Sida 1 av 1

Tändkabel

Postat: ons jun 10, 2009 17:04
av fbkforever
Skall man kunna dra loss tändkabeln ur tändhatten?

Postat: ons jun 10, 2009 17:34
av kennet
Kabeln är väl skruvad i tändhatten så den ska ju sitta fast.
Tror föresten att jag såg dig igårkväll på herrsta rakan vid 6-7 tiden...var en sån viffer som du har.

Re: Tändkabel

Postat: ons jun 10, 2009 18:30
av Tommy Gsson
fbkforever skrev:Skall man kunna dra loss tändkabeln ur tändhatten?
Har bara kännt lite försiktigt men det känns som dom är gjutna/limmade iallafall på 88:an.
T.

Postat: ons jun 10, 2009 18:33
av fbkforever
kennet skrev:Kabeln är väl skruvad i tändhatten så den ska ju sitta fast.
Tror föresten att jag såg dig igårkväll på herrsta rakan vid 6-7 tiden...var en sån viffer som du har.
Då får jag skaffa en ny. Har ju haft problem sen jag satte in dynojetkit 1 på den. När jag skulle montera på förgasarna sist, så var ena tändkabeln lös från tändhatten :shock: Det var inte mig du såg, men jag såg en likadan som min ute vid torp för några veckor sen, dock hade den röda fälgar.

Postat: ons jun 10, 2009 18:51
av Tommy Gsson
Var in på http://zsf-motorrad.de/en och kollade till min och då är tändkabel/hatt en enhet, och spolen en.
T.

Postat: ons jun 10, 2009 18:55
av Tyrannosaurus
fbkforever skrev:
kennet skrev:Kabeln är väl skruvad i tändhatten så den ska ju sitta fast.
Tror föresten att jag såg dig igårkväll på herrsta rakan vid 6-7 tiden...var en sån viffer som du har.
Då får jag skaffa en ny. Har ju haft problem sen jag satte in dynojetkit 1 på den. När jag skulle montera på förgasarna sist, så var ena tändkabeln lös från tändhatten :shock: Det var inte mig du såg, men jag såg en likadan som min ute vid torp för några veckor sen, dock hade den röda fälgar.
Det vanligaste på original är att tändhatten är påskruvad på kabeln. Det sitter ett gängat stift inne i tändhatten som borrar sig in i kabeln. Skruva och tryck lite samtidigt och se om det greppar.

Hjälper det inte kan du prova att klippa av yttersta biten på kabeln så du får en "färsk" ände under förutsättning att det finns tillräckligt med kabel. Den brukar vara väldigt exakt i längd, men lite extra kan det finnas.

Är tändhatten ändå öäs så kan du ju testa. Titta in i hatten där kabeln går in, sitter det ett stift där inne så är den skruvbar.

Hur har det gått med Dynojettet föresten?

Postat: ons jun 10, 2009 19:17
av fbkforever
Tyrannosaurus skrev:
fbkforever skrev:
kennet skrev:Kabeln är väl skruvad i tändhatten så den ska ju sitta fast.
Tror föresten att jag såg dig igårkväll på herrsta rakan vid 6-7 tiden...var en sån viffer som du har.
Då får jag skaffa en ny. Har ju haft problem sen jag satte in dynojetkit 1 på den. När jag skulle montera på förgasarna sist, så var ena tändkabeln lös från tändhatten :shock: Det var inte mig du såg, men jag såg en likadan som min ute vid torp för några veckor sen, dock hade den röda fälgar.
Det vanligaste på original är att tändhatten är påskruvad på kabeln. Det sitter ett gängat stift inne i tändhatten som borrar sig in i kabeln. Skruva och tryck lite samtidigt och se om det greppar.

Hjälper det inte kan du prova att klippa av yttersta biten på kabeln så du får en "färsk" ände under förutsättning att det finns tillräckligt med kabel. Den brukar vara väldigt exakt i längd, men lite extra kan det finnas.

Är tändhatten ändå öäs så kan du ju testa. Titta in i hatten där kabeln går in, sitter det ett stift där inne så är den skruvbar.

Hur har det gått med Dynojettet föresten?
Kabeln är givetvis ganska exakt så lång den skall vara. Misstänker att det kanske varit detta problem från början. Den blöddrar lite på tomgång och har ingen kraft. tar ca 7-8 sek att varva ut den på första växeln.
Tänkte på hur det var när jag köpte den och den var strypt. Då stängde den av två cylindrar när jag kom upp i 180. Då tappade den kraften.

Postat: tor jun 11, 2009 20:01
av fbkforever
Är det samma tändspole på en -86 och en -90?