Sida 1 av 1

Trycker ut olja å vatten

Postat: lör jun 27, 2009 23:19
av Fredrik P
(VFR 04:a)
Häromdan när jag va ute å körde, va varmt å ganska mycke stadskörning, stannade å gick ifrån hojen, ett par timmar senare så låg där en liten liten oljepöl under cykeln som kommit från en av slangarna som går under cykeln. Aldrig hänt innan, och inte efter heller. Vad kan felet vara?
Jag hörde nått om att den slangen ska vara pluggade för att det inte ska kunna tryckas ut olja därigenom med den kan hända. Kan ha nått med vevhusventilationen?

Idag va de oxå skumt, stadskörning, fläkten gick hela tiden, stannade gick av cykeln å direkt va där en liten pöl med vatten under cykeln. Inte heller inträffat innan. Vad kan de va?

Postat: sön jun 28, 2009 00:37
av vfr800
apropå oljepölen,du tror inte att det kan vara bensin från tanken? om man överfyller och bensinen senare blir så varm att den expanderar kan den rinna ut genom evakueringen som ju är en av slangarna under hojjen.

fläkt som går hela tiden dessa varma dagar i stadstrafik är bara normalt men det ska ju inte läcka vatten så det vet jag inte vad det kan vara,det är ju ganska enkelt att lossa kåporna och kolla så allt är ok det skulle jag göra iallafall :)

Postat: sön jun 28, 2009 17:12
av Fredrik P
vfr800 skrev:apropå oljepölen,du tror inte att det kan vara bensin från tanken? om man överfyller och bensinen senare blir så varm att den expanderar kan den rinna ut genom evakueringen som ju är en av slangarna under hojjen.

fläkt som går hela tiden dessa varma dagar i stadstrafik är bara normalt men det ska ju inte läcka vatten så det vet jag inte vad det kan vara,det är ju ganska enkelt att lossa kåporna och kolla så allt är ok det skulle jag göra iallafall :)
Tanken va halvfull (eller halvtom :D ) så den risken e ju inte så stor. Tror inte de va bensin heller, smakade som vatten, å olja va lika kletig som olja, dock va den mer genomskinlig, oljan e ju rättså röd annars.
Näe, får plocka bort kåpan e se efter va de kan vara som du sa.

Postat: sön jun 28, 2009 22:20
av Tyrannosaurus
Vevhusventilationen har ett kleggrör för att kunna släppa ut klegg som bildas. Samma sak gäller expantionskärlet som har en övertrycksslang.
Det här blir extra tydligt när motorn går riktigt varm och länge.

Det är också viktigt att hålla dessa rör/slanger öppna/rena. Det kan se lite olika ut på olika hojar. Kolla under hojen vid svingen bakom motorblocket, det ska finnas några slangar som går ut där. En kan ha en plugg som går att dra ut, det är isf kleggröret till vevhusventilationen.