Sida 1 av 2

Kamdrivning på gen5-viffrar

Postat: tor jan 08, 2009 15:50
av adrian_vg
Är det korrekt att gen5-viffrarna (VFR800 98-01) var de sista viffrarna med kuggdrivna kamaxlar, och dessutom flyttad till ena sidan?

Hittar inte den infon på VFR-infosubforumet.

Enl Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR800:

Om gen5 (1998-2001):
"The RVF750R RC45 engine [...] was very different as the gear drive to the cams was moved from the centre of the engine to the one side [...]."

Om gen6 (2002-):
"The sixth generation VFR [...] was introduced in 2002. [...] It featured chain-driven cams rather than the traditional VFR gear-driven cams".

Om jag förstått det rätt är årsmodell 2001 den sista med kuggdrivna kammar. From 2002 är de kedjedrivna.

Postat: tor jan 08, 2009 15:57
av Conseal
Stämmer

Postat: tor jan 08, 2009 16:04
av adrian_vg
Conseal skrev:Stämmer
Bra, tack!

Du efterfrågar VFR-bilder på info-subforumet. Fria bilder finns på Wikipedia Commons; http://commons.wikimedia.org/wiki/Speci ... =vfr&go=Go. Bara att länka rätt modell från Wikipedia Commons till rätt generation på forumet! ;-)

Postat: tor jan 08, 2009 16:08
av adrian_vg
Togs 2001:orna in till Sverige alls? Nån som har koll på det?

Hittar inga på exvis Blocket. Verkar vara vanligast med 98:or och 00:or.

Postat: tor jan 08, 2009 16:35
av burnis
Jodå, de togs in -01...men de håller nog hårt i dem...hehe
Sista året med kugghjulsdrivning ju..tyvärr

Postat: tor jan 08, 2009 18:29
av adrian_vg
burnis skrev:Jodå, de togs in -01...men de håller nog hårt i dem...hehe
Sista året med kugghjulsdrivning ju..tyvärr
Förvånar mig inte alls. ;-)

Om något missat det, tycker jag att "riktiga" viffrar har kuggdrivna kammar. Ca 80cc gör ingen skillnad. 750cc är en klassisk storlek i mitt tycke, oavsett märke.

Vad hade Honda officiellt för argument egentligen för att gå upp till 800cc?

Postat: tor jan 08, 2009 22:25
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
burnis skrev:Jodå, de togs in -01...men de håller nog hårt i dem...hehe
Sista året med kugghjulsdrivning ju..tyvärr
Förvånar mig inte alls. ;-)

Om något missat det, tycker jag att "riktiga" viffrar har kuggdrivna kammar. Ca 80cc gör ingen skillnad. 750cc är en klassisk storlek i mitt tycke, oavsett märke.
Tja -01 är ju också 800cc och vad jag har förstått i grunden samma motor som VTEC utom topparna.
Vad hade Honda officiellt för argument egentligen för att gå upp till 800cc?
Troligen billigare och det kan kanske ha haft något med VTEC systemet att göra. Beats me?
----

En av de stora fördelarna med kuggdrivningen förutom den exakta timeningen är att det förenklar ventiljusteringen rejält. Mäta => Skriva upp => Lyfta av => Byta shims => Lägga tillbaka. Inga kedjor och spännare att hålla på att rassla med.

Enda nackdelen kommer den dagen det kan bli dags att plana topparna, då kommer kuggarna inte längre att passa och det blir sketdyrt med nya kuggkassetter.

Sen var det det där med generationer. Är det VF som är första generations Viffer eller är det VFR -86? (5 eller 6 generationer?)

Ska jag ge er ordentlig huvudvärk? :twisted:
VF1000 finns i två generationer och tre modeller.

VF1000F finns i två generationer 1984 & 1985-1986
VF1000F2 finns bara som generation två 1985-1986 i grunden samma som VF1000F generation två men med helkåpa.
VF1000R finns i 1½ generation 1984-1986 efter -84 ändrades hela karossen men inget i chassiet.

Vad är en Viffer? Hur många generationer finns det? :twisted: Aj, slå mig inte :lol:

Postat: fre jan 09, 2009 06:33
av Conseal
Tyrannosaurus skrev:MASSOR MED DRAVEL ;)
Tyst på sig .. du vet att ingen har svaret på den frågan .. någonstans ;)
Gubbe :D

Postat: fre jan 09, 2009 08:52
av apex
adrian_vg skrev:
Vad hade Honda officiellt för argument egentligen för att gå upp till 800cc?
De tänkte väl att de skulle bygga världens bästa motorcykel, vilket de lyckades med! Nån körde 45000 mil med den motorn IIRC :wink:

Postat: fre jan 09, 2009 09:28
av adrian_vg
apex skrev:
adrian_vg skrev:
Vad hade Honda officiellt för argument egentligen för att gå upp till 800cc?
De tänkte väl att de skulle bygga världens bästa motorcykel, vilket de lyckades med! Nån körde 45000 mil med den motorn IIRC :wink:
Men... Redan gen2 från '86 sägs ju ha gått hur långt som helst, och de var ju på 750cc juh!

@Tyrannosaurus: Tror vi ska tala terminologi först. När man säger viffer, menar man VFR eller en V-fyra? Om man med viffer menar VFR är väl enda viffern isf de modeller som heter nåt med just VFR. Om man med viffer menar V4 i största allmänhet, och Hondas V4:or i synnerhet, en viffer och då är VF-modellerna gen1 eller nåt sånt och då kan man säga... Äh, skitsamma... Håller med Conseal. :P ;-)

Postat: fre jan 09, 2009 10:34
av burnis
Tyrannosaurus skrev: Vad är en Viffer? Hur många generationer finns det? :twisted: Aj, slå mig inte :lol:
VFR börjades tillverkas -86,,,så är det.


förresten,,, har inte du kamkedja på din VF? :twisted:
VF1000r hade väl kugghjul?
adrian_vg skrev: Vad hade Honda officiellt för argument egentligen för att gå upp till 800cc?
Honda brukar gå upp i cc efter några år, se bara på VFR,CBR,Transalp, XR, guldvinge,,osv
billigare än o släppa en ny modell.
adrian_vg skrev: Om något missat det, tycker jag att "riktiga" viffrar har kuggdrivna kammar.
Kan vara så,,japp!

Postat: fre jan 09, 2009 10:55
av Tyrannosaurus
burnis skrev:förresten,,, har inte du kamkedja på din VF? :twisted:
VF1000r hade väl kugghjul?
Stämmer på båda. Men jag får väl ändå tycka att kugg är bättre? :wink:

Men både min och 1000R har gaffelvippor med skruv och mutter justering med vanlig standardgäng (tyvärr inte fingäng) vilket är totalt värdo. Man justerar, tror att man har det, drar åt och allt står åt h-e igen :evil:

Det brukar gå åt en heldag i garaget och mycket nerver för det jobbet, så jag ser inte direkt fram emot det, men det måste göras.

Tänk den som ändå hade kugg och shims, fan vad enkelt det vore. Eller hydrauliska lyftare som bl.a. CBX750F.

Postat: fre jan 09, 2009 11:07
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Eller hydrauliska lyftare som bl.a. CBX750F.
Drömmer våta drömmar om hydrauliska lyftare. Varför inte alla mc och bilar har det är för mig en gåta. Visst, ekonomi och sånt för tillverkaren, men för bövelen, kundens önskemål spelar roll också!

Postat: fre jan 09, 2009 11:19
av keny
Jag antar att en stor orsak att VFRn blev en 800cc är at jenkkerna tykte 750an var lite tam. De har ju tillverkat 800 och 840cc kits till 750an. Men inte dög 800 som sådan åt alla, då en var och framställde en "supercharger" kit till den, som finns tillsalu i USA!
Jep V-tech 800 har kjedja till kamarna, för att få motorn tystare, samtidigt missade den av sin charm, vinet från kammhjulen. V-tech en har ju dessutom en annan motorkaraktär, p.g.a. varierande kamtider, inte den jämna effektkurva vi som kört de gamla är vana vid.
Fasst visst ändrar ett öppet avgasrör motorn en del även, vet av erfarenhet...

Postat: fre jan 09, 2009 12:02
av adrian_vg
Amrissarna har alltid varit obegripligt fixerade vid kubik. Störst är inte alltid bäst tycker jag.