Sida 1 av 3

Skillnad att köra de olika generationerna?

Postat: mån apr 20, 2009 14:25
av Falk
Nu är jag igång med lite funderingar igen... 8)

Vad säger expertpanelen, hur stor skillnad är det körmässigt mellan "första generationen" och 90-93 samt 94-97-generationerna?
Jag kamperade ju en gång i tiden ihop med en av de allra första 86'orna som jag la en massa mil med. Upplever jag 90-93 hojarna som mycket modernare än 86'an och är det någon ytterligare skillnad körmässigt till 94-97?

Vilken ska man sikta in sig på om man lägger sig på en 25-35kkr budget? Vilken är mest pang för pengarna.

Re: Skillnad att köra de olika generationerna?

Postat: mån apr 20, 2009 15:14
av adrian_vg
Falk skrev:Nu är jag igång med lite funderingar igen... 8)

Vad säger expertpanelen, hur stor skillnad är det körmässigt mellan "första generationen" och 90-93 samt 94-97-generationerna?
Jag kamperade ju en gång i tiden ihop med en av de allra första 86'orna som jag la en massa mil med. Upplever jag 90-93 hojarna som mycket modernare än 86'an och är det någon ytterligare skillnad körmässigt till 94-97?

Vilken ska man sikta in sig på om man lägger sig på en 25-35kkr budget? Vilken är mest pang för pengarna.
Jag hade en 90:a först, men sålde den pga att växellådan kändes väldigt racklig. Var rädd att den skulle paja. Numera har jag en 97:a.

Skillnaden är inte jättestor tycker jag, det är mest utseendet. En helvit 90-93 med via fälgar är väldigt sexigt. ;-)

Under skalet har för mig att modellen som kom 1990 la till en del vikt jmfm modellerna innan, och att man sen bantade bort en del igen på nya generationen som kom 1994. Nya generationen från '94 ökade också på lite kusar som parat med lite mindre vikt gör accelerationen bättre. Det handlar inte om mycket, ett par tre hk om jag minns rätt, inte mer.

Priserna varierar vilt. Min 90:a gick hos handlare på knappt 29kkr. Se http://home-skynet.servehttp.com/images ... D_5896.JPG. Min 97:a på runt 35-36kkr.

Privata priser borde vara runt 3-4kkr lägre skulle jag tro. Kolla på Blocket!

Allmänt brukar sägas att generationen 94-97 är den bästa i vifferfamiljen. En åsikt jag delar, och tycker jag personligen, den sista "riktiga" VFR:en, dvs med 750cc och kuggdrivna kammar. :D

Ska man se praktiskt på köpet är en senare årsmodell bättre generellt, kan vara lite småsvårt att hitta (delar och) tillbehör till 90-93, om det skulle behövas. Mycket är restat och måste beställas med påföljande väntetider.

Postat: mån apr 20, 2009 16:36
av Fransson
Måste lägga till att 94-97 är sista modellen med 750cc motor 98-01 sista med kuggdrivna kammar :evil: :D

Postat: mån apr 20, 2009 17:20
av adrian_vg
Fransson skrev:Måste lägga till att 94-97 är sista modellen med 750cc motor 98-01 sista med kuggdrivna kammar :evil: :D
Absolut. Ledsen om jag inte var helt klar ang kuggdrivna kammar.

Min personliga åsikt om "sista riktiga VFR:en" kvarstår. ;-)

Re: Skillnad att köra de olika generationerna?

Postat: mån apr 20, 2009 17:52
av Badget
adrian_vg skrev:Allmänt brukar sägas att generationen 94-97 är den bästa i vifferfamiljen. En åsikt jag delar, och tycker jag personligen, den sista "riktiga" VFR:en, dvs med 750cc och kuggdrivna kammar. :D
Har faktiskt aldrig någonsin stött på det uttalandet tidigare. Och då har jag läst det mesta jag kommit över om VFR:en.
Nu ska vi ju inte göra det här till någon tävling om vilken som är den bästa årgången, men jag föredrar nog 98-01, det är enligt mig den sista modellen än så länge som ser bra ut och förmodligen även har bäst prestanda.

Edit. Nu blev quoten knasig.

Adminedit .. nu är quoten fixad ;)

samma, samma...

Postat: mån apr 20, 2009 19:13
av JohanL
Det skiljer i princip inget på motorerna. 90 -97.
Annat avgas (mellankammaren), andra förgasare 36 vs 34 semi-flatside, Mekdrift vs elhastighetsmätare, samt lite wire o dyligt.

Skillnaden tycker jag är att 94-97 motorn drar jämnare i hela registret. Den äldre har lite mer av ett lågregisterområde och högregisterområde med en liten dip där emellan. Den äldre kan upplevas kvickare då den går på lite påtagligare i övergången mot högregistret men det är enbart upplevelsen. Den silkeslenare nya motorn går på minst lika bra. Bara inte lika uppenbart. Då det är samma basmotor så är det väl kanske inte så konstigt.

Det är för övrigt inget problem att sätta förgasare från en nyare på en äldre och tvärt om.

Den äldre har bredare bakfälg. Den bredd som senare blev standard bredd för dimention 180/55 17. Fungerar även på smalare fälgen.

Finns lite skillnader på fjädering där vissa justeringsmöjligheter infördes redan på 93:an som även kom med samt lite till på 94:a å framåt.

Du blir definitiv nöjd med vilket som. Dom är så lika att många skulle ta fel om man kunde blindtesta...
Tror att du har mer att vinna på att hitta ett bra exemplar. Med ev extrautrustning som du önskar.
/Johan

Postat: mån apr 20, 2009 20:27
av Falk
Tack för alla synpunkter så här långt. :)

En VFR av de senaste årsmodellerna är uteslutet eftersom jag lurar på att knycka pengarna till hojinköp ur familjens matkassa. Så mitt tak ligger väl nå'nstans mellan 90 och 95 års modell. *duckar för brödkaveln som viner genom luften*
Jag får rikta in mig på att hitta ett "bra exemplar" i min prisklass.

Jag återkommer ev. med fler "dumma frågor". :D 8)

Postat: mån apr 20, 2009 20:47
av Henning
Falk skrev:Jag återkommer ev. med fler "dumma frågor". :D 8)
Det finns nog inga sånna frågor egentligen. :)

Frågor kan ställas på ett dumt sätt... Tror jag,. :)

Re: Skillnad att köra de olika generationerna?

Postat: mån apr 20, 2009 21:49
av adrian_vg
Badget skrev:Har faktiskt aldrig någonsin stött på det uttalandet tidigare. Och då har jag läst det mesta jag kommit över om VFR:en.
Inte? Du har kanske tittat för mycket på generationen 98-01 (eller var det 02??)? ;-)

Mer info om 94-97-modellerna, inkl en liten review, på http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... f%2096.htm.

Ännu mer på http://www.vfr750.co.uk/bikereviews/bikereviews.htm.

Postat: mån apr 20, 2009 21:51
av adrian_vg
Falk skrev:Jag återkommer ev. med fler "dumma frågor". :D 8)
Det finns inga dumma frågor. Frågor tänker inte. ;-)

I vilket fall, du kan inte misslyckas med en 95:a. Alla 94-97:or är bra, om du inte köper ett uppenbart vrak.

Postat: tis apr 21, 2009 14:25
av Hulk
Min bror har en 90:a och jag en 95:a.
Min är naturligtvis bäst 8) men 90:an är skön den med. Man sitter lite lägre på 90:an och den känns lite smidigare i kurvorna.

Postat: lör apr 25, 2009 19:15
av Falk
Var idag och klämde och kikade på en -90'a. Provkörde en liten sväng och måste säga att den kändes ganska ok. Nu var det ju ett tag sedan jag i någon större omfattning tutade runt på en VFR senast, men jag tyckte att den här 90'an kändes lite sävligare i rektionerna än min gamla 86'a (med 16" hjul)... Totalintrycket var helt ok... *funderar*

Vit 90'a:

Bild

Postat: sön apr 26, 2009 11:02
av adrian_vg
Falk skrev:Var idag och klämde och kikade på en -90'a. Provkörde en liten sväng och måste säga att den kändes ganska ok. Nu var det ju ett tag sedan jag i någon större omfattning tutade runt på en VFR senast, men jag tyckte att den här 90'an kändes lite sävligare i rektionerna än min gamla 86'a (med 16" hjul)... Totalintrycket var helt ok... *funderar*

Vit 90'a:
Denna generation är vansinnigt snygg!

Din reaktion om sävligheten är "normal". 16" är mer lättstyrt. Man försakar en del av reaktionerna med ett 17"-hjul, men i mitt tycke är det helt ok kompromiss.

Postat: sön apr 26, 2009 12:46
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Falk skrev:Var idag och klämde och kikade på en -90'a. Provkörde en liten sväng och måste säga att den kändes ganska ok. Nu var det ju ett tag sedan jag i någon större omfattning tutade runt på en VFR senast, men jag tyckte att den här 90'an kändes lite sävligare i rektionerna än min gamla 86'a (med 16" hjul)... Totalintrycket var helt ok... *funderar*

Vit 90'a:
Denna generation är vansinnigt snygg!
Precis, det är den snyggaste generationen. Den bästa är 800FI. Sen gick det utför, tyngre, kedjedrivna kammar, ett Vtec-system som inte gör någon större nytta.

Vi får se vad framtiden har i sitt sköte... En eldriven V750 kanske? 8)

Postat: sön apr 26, 2009 17:14
av Fredrik P
De e hemskt va ni ska ha gamla cyklar alla :wink:
Självklart e det den nya generationens VFR man ska ha, modernare design, snyggare, säkrare med Abs å CbS? (heter de va) å JA v-tec systemet gör sitt oxå. I och för sig, ni gamla "gubbar"( :wink: ) kanske inte följer med i utveckligen och vill åka omkring på gamla grejer. :lol: :lol: :lol:
Okey, om man inte har pengar till att köpa nya generationens cykel då förstår jag er.

Ska väl kanske inte va för självsäker eftersom jag inte kört nån annan vfr än den jag har från 2004.