Sida 1 av 1
Hydraulisk- eller mekanisk koppling?
Postat: tor jun 25, 2009 14:36
av adrian_vg
Finns det nåt speciellt skäl till att vissa supersport-mc har mekanisk koppling istf hydraulisk? Lägre vikt och bättre känsla med mekanisk koppling?
Att mc och moped i de lägre prisklasserna har mekanisk koppling kan jag förstå, det är ju billigare att tillverka, men när hojar i tvåhundratusenkronorsklassen också har det kan man börja undra...
Har haft mekanisk koppling på alla mina BMW och på Edwin, men ser ingen som helst fördel med detta. Vajern går ju bara sönder och/eller läcker olja runt hävarmen på motorn. Var tom samma sak på min Suzuki K50...
Re: Hydraulisk- eller mekanisk koppling?
Postat: fre jun 26, 2009 06:29
av Göingen
adrian_vg skrev:Finns det nåt speciellt skäl till att vissa supersport-mc har mekanisk koppling istf hydraulisk? Lägre vikt och bättre känsla med mekanisk koppling?
Att mc och moped i de lägre prisklasserna har mekanisk koppling kan jag förstå, det är ju billigare att tillverka, men när hojar i tvåhundratusenkronorsklassen också har det kan man börja undra...
Har haft mekanisk koppling på alla mina BMW och på Edwin, men ser ingen som helst fördel med detta. Vajern går ju bara sönder och/eller läcker olja runt hävarmen på motorn. Var tom samma sak på min Suzuki K50...
Pengar, pengar och åter pengar. Det är motivet till mycket. Om du kan sälja en hoj för 200 000 med en billig kopplingsmanövrering lika lätt som en med dyrare kopplingsmanövrering (jobbigt ord att skriva) så gör du det. Både materialpris och monteringskostnad är lägre på en vajermanövrerad koppling. 500 spänn mer per såld hoj är också pengar.
Re: Hydraulisk- eller mekanisk koppling?
Postat: fre jun 26, 2009 07:58
av adrian_vg
Göingen skrev:Pengar, pengar och åter pengar. Det är motivet till mycket. Om du kan sälja en hoj för 200 000 med en billig kopplingsmanövrering lika lätt som en med dyrare kopplingsmanövrering (jobbigt ord att skriva) så gör du det. Både materialpris och monteringskostnad är lägre på en vajermanövrerad koppling. 500 spänn mer per såld hoj är också pengar.
Men när det handlar om säg Aprilias nya V4, som tycks ha mekanisk koppling? Den är ju inte direkt billig till att börja med, så man undrar ju vad man vinner på att ha en i alla bemärkelser billig lösning på en sån superhoj.

Postat: fre jun 26, 2009 13:45
av mange_900
Tror mer det är vikten det hänger på.
Tycker inte att det är någon direkt skillnad på känslan från min förra VRF och GSXR jag har nu.
Om det hade varit kostnaden så varför har tex VFR hydraulisk koppling?
Postat: fre jun 26, 2009 15:05
av Tyrannosaurus
Ja säg det? Ett hydrauliskt system kan iofs råka ut för fading, det kanske kan vara en anledning.
Å andra sidan kräver inte det hydrauliska systemet någon justering vilket en wire behöver lite då och då.
Varför bygger man sporttouring- och nästan rena touringhojar med kedjedrift? VFR har t.ex. aldrig gjort anspråk på att göra snabba tider på en bana, RC30 ja, men det är en helt annan hoj.
Nu verkar VFR få både större motor och kardan som den borde ha fått redan från början.
Postat: fre jun 26, 2009 16:50
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Varför bygger man sporttouring- och nästan rena touringhojar med kedjedrift? VFR har t.ex. aldrig gjort anspråk på att göra snabba tider på en bana, RC30 ja, men det är en helt annan hoj.
Nu verkar VFR få både större motor och kardan som den borde ha fått redan från början.
Kedjedrift anses sportigare av nån anledning. Har för mig att det var det skälet Honda hade för VFR i början.