Var är draget över 10 000 varv på 6:ans växel?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

Var är draget över 10 000 varv på 6:ans växel?

#1 Inlägg av Excalibur105 »

Som rubriken lyder, varför finns det inget mer efter 10´000rpm med sexan i? Det har varit ett litet irritations moment på hojen. Man gasar och gasar men det enda som händer är att rakstreckan tar slut.
Har precis drevat om hojen och satt dit ett 15 kuggs drev fram istället för 16 som är original på 07:orna. Tänkte att nu kanske den orkar den där sista lilla biten. Men icke sa nicke, stannar på samma ställe igen.
Har även installerat speedohealer pga om drevningen, på deras hemsida står det hur mycket man kan justera grovt om man bara vet vad som är gjort på hojen. Justering från fabrik ca - 5,2% då de inte vill ha tjafs om att det var deras fel att man körde för fort. Med en kugg mindre fram -11,1%.
Lånade en gps med kompisen och begav mig ut på vägen, höll 100km/h prick så länge jag kunde, damen satt bakom med gpsen och jämförde. Vi kom fram till att när hastighetsmätaren visade 100km/h så var den faktiska farten mellan 98 och 99km/H. Justerade lite med ett höftskott och slut resultatet blev en kalibrering på 12,6%.
MEN, ut på närmsta avsides raka och gasade på......216km/h :cry: :cry:

Finns det någon som vet om det sitter någon spärr som hindrar från det där lilla sista?

Har även monterat dit en växel indikator som visar vilken växel man har i, något har gått fel för på 3:ans växel när man ligger och håller konstant 3000rpm så hackar hojen
:shock: inte på 2:ans växel och heller inte på 4:ans vid samma varvtal. Går det troll i den :evil:

Kastar med lite bilder för den som är intresserad.
Bilagor
Snabbaste hastigeheten går att plocka fram med speedohealern
Snabbaste hastigeheten går att plocka fram med speedohealern
IMG_2301.JPG (59.23 KiB) Visad 8153 gånger
Där ligger speedohealern bredvid olje burken
Där ligger speedohealern bredvid olje burken
IMG_2302.JPG (76.8 KiB) Visad 8148 gånger
Bara snygg!!!
Bara snygg!!!
IMG_2304.JPG (77.83 KiB) Visad 8154 gånger
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#2 Inlägg av vfr800 »

ingen aning om det sitter spärrar men min -06 går ju ganska lätt till 220 men sen blir det segt och stannar vid mätarhastighet på ca 249 kommer inte ihåg vilket varvtal det är då men det är nog omkring 10 000 men inte så mycket över tror jag..

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#3 Inlägg av Excalibur105 »

vfr800 skrev:ingen aning om det sitter spärrar men min -06 går ju ganska lätt till 220 men sen blir det segt och stannar vid mätarhastighet på ca 249 kommer inte ihåg vilket varvtal det är då men det är nog omkring 10 000 men inte så mycket över tror jag..
Skulle tro att jag kom strax under det med orginal drevning och utan att kalibrera hastighetsmätaren. Hoppades på mer styrka så den kanske kunde fortsätta ÖVER dessa 10´000rpm, men icke. Tycker att den borde fortsätta, precis som du säger att den går väldigt snabbt upp till 200km/h 220km/h men sen är det hel dött. Skulle gäran ha samma drag hela vägen till varvstopp. Känner mig blåst på 1500rpm :wink:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#4 Inlägg av TG »

Min stannar på mätarhastighet på 254 (det var visserligen innan PC installationen, har inte maxat sen dess...) Har inte mätt med GPS så jag känner inte den "verkliga" farten...

Problemet som ligger i de farterna är luftmotståndet som ökar kvadrat (om jag inte minns fel) vilket gör att kraften inte räcker där uppe, vilket även är anledningen till att det inte är bara att lägga till fler växlar för högre fart...

Om det egentligen är ett problem är ju sen en annan sak, hur ofta - med handen på hjärtat, ligger du o saknar fart över 220? Sen vet jag inte om det ligger någon elektronisk spärr för högre hastigheter???

edit: kom även på att det KAN vara som så att i så hög fart så "trycks" det i så mycket luft att syre/bränsle blandningen blir fel....?? (detta är enbart lösa spekulationer och jag har inga som helst belägg men tanken dök upp...???)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#5 Inlägg av Fredrik P »

Spelar de nån roll om man har bra drag över 10 000 varv på 6:te växlen?
Hur ofta är man i dom hastigheterna å kör?
Då har du nog lite fel hoj anser jag.....Vfr:en e inte riktigt byggt för de...köp en sporthoj istället.

Jag kan känna ett effektbortfall runt 3-3500 varv på vissa växlar på min. Nästan så att de inte händer nånting när man gasar. Känns bara nån halvsekund, de däremot kan vara irriterande.
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#6 Inlägg av Karlsson »

Om jag inte minns fel så dalar vridmoment-kurvan strax före 10,000rpm, som kan vara en bidragande orsak.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tänk på att alla, både hojar och bilar, har "glädjemätare" som tilltar ju fortare man kör. Om speedohealern kompenserar för detta så kommer mätaren givetvis att se "tråkigare" ut när man vill toppa.
Sen har du ju drevat ner den vilket förvisso gör den starkare men också långsammare på motsvarande varv.

Jag brukar ju ta min hoj som exempel för den kan jag utan och innan.
6:an är nästan sjukt överväxlad, 25% närmare bestämt (1:0,750) där 1000 rpm motsvarar ca. 30 km/h vilket skulle ge en teoretisk toppfart på 300 km/h vid rött, 10,000 rpm - Blackbird, släng dig i väggen :lol:
Växeln kallas f.ö. inte heller "6" i displayen utan "OD" 8) :lol:

Näe, inte en chans i :twisted: att hojen orkar dra den utväxlingen! Det har jag alldeles för lite pulver för. Dessutom var det som sagt det där med "glädjemätare". I bänk där vi på kul lät den varva ut på 6:an visade bänkens klocka 270, vilket iofs också skulle vara bra på en 20 år gammal hoj, men som sagt, "no f-ing way" att den orkar det på gatan.

Jag har kört 250 mätarfart på gatan, motorn ville mer men det ville inte chassiet och därmed inte ägaren heller :wink: . Hade jag dessutom haft en exakt mätare så hade det inte alls varit lika roligt :( :wink:

Det finns en nerdrevningssats där man sätter i 750:s utväxling i klumpen bak. Det är en del, främst i Staterna som har gjort det på V65:orna för att få ett mer användbart register. Men jag gillar den höga utväxlingen då den gör att jag kan åka långt och fort på förhållandevis låga varv.
Senast redigerad av Tyrannosaurus den fre jun 26, 2009 14:52, redigerad totalt 3 gång.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#8 Inlägg av Excalibur105 »

Fredrik P skrev:Spelar de nån roll om man har bra drag över 10 000 varv på 6:te växlen?
Hur ofta är man i dom hastigheterna å kör?
Då har du nog lite fel hoj anser jag.....Vfr:en e inte riktigt byggt för de...köp en sporthoj istället.
Nej igentligen så spelar det väl ingen roll om det händer något efter 10´000varv på 6:an, jo det händer väl att jag måste bevisa min manlighet och göra ett försök att hänga med någon kompis som kör sport hoj :twisted:
Nej själva anledningen är att jag hade tänkt bänka den och då vill jag ha de bästa förutsättningarna för att få ett bra resultat, vet inte om man förstör testkörningarna om man börjar ändra om efter mappning.
Många hojar har ju någon typ av spärr för att man inte ska få ha FÖR roligt med dem, tänkte att så kanske är fallet även här, men jag har varken hört eller läst om det på detta forum eller på VFR-world.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#9 Inlägg av Excalibur105 »

Tyrannosaurus skrev:massa text...
Jo att det är en glädje mätare har jag ju blivit varse om :cry:
Men att det just är som att köra in i en vägg när man kommer till 10´000varv på just 6:an. På 1:an - 5:an drar den ju någolunda jämt över hela och själv tycker jag inte att det finns en tillstymmelse till dipp vid 10´000rpm på de växlarna. Men det är ju möjligt att just på 6:an så finns det inget mer pulver att få, det var själva tanken med en omdrevning, tänkte att den kanske skulle orka lite mer. Har nu beställt ett nytt bakdrev med :D 45kuggars, ska bli intressant att se om det går att krama ur lite lite lite lite mer 8)

Oavsett vad jag skriver så är det inte själva toppfarten som jag är ute efter, själva styrkan vid accelerationerna är ju klart roligast. Sen lägger jag hellre pengar på saker som är användbara till 99,99% av åktiden <200km/h och inte den där sista 0,01%. Men det hade varit kul och få lite av varje.

Någon som har någon idé om varför min 3:a hackar???
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Excalibur105 skrev:Men att det just är som att köra in i en vägg när man kommer till 10´000varv på just 6:an. På 1:an - 5:an drar den ju någolunda jämt över hela och själv tycker jag inte att det finns en tillstymmelse till dipp vid 10´000rpm på de växlarna.
Som du själv säger, och när kurvorna dyker kan man lätt får känslan av vägg och ju högre farten är när det händer desto mer märker man av det.
Någon som har någon idé om varför min 3:a hackar???
Slarv när du lägger i den och/eller att klackarna börjar bli dåliga.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#11 Inlägg av Ronny »

Var köpte du växlingsindikatorn?
vad kostade den?
Hur kopplas den in?
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#12 Inlägg av Excalibur105 »

Ronny skrev:Var köpte du växlingsindikatorn?
vad kostade den?
Hur kopplas den in?
Bikersneed.se 1295kr

Lossa högra sidopanelen, och sen sitter det en kontakt strax in med en RÖD gummi plugg på. Jag läste att den skulle sitta till höger under mätar panelen, hittade en röd sladd men inte hur jag skulle lossa framkåpan, blev rätt så nervös. Rätt så enkelt att koppla in, men nytta av den....tja....fyller ut lite
:D
Hör av dig om du har fler funderingar.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#13 Inlägg av Excalibur105 »

Tyrannosaurus skrev:
Någon som har någon idé om varför min 3:a hackar???
Slarv när du lägger i den och/eller att klackarna börjar bli dåliga.
Nja, tror inte att jag växlar annorlunda på enbart trean jämtemot resten av växlarna. Det uppkom efter att jag monterat dit nytt fram drev, speedohealern och växelindikatorn. Tyckte att det var väldigt svårt att spänna kedjan så man hade ett slack på 25-35mm. Var mäter man det och hur mycket vågar man trycka ner kedjan och dra den uppåt? Skulle tippa på att slacket just nu ligger på ca 20mm. Tror det är något av el tjafset som spökar, vilket och varför vette :evil: ....
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#14 Inlägg av TG »

Excalibur105 skrev:
Excalibur105 skrev:
Någon som har någon idé om varför min 3:a hackar???
Slarv när du lägger i den och/eller att klackarna börjar bli dåliga.
Nja, tror inte att jag växlar annorlunda på enbart trean jämtemot resten av växlarna. Det uppkom efter att jag monterat dit nytt fram drev, speedohealern och växelindikatorn. Tyckte att det var väldigt svårt att spänna kedjan så man hade ett slack på 25-35mm. Var mäter man det och hur mycket vågar man trycka ner kedjan och dra den uppåt? Skulle tippa på att slacket just nu ligger på ca 20mm. Tror det är något av el tjafset som spökar, vilket och varför vette :evil: ....
Du kan ta i rätt "lagom" med handkraft...

Det ska väl vara ca 30 mm i slack på undersidan av kedjan...
Mäter du när du sitter på eller står på sidan....
tänk på att när du sätter dig så spänns kedjan en hel del...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#15 Inlägg av Excalibur105 »

Tegfors skrev:
Du kan ta i rätt "lagom" med handkraft...

Det ska väl vara ca 30 mm i slack på undersidan av kedjan...
Mäter du när du sitter på eller står på sidan....
tänk på att när du sätter dig så spänns kedjan en hel del...
Jag mäter när den står på centralstödet, brukar kicka till den med foten när jag sitter på för att se så den inte är som en pianosträng.
Mätte upp 30-35mm innan, men jag tyckte att den betedde sig väldigt konstigt åt då, det riktigt "slog" i kedjan, då spände jag upp den en aning till.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Skriv svar