Detta gäller min XL600R. Har noterat att gummimattan jag har under den, numera verkar i det närmaste helt torr. Vet inte om det beror på att all olja läckt ut eller att värmen i luften gjort att blocken tätar bättre mot varann nu (metallen har svällt) under vår och sommar. I vintras när det var kallt läckte den som ett såll...
Funderar nu på om värmen i luften kan göra så mycket på en mc-motor att det helt sonika läcker i minusgrader, dvs att metallen blir så kall att den krymper och gör att motorn läcker olja?
Förvisso läcker en stor stånka mer eller mindre alltid, men så mycket?
Nån som sitter med tankar om detta?
Kan kyla göra att man får oljeläckage?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kan kyla göra att man får oljeläckage?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Låter ju rimligt, den lutar ju på stödet åt det hållet. Om det är de tätningarna, så är det just inte så mycket man kan göra åt det verkar det som. Möjligen ställa den lutad till höger mot en vägg eller nåt.Rerun skrev:När det kallt skulle det kunna vara så att tätningarna på utgående axel och växelspaken är så styva att de inte tätar?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Du kan ju byta tätningarna.adrian_vg skrev:Låter ju rimligt, den lutar ju på stödet åt det hållet. Om det är de tätningarna, så är det just inte så mycket man kan göra åt det verkar det som. Möjligen ställa den lutad till höger mot en vägg eller nåt.Rerun skrev:När det kallt skulle det kunna vara så att tätningarna på utgående axel och växelspaken är så styva att de inte tätar?
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Varför inte byta tätningarna?adrian_vg skrev:Låter ju rimligt, den lutar ju på stödet åt det hållet. Om det är de tätningarna, så är det just inte så mycket man kan göra åt det verkar det som. Möjligen ställa den lutad till höger mot en vägg eller nåt.
Annars kan du ha blöja på Edwin. Hör med MCHKR för förslag på konstruktion. Annars kan kanske Triumphklubben rekommendera något?

Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Henning hade bytt en del av packningarna som nämns innan han sålde den till mig. Tror inte de behöver bytas igen. Sen vet jag inte om jag vågar göra det. Är rädd att inte få ihop den sen.Rerun skrev:Varför inte byta tätningarna?adrian_vg skrev:Låter ju rimligt, den lutar ju på stödet åt det hållet. Om det är de tätningarna, så är det just inte så mycket man kan göra åt det verkar det som. Möjligen ställa den lutad till höger mot en vägg eller nåt.
Annars kan du ha blöja på Edwin. Hör med MCHKR för förslag på konstruktion. Annars kan kanske Triumphklubben rekommendera något?

Blöjor... Eller en toppbox man kan ha oljeuppsugande medel i och en liten spade att hälla ut med, när man åker från platsen. Känns lite som att ha svarta påsen med, som hundägarna!


Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!