Sida 1 av 1
Är Biltema min gud nu?
Postat: tis jun 30, 2009 15:49
av TobLind
laddningsproblem ...standard när det gäller min hoj tydligen

den slutade ladda ca 2 mil hemifrån men som tur var så gick den på generatorn tog mig hem och kollade vätskan i batteriet "underhållsfritt" jag lyckades hälla i ½ liter batterivatten tänkte sen att jag aldrig mer ska ha ett vanligt syra batteri då det måste ha dunstat?
någon fler som råkat ut för detta?
hursomhelst så var jag ute och körde idag lycklig över att hojjen startade och gick bra då jag fyllt vätska. Åkte in till Kristianstad för att handla lite. Så skulle jag starta den så var den stendöd... lyckades springa igång den iaf. Blåste in på Biltema och hittade ett gel batteri för ca 400:- och en 10mm ringnyckel gick ut och bytte batteriet och tänkte hela tiden "startar den så är biltema min gud" visst startade den men jag hoppas för allt i världen på att statorn och regulatorn höll typiskt nu då man ska ut på roadtrip med en trevlig tjej på bönpallen
Postat: tis jun 30, 2009 15:53
av Robert
Grattis till lyckat batteribyte. Allt gott slutet gott
PS. Det är generatorn man normalt kör på. Batteri används endast för start

DS
Postat: tis jun 30, 2009 15:55
av TobLind
jo nog är det så haha my misstake
men de har vart så att jag bytt batteri förr flera gånger då det visat sig att voltreggen gått sönder jag har bytt statorn med och jag bad för allt att regulatorn eller statorn inte skulle gå sönder igen som vad jag läst och hört Kan göra om batteriet är dåligt
Postat: tis jun 30, 2009 15:58
av Robert
TobLind skrev:jo nog är det så haha my misstake
men de har vart så att jag bytt batteri förr flera gånger då det visat sig att voltreggen gått sönder jag har bytt statorn med och jag bad för allt att regulatorn eller statorn inte skulle gå sönder igen som vad jag läst och hört Kan göra om batteriet är dåligt
Helt rätt. Ett sjukt batteri kan skada generator och övrig laddutrustning.
Postat: tis jun 30, 2009 18:05
av Hulk
Grattis! F_n va' skönt att det löste sig fort.

Postat: ons jul 01, 2009 12:46
av TobLind
dags att sälja! ...nu laddar den bara 13.2 med lyset avstängt 12.4 med lampan på
jag är så evigt less på VRF nu jag har kostat på laddsystemet många tusen nu, mer än vad som bör vara skäligt
totalt blir det förbrukat:
5 regulatorer 2 statorlindningar och 4 batterier inom 3 år och ca 2500 mil
helt oacceptabelt
nu blir det hojbyte det går inte längre känner jag
jag kikar åt en FJR 1300 istället
Postat: ons jul 01, 2009 12:48
av TG
Byt generation...
Postat: ons jul 01, 2009 17:26
av Tyrannosaurus
TobLind skrev:dags att sälja! ...nu laddar den bara 13.2 med lyset avstängt 12.4 med lampan på
jag är så evigt less på VRF nu jag har kostat på laddsystemet många tusen nu, mer än vad som bör vara skäligt
totalt blir det förbrukat:
5 regulatorer 2 statorlindningar och 4 batterier inom 3 år och ca 2500 mil
helt oacceptabelt
Full förståelse att du börjar ledsna efter så mycket strul. Regulatorn verkar vara en riktigt svag punkt på VFR och när den går kan den ta med sig både batteriet och statorn.
Andreas hade monterat en regulator från en 80-talare med lyckat resultet
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2288
Det kanske är en idé att testa. Det är betydligt enklare och billigare att löda ihop kablarna om kontakterna smälter som på VF än att byta regulator och kanske stator.