VFR 750 (90-93) Vs. VFR 750 (94-97) Vs. VFR 800 Skillnad?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

VFR 750 (90-93) Vs. VFR 750 (94-97) Vs. VFR 800 Skillnad?

#1 Inlägg av Mister »

Har en VFR 750 92:a som jag har kört hittintils denna säsong förnöjsamt med.

Kört tidigare diverse sporthojar innan och denna VFR tycker jag är kanon med sin karaktär för allround, men betoning på sport ifall man vill bita ifrån....

Är nöjd, men kanske är "gräset är grönare på andra sidan".
börjar man undrar iom utvecklingen ifall det har blivit bättre...

Har enbart "torrjuckat" dvs provsuttit de nyare modellerna hitintills.

Någon som kan ge lite närmare skillnad i upplevelse och känsla mellan de olika modellerna?

För det är ju det lite körning handlar om. - Upplevelse och känsla

Misstänker att det finns folk här som har haft en del VFR och gjort byte till nyare. :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: VFR 750 (90-93) Vs. VFR 750 (94-97) Vs. VFR 800 Skillnad

#2 Inlägg av adrian_vg »

Mr. B skrev:Någon som kan ge lite närmare skillnad i upplevelse och känsla mellan de olika modellerna?
Har haft två viffrar hittills, en från 1990 och min nuvarande '97:a.

Det mest uppenbara tycker jag är motorkaraktären. Om '90:an är något av en roadster med en högst noterbar effektpuckel vid ca 5000rpm, så är '97:an överlag som en elmotor utan några egentliga svaga punkter i registret. 90:an upplevde jag som att den hade mycket mer "morr" i motorn än min 97:a.

90:an tyckte jag var lite mer sävlig i reaktionerna när man kastar den fram och tillbaka. Har för mig att generationen '90-'93 var tyngre än '94-'97, så det kanske är det jag märker.

97:an tycker jag är extremt neutral i chassit och känns mindre i storleken. Enda grejen jag märkt är att när jag kör på bana så kommer min vänsterhäl ofta upp längst fram på svingen så att man känner hur mycket det gungar i kurvorna. Det råkade jag aldrig ut för på min 90:a. Funderar på om axelavståndet möjligen är kortare på 97:an...?

VFR800 har jag aldrig kört, men det jag läst nämner ofta att gasresponsen är mycket snabb, för snabb i vissa lägen, men att senare modeller är bättre. Kan vara att Honda mappat om saker och ting edyl.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar