäller mc-kk-klasserna... :? Är det A2 edyl som det kallas? Äsch, kollar på VV. Återkommer...

Edit: Här; http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... otorcykel/.

A1: Lätt mc. Max 125cc och max 11kW (14,7hk).

A begränsad: Tung mc med begränsad effekt. Maxeffekt 25kW (34hk) samt förhållandet mellan effekt och tjänstevikt högst 0,16kW (0,21hk)/kg.

A obegränsad: Mer än 25kW och högre effekt/viktförhållande än 0,16kW/kg.

A begränsad uppgraderas automagiskt till A obegränsad om man haft A begränsad i minst två år eller har fyllt 21 år och har tagit A obegränsad direkt.

Motorcykeln vid uppkörning: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ov/Fordon/.

A obegränsad: minst 700cc och minst 35kW (47hk).

A begränsad: minst minst 375cc och högst 25kW. Effekt/viktförhållande får högst vara 0,16kW/kg.

A1 (lätt mc): minst 120cc och max 125cc samt max 11kW.

Jag är så jäkla glad att jag redan har mitt A-kort... :roll: :gnissla

Postat: ons jul 01, 2009 14:49
av blue
Finns ju alltid gamla Suzuki GSX 750 ES från det glada åttiotalet att börja med.
Gamla hojar men relativt smidiga att börja med och definitivt ett bra försäkrings och inköpspris.
Jag började med en sån och välte den aldrig(fastän jag är en kärring.... :roll: )

Beror väl på om man ska ta körkort med den bara eller fortsätta köra med den sen....

Postat: ons jul 01, 2009 15:02
av adrian_vg
blue skrev:Finns ju alltid gamla Suzuki GSX 750 ES från det glada åttiotalet att börja med.
Gamla hojar men relativt smidiga att börja med och definitivt ett bra försäkrings och inköpspris.
Jag började med en sån och välte den aldrig(fastän jag är en kärring.... :roll: )

Beror väl på om man ska ta körkort med den bara eller fortsätta köra med den sen....
Vältningar kommer det att bli oavsett. Dessutom ser det så ledsamt ut med spräckt plast på kåphojjar. Frun är säkert nojjig nog ändå om ev mc, utan att lägga på en med kåpskador. :roll:

Dock, bara för att man "kärring" betyder inte det att man är ett vältmagnet. Nedvärdera dig inte. Jösses... :shock:

Jag välte en eller ett par gånger med körskolehojen också (i garagevändningen och rullade en baklängeskullerbytta av den, gudars va' pinsam man kände sig då...). Har vält några gånger med min RS också, återigen vid garagevändning och nån gång stillastående *i* garaget, samt en gång med min nuvarande viffer (skivbromslås...). Megavurpan med Edwin i snön förra vintern räknas också. Allt har vält. Har man inte gjort det hittills, är det något som kommer att hända, en tidsfråga. De som säger att de aldrig har vält, ljuger så man tror att blixten ska slå ner snart.

Man skulle kunna säga att jag är något av ett vältningsproffs i låg fart. :mrgreen: :roll:

Postat: ons jul 01, 2009 15:40
av lakrissmurfen
Jag har inte så mycket erfarenhet av olika bågar men jag körde upp/övningskörde på en Honda CB 750 från början av 2000 talet och på en Honda hornet 600 cc om jag inte mins fel. Båda tyckte jag var grymt sköna och lätta att hantera. Nu har dessa fätt ganska mycket stryk (körskolans hojar) så det var ju en del rassel, skrammel och vibbrationer men för mig som är nybörjare väldigt bra.

Körde upp med Hornet och eftersom jag fick lappen så måste jag ju gjort någoting rätt :wink:

Nu vet jag inte vad dessa modeller kostar att köpa i Sverige men för en nybröjare som är ganska kort så tycker jag dessa är guld.

Postat: ons jul 01, 2009 17:14
av Excalibur105
Vi var in och hämtade en Honda CB Sevenfifty till damen idag, de ska tydligen vara en utav de populäraste uppkörningshojarna. Var väldigt lätt körd men fortfarande skapligt drag.

Postat: ons jul 01, 2009 17:41
av Tyrannosaurus
Är det tungt kort som gäller då duger ju inte CBX600E. Annars är valet av CBX750F ett bra val, eller varför inte en VF750F? :wink:

Postat: ons jul 01, 2009 17:57
av Ocean
Hon borde väl kunna köra upp på din Viffer. Trots allt borde den vara ngt lättare att manövrera på låg-och högfartsbanorna med tanke på att det sitter ett crosstyre på. Dock kanske svängradien sätter p för det. :?

Postat: tor jul 02, 2009 07:42
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Är det tungt kort som gäller då duger ju inte CBX600E. Annars är valet av CBX750F ett bra val, eller varför inte en VF750F? :wink:
Insåg det i efterhand. CBX:en är isf bättre som du säger.

VF? Nää... 8)

@Ocean: På min viffer åker frun med bakpå. Den kör hon inte. Någonsin. Precis som narkomaner inte bör dela sprutor med varann, delar jag inte min älskade viffer med nån annan heller.

Vändradien är annars av typen oljetanker, kom knappt runt själv i vändövningarna under avrostningen i våras...

Postat: tor jul 02, 2009 08:52
av tersan
En väldigt populär hoj hos körskolarna är Suzuki 750 nånting... vete f-n exakt modellbeteckning, men inga kåpor, anständig sitthöjd och riktigt bra vänddiameter. Lite trång för oss långa kanske... men jag klarade ju uppkörningen utan problem.

VFRen skulle jag nog inte använda, den känns mycket riktigt som en oljetanker i jämförelse.

Postat: tor jul 02, 2009 09:11
av marinmo
Körde upp på en Kawa Z750 jag, mycket trevlig hoj det med. Hade iofs modell nyare (-05 kanske det var? eller -06?) så de går väl bort prismässigt men alla körskolor här i 08 har ovan nämnda Suzuki GSX750. Tror den heter det iaf. Verkar vara en bra hoj det, vet dock inte hur svängradien är.

Postat: tor jul 02, 2009 11:18
av Conseal
Suzuki GSX750 (heter den någonting som alla pratar om ;) )används av väldigt många körskolor

Postat: tor jul 02, 2009 12:03
av adrian_vg
Conseal skrev:Suzuki GSX750 (heter den någonting som alla pratar om ;) )används av väldigt många körskolor
Måste vara nåt biligt skrot men som är körbart. Fösäkringsmässigt är senast årsmodell 1989 och nånting i stil med kanske 5-6000kr i inköp. Just det senare kan bli tufft, efter min historia med Edwin.

Beroende på vad frun egentligen vill, lätt mc eller obgränsad, kanske 5-6000kr i inköp funkar.

Jag har en smått diabolisk plan med svärmors Yamaha Beluga 125cc. Men, vi får se. :D

Tack för alla tips!

Postat: tor jul 02, 2009 12:16
av blue
:lol: Hej mannen, jag var massor av ironisk!!!! :lol:

Kan i alla fall iNTE rekommendera en Suzuki VX800, som var min första hoj. Den krypkör man INTE med i första taget.
Kul hoj med gott om bottendrag men en miss att lära sig manövrera på.