Sida 1 av 3
Insändare: Motorcyklar har inte i trafiken att göra
Postat: tor maj 07, 2009 07:31
av adrian_vg
Senaste Vi Bilägare (7/2009) har på s72 en insändare kallad "Motorcyklar har inget i trafiken att göra".
Undrar om MC-Nytt som samarbetar med ViB kommer att replikera?
Insändaren är en uppenbar flejm bäjjt, men så ytterligt snedvriden och inskränkt att man nog måste tillrättavisa på nåt sätt.
Postat: tor maj 07, 2009 08:32
av adrian_vg
adrian_vg skrev:Senaste Vi Bilägare (7/2009) har på s72 en insändare kallad "Motorcyklar har inget i trafiken att göra".
Undrar om MC-Nytt som samarbetar med ViB kommer att replikera?
Insändaren är en uppenbar flejm bäjjt, men så ytterligt snedvriden och inskränkt att man nog måste tillrättavisa på nåt sätt.
Tänker skicka in nedanstående till ViB:s insändarsida. Får se om de tar in den.
Grälsjuka insändare, som den erfarne bilistens, bör egentligen inte bemödas med svar. Jag vill dock klargöra några saker. Den erfarne bilisten tycks uppenbarligen aldrig ha kört mc och som sådan aldrig insett hur splittrad en bilists uppmärksamhet kan vara. Jag ÄR motorcyklist. Jag kör och pendlar med mc året runt, på vintern dubbat, och har sett en del hårresande situationer där bilister varit inblandade. Mer om det senare. Jag gör inga anspråk på att köra perfekt och tänker heller inte anföra att jag kört både bil och mc prickfritt sedan 1991 utomlands så väl som i Sverige. Det hör nämligen inte hit.
Som så ofta är fallet anses farten vara skurken. Detta disputerar jag inte. Däremot får man nog inse att många mc-olyckor där bilisten varit orsakande mestadels berott på bristande uppmärksamhet från bilistens sida eller skymd sikt. Motorcyklisten är liten. Ser man en lastbil och en mc komma mot sig, lägger man först och främst märke till lastbilen. Den är ju störst. Dessutom uppfattas små fordon som långsammare. Fenomenet är välkänt och tas upp i de flesta, om inte alla, körskoleböcker. Den erfarne bilisten borde känna till detta. Därför gör man det enkelt för sig genom att kräva att motorcyklar förbjuds.
Mina egna erfarenheter som motorcyklist måste dessvärre ge Trygg-Hansas undersökning i ViB 6/2009 rätt. Enligt SMC, Sveriges MotorCyklister, ser statisktiken likadan ut i hela världen precis som i Trygg-Hansas undersökning. Under detta års mc-sommarsäsong om ca två månader i Uppland har jag bl.a. redan upplevt följande:
* En bil med barn i bilbarnstol i passagerarsätet i en rondells innerfil. Föraren har en hand på ratten och i den andra om en telefon mot örat. Utan tecken börjar bilisten svänga ut ur rondellen och missar mig med tre decimeters marginal.
* Hantverkare i pickup kör på 70-sträcka i en dryg halvmil aldrig längre bakom mig än ca två meter. Jag håller också 70km/h. Ut ur en rondell stannar jag till för att släppa fram gående på obevakat övergångställe, hör hur pickupen bromsar hårt och lyckas få stopp på sitt fordon en decimeter bakom från mig. Senare kör denne person nästan på en cyklist efter att ha kört i mer än 50km/h utanför en skola där det är en 30-gräns.
Jag tror att den svenska trafiken har andra och större problem, än vad som löses genom att förbjuda motorcyklar. Antalet motorcyklar i trafik i Sverige har nästan fördubblats på tio år (ca 296000 mc i trafik 2008 och ca 150000 1999). Motorcykeln är här för att stanna.
Mer bildrullar finns beskrivna på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2087.
Se oss i trafiken, bilister;
Sorin Srbu, Uppsala (Motorcyklist).
Postat: tor maj 07, 2009 11:12
av TG
Väl formulerat!!
Postat: tor maj 07, 2009 12:04
av adrian_vg
Tegfors skrev:Väl formulerat!!
Tack. Har just kollat igenom dokumenten jag fick av trafikansvariga Maria på SMC. Kan inte annat än känna en stor frustration i min roll som motorcyklist. Undersökningar världen över pekar mer eller mindre entydigt på den andra förarens
(=bilistens) bristande uppmärksamhet. Dessutom nämns ofta "ser motorcyklisten, men lägger inte märke till den". Jag tror ni anar...
Så motorcyklister ska utbildas ännu mer, därför att...? Inget fel med det, snarare tvärtom, det gör motorcyklisterna jag träffar ute i trafiken än bättre chans att klara sig oskadda.
Men bilisten då? Bör inte dessa också få en motsvarande utbildning? Halkbana finns ju, och gav iaf mig en aha-upplevelse 1991...
Personligen skulle jag vilja se bättre utbildning av (bil)föraren. Kudos till den politiker som föreslår och genomdriver en återkommande uppkörning säg vart femte år för innehavare av B-körkort (men vi kommer nog inte att se det någonsin, politiskt självmord följer för den politiker som vågar föreslå en sån sak...). Lastbils- och busschaffisar har redan en årligt återkommande läkarkontroll, och jag hör inte dem klaga. Varför kan inte bilister tvingas göra samma/liknande sak och en uppkörning?
Seriöst, medvetna motorcyklister kör varje år en avrostning i början av säsongen. BKK (broms- och kurvkurser) odyl erbjuds via SMC varje år, och är så vitt jag förstått mycket populära.
Kan ni se en bilist köra en kurs av avrostningstyp åtminstone en gång per år? Eller regelbundet gå en BKK edyl
nån gång i sitt liv?
PS. Har förresten lagt upp en tråd på ViB på
http://forum.vibilagare.se/posts.aspx?postID=4477, ifall inte ViB tar in min insändare. Hoppas det retar upp gubbarna på ViB:s forum oavsett. Jag
vill skapa debatt. I slutändan handlar det om de ser och lägger märke till mig på bågen. Kanske... DS.

Postat: tor maj 07, 2009 18:23
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Jag tror att den svenska trafiken har andra och större problem, än vad som löses genom att förbjuda motorcyklar. Antalet motorcyklar i trafik i Sverige har nästan fördubblats på tio år (ca 296000 mc i trafik 2008 och ca 150000 1999). Motorcykeln är här för att stanna.
Mycket bra skrivet! Du hade iofs kunnat tillägga att antalet olyckor trots detta inte har ökat och att det skulle vara intressant om sveriges bilister, erfarna eller inte, prickfria eller inte skulle kunna prestera sån statistik.
Sen kan man ju också ifrågasätta hur många olyckor den "erfarna bilisten" som har kört "prickfritt" i X-antal år (oftast gubbar med hatt som brukar hävda sånt) har orsakat indirekt.
Det är ofta de s.k. "prickfria bilisterna" som brukar vara värst.
* De har inte smällt tack vare tur och att andra nästan kör av vägen för att undkomma dom.
* De kör aldrig "för fort" inte ens när dom ska köra om utan kan ligga parallellt men en annan bil hur länge som helst.
* De kör om motorcyklar i samma fil.
* Hävdar ofta "sin rätt" i trafiken och leker "privatpoliser".
- "Här är det minsann bara 70".
- "Man får inte köra mellan filerna och motorcyklister får minsann stå i kö dom också och vänta på sin tur" (och gör allt för att stänga ev. luckor).
- "Jag kom minsann från höger".
- Osv.
* När dom kommer ner till Tyskland så är det "jätteläskigt" när alla "kör som dårar" trots att de flesta håller en jämn och säker fart på ca. 140-160. Sen ska dom själva köra om och ökar från t.ex. 120 till 122 utan att notera Porchen som kommer i 250 i snabbfilen. Sådana olyckor brukar ske på den s.k. "Schweden strecke" norr om Hamburg.
Men dom har ju kört "prickfritt" i 50 år och har "M":s skrytmärke om det i grillen. Vet föresten inte om dom finns längre. Jag skulle skämmas att ha ett sånt.
Postat: tor maj 07, 2009 18:36
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Mycket bra skrivet! Du hade iofs kunnat tillägga att antalet olyckor trots detta inte har ökat och att det skulle vara intressant om sveriges bilister, erfarna eller inte, prickfria eller inte skulle kunna prestera sån statistik.
Tack så mycket!
Ville ha med olyckssiffrorna map Nollvisionen och hur de sänkts alt står still trots fördubbling av antalet motorcyklar på tio år, men det visade sig (återigen var Maria på SMC till hjälp!) att motorcyklar öht inte finns med i Nollvisionen. Därför finns ingen statistik heller.

Som den naturvetare jag är, är jag lite allergisk med att dra till med siffror jag inte har belägg för. Det är egentligen enda skälet till att jag inte hade med olycksiffrorna.
Vidare, därav att Trygg-Hansa gör sin egen undersökning, och av egna sinistra skäl, men faktum kvarstår. Bilister orsakar merparten av olyckorna där en mc är inblandad.
Tyrannosaurus skrev:
Men dom har ju kört "prickfritt" i 50 år och har "M":s skrytmärke om det i grillen. Vet föresten inte om dom finns längre. Jag skulle skämmas att ha ett sånt.
Jag vill inte säga att jag avskyr såna människor som påstår att de minsann kör si och så många mil varje år och därför är bra förare, jag har snarare en hälsosam rädsla för dem. Bara för att man kör tusentals mil per år, betyder det inte att man kör bra. Snarare tvärtom när man tror att man har rutinen. Sen undrar man varför man blir tutad på osv. Jisses...
För vad det är värt, olycksrisken är störst i korsningar oavsett typ. Se upp i dem, vänner!
Skymd sikt, oförstående inför högerregeln och att bilisterna ser er, men helt enkelt inte registrerar er, är de andra vanligaste olycsktyperna.
Postat: tor maj 07, 2009 19:30
av HondaHasse
Ja och betrakta alla andra trafikanter som blinda idioter så klarar ni er lite längre 
Postat: tor maj 07, 2009 20:42
av Henning
Vad är detta för debatt i Off Topic!?!
Egen tråd till detta viktiga ämne!
/H
Postat: tor maj 07, 2009 22:52
av adrian_vg
Henning skrev:Vad är detta för debatt i Off Topic!?!
Egen tråd till detta viktiga ämne!
/H
Moderator kanske kan lyfta ut inläggen till en egen tråd? Trodde inte att det skulle engagera så mycket när jag började skriva imorse...
Postat: fre maj 08, 2009 07:34
av Henning
Jag är för morgontrött just...

Postat: fre maj 08, 2009 09:48
av Brother Wolf
Mycket bra och viktig tråd!
Hoppas att många har sett filmen som jag länkade till!
Klart tankeväckande!
BW
Postat: fre maj 08, 2009 16:58
av Tyrannosaurus
SMC hade en slogan för ett antal år sen som var bra.
"Bilister är som älgar, fast fler och värre!"
Postat: fre maj 08, 2009 17:50
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:"Bilister är som älgar, fast fler och värre!"
Stämmer fortfarande bra!!
Postat: sön maj 10, 2009 09:48
av adrian_vg
Borttaget. Inget med sinnessvaga erfarna bilister att göra.

Postat: sön maj 10, 2009 14:39
av Conseal
Henning skrev:Jag är för morgontrött just...

Du är bara lat
