Sida 1 av 2
Fippel-tråden! En studie i misstag.
Postat: sön apr 19, 2009 18:02
av Excalibur105
Tänkte jag skulle starta en tråd där man kan skriva in saker man har gjort med hojen medans hjärnan har varit frånkopplad

Postat: sön apr 19, 2009 18:09
av Excalibur105
Jag kan börja själv:
Skulle justera broms och kopplingspedalerna på Maraudern under vintern, gick faktiskt väldigt bra och fick en mycket behagligare vinkel med fötterna.
Så skulle man ut och prova nu när våren kom, satan i gatan vilka problem jag hade att få i växlarna, hojen bara skuttade och man fick gasa som bara den för att den inte skulle lägga av. Efter att jag dock lyckats tagit mig ett par km stannade jag och undesökte vad felet kunde vara. Jag hade placerat växelpinnen under axeln istället för över! Fick alltså 1:an uppåt och resten nedåt.

Detta är nu åtgärdat och det går bra mycket bättre att starta på ettan istället för tvåan

Postat: sön apr 19, 2009 18:12
av Excalibur105
Kan det vara Henning som var in och justerade rubriken? Tack i sådana fall, den blev bättre

Postat: sön apr 19, 2009 19:19
av kennet
Kommer ihåg när jag skulle justera ventilerna på den nyrenoverade BSA:n.....lyfte på ventillocket vid insugsidan och det är lite trågt där som man får trixa lite, lyckades nästan få ut locket men ser då en bricka som jag glömt att ta bort som ramlar ner schaktet till stötstängerna och kamaxeln. Hör bara drip drip drip sedan helt tyst...satt bara och flämtade blev helt iskall och tänkte faaaaaan

. Fick fundera en stund och gjorde om en teleskopmagnet på en ståltråd och firade ner i schaktet och det sa klick och den kom med upp

Det kändes rätt gött efteråt

Postat: sön apr 19, 2009 19:44
av Hexx
Jag köpte mig nyss en VFR 800 05 röd som gått endast 300 mil .... inte ett dammkorn eller ens tillstymmelse till repor i lacken ..... men efter en vecka så sitter det fyra stora fina repor i tanken .....
Skulle nämligen kliva av hojen och hade tagit ur nycklarn.
Då fick jag helt plötsligt för mig att hojen välte åt andra hållet, vilket medförde att jag sög tag i tanken med ett bestämt tag.... och det räddade ju hojen från att tippa, men jag hade ju nycklarna i näven.... satan asså.
Blev en aning blöt i ögat .... och det är det första jag ser varje gång dessa repor...
Ska fixa det i veckan , så kan man ju inte ha det
Olle
Postat: sön apr 19, 2009 22:28
av Ronny
hadde gudarna/otrevliga andar eller enbart ren oflyt dagen då jag gjorde min 1:a uppkörning för mc(fick göra 2)
Min gammla klenod lastades på kärran och jag for till Uddevalla.
Dåligt väder,trött,efter jag jobbat natt,samt allmänt smågrinig efter körningen som jag tycke själv gick skit-och mycke riktigt..blev underkänd på att jag inte vred på huvvet tillräckligt mycke i korsningar,så att vv-gubben såg tydligt vart jag kollade.
Lastade den gammle cb750:in på kärran igen och satte av hemåt.
kom inte ens ur uddevalla innan den välte på kärran 1:a gången.
tung som den är,så var det ingen lätt match o få rätsida på hojjen igen,men det gick..turligt nog så la maskinen sej ner på ena dämparen,så inga skador där
nästan hemma så välte den igen,och denna gången så blev det en buckla samt endel repor i tanken.
detta var straffet för att jag inte hadde införskaffat snabbspännare...ingen vidare dag.
Postat: ons apr 22, 2009 19:18
av adrian_vg
Skulle justera bakbromsen på Edwin. Justering sker medlest vingmutter på stång. Enkelt och bra.
Skruvade några varv på vingmuttern och trampade på bromsen för att pröva om spelet var ok, vilket det verkade vara. Nöjd med mig själv att "servicen" gått så snabbt och enkelt lämnar jag den för natten.
På morgonen ska jag rulla ut den, men får slita som ett djur och undrar vad i helskotta som hänt. Inget ligger på och kedjan verkar ok. Ingen växel i.
Blicken faller på bakbromsen. Hmmm... Skruvar tillbaka några varv på vingmuttern och kan kan enkelt rulla bågen igen. Det ska tydligen vara ett rejält spel på bakbromsen på en XL600R...
Postat: ons apr 22, 2009 19:22
av adrian_vg
Situation: Skruva på kåporna på viffern efter oljebyte mm och hålla koll på skruvarna så man inte tappar dem innanför kåpan. Lösningen är förstås att hålla i skruven samtidigt som man skruvar. Sen ska sista skruven på plats och man slinter. "Kling, kling, kling, plonk." Skruven trillar ner och hamnar längst ner i magkåpan just där man inte kommer åt den framifrån vid avgasrören. Bara och skruva ner allt igen och ta upp skruven och skruva på allt igen...

Postat: ons apr 22, 2009 19:57
av moshh
Efter en dags mekande skruvar jag ihop allt och går o lägger mig.
Dagen efter när jag ska till jobbet startar jag hojen som dör efter
någon minut och sedan inte går igång igen, stod och försökte starta i 15min säkert
innan jag gav upp och tog bussen till jobbet. Halvvägs framme kom jag på
att jag hade
glömt vrida tillbaka bensinkranen.
För att göra saken ännu bättre ringer chefen precis innan jag är framme
och säger att jag kan åka hem (bemanningsföretag).
Postat: ons apr 22, 2009 21:45
av tedman
Skulle skruva ihop hojen förra våren, kopplingscylindern sitter med tre långa skruvar. Sätter igång och skruvar dit dom lite löst först för att sedan dra dom med momentnyckeln, allt efter konstens regler.
Tror att det är först skruven jag skall dra när det SMÄLLER till och skruven är lös.....
Blir helt kall, SHIT, har jag dragit av den!!! Det är ju rätt långa skruvar så första tanken blir hur i h*vete jag ska fixa det här utan att riva ner hela motorn. (det var nog inget alternativ jag tänkte särskilt länge på = dyr nota på verkstan)
Tittar på ändan på skruven och jag tycker faktiskt inte att den ser ut att vara av!?
Provar igen men näää, får inget fäste alls. F*n oxå!!!
Nu tar jag ett par steg tillbaka och allvarligt börjar fundera på vad det här kommer kosta, fortfarande lite skakis och med en såndär nervörs dålig känsla i magen
Står och tittar lite till...
....hmmm...
ser inte dom andra skruvarna längre ut???
Jovisst, så var det, två långa och en lite (fast bara väldigt lite så det var lätt att ta fel) kortare. Slarvig som man var hade jag inte noterat detta när jag monterade isär, skruven hade greppat med yttersta gängan för att sedan släppa. Puuuh!
Var fortfarande nervös för att jag föstört gängan i motorn men det var inga problem. Skruva i och ur flera ggr bara för att övertyga mig själv
Så kan det gå när man har lite för bråttom, men magkänslan blev desto skönare när allt satt som det skulle.
Postat: ons apr 22, 2009 22:00
av adrian_vg
Postat: ons apr 22, 2009 22:04
av Henning
Mina nycklar ramlade ur tändninglåset på min CBX550 och jag vände tillbaka samma väg jag åkt och kröp fram för att spana över vägen efter nycklarna. Trots att det blev tre färde fram och tillbaka hittade jag inga nycklar.
Däremot när jag skulle byta tillbaka från 4-1 till original senare på hösten hittade jag nycklarna inkilade mellan grenrören nere vid kollektorn.
Då passade de inte längre på den hojen...
/H
Postat: ons apr 22, 2009 22:05
av adrian_vg
Andra långa turen med Gröna Faran efter att ha varit Sthlm på Hela Hojen och fått den försäkringsinspekterad. På E4:an hem mot Uppsala marschar jag i ca 120 i vänsterfilen. Justerar kragen med höger hand (har semestergas monterat) och sätter tillbaka handen på gasen och motorn bara dör. I 120!! Smärre panik! Frikopplar fort som fan och kollar snabbt i speglarna efter bilar bakom och till höger. Vad har hänt?? Soppatorsk? Hjärnan tänker tre gånger snabbare än vanligt med lite adrenalin i kroppen. Nä, ingen fara, kom bara åt den ytterst lättflörtade dödarknappen...
Växlar ner två hack och släpper kopplingen. Rooaaaaaarr! Fortsätter hem.

Postat: ons apr 22, 2009 22:07
av adrian_vg
Henning skrev:Mina nycklar ramlade ur tändninglåset på min CBX550 och jag vände tillbaka samma väg jag åkt och kröp fram för att spana över vägen efter nycklarna. Trots att det blev tre färde fram och tillbaka hittade jag inga nycklar.
Däremot när jag skulle byta tillbaka från 4-1 till original senare på hösten hittade jag nycklarna inkilade mellan grenrören nere vid kollektorn.
Då passade de inte längre på den hojen...
/H
Du tycks ha för vana att ha bågar där nycklarna inte sitter kvar som de ska...

Har fixat till en ny o-ring, ett buntband att hålla o-ringen på crossbaren och en lätthanterlig karbinhake för o-ringen på nyckelknippan till den älskade hatade Edwin.

Postat: ons apr 22, 2009 22:09
av Henning
adrian_vg skrev:Du tycks ha för vana att ha bågar där nycklarna inte sitter kvar som de ska...

Mja, på min DR350 är det samma visa.
