Sida 1 av 1

Spänningsregulator med kylfläns

Postat: mån dec 29, 2008 11:20
av adrian_vg
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR750F#Engine sägs det att senare årsmodeller av VFR fick en modifierad voltregulator med kylflänsar på. Nån som har koll på när (from vilken årsmodell) det hände?

Postat: mån dec 29, 2008 11:25
av Conseal
Jag tycker att det står att de modifierade reservdelen vilket då bör gälla samtliga i spannet 2-3gen

Postat: mån dec 29, 2008 12:33
av adrian_vg
Conseal skrev:Jag tycker att det står att de modifierade reservdelen vilket då bör gälla samtliga i spannet 2-3gen
Ah, nu gick det fram. Förstod inte riktigt syftningen på Wikipedia.

Så from gen4 (94-97) har de "bra" voltregulatorerna med kylfläns originalmonterat. Borde också betyda att bara gen2-3 (86-93) ev kan få problem med undermåliga voltregulatorer.

Postat: mån dec 29, 2008 13:44
av Conseal
Nixpix .. det är ett återkommande fenomen även på följande generationer men som jag förstått det mindre vanligt än på de första..

Postat: mån dec 29, 2008 17:21
av adrian_vg
Conseal skrev:Nixpix .. det är ett återkommande fenomen även på följande generationer men som jag förstått det mindre vanligt än på de första..
Aha, ok. Tack för infon.

Postat: ons dec 31, 2008 01:42
av elias
Min RC36:a hade inte några kylflänsar på originalregulatorn. Men min nya piratdel har det som fick ersätta originalet som gav cykeln 7000 mil.

Postat: ons dec 31, 2008 02:28
av adrian_vg
elias skrev:Min RC36:a hade inte några kylflänsar på originalregulatorn. Men min nya piratdel har det som fick ersätta originalet som gav cykeln 7000 mil.
Jag har för mig att min 97:a har flänsar på regulatorn. Om säljaren inte sagt nåt om att regulatorn är bytt, finns det nåt sätt att se om den är det?

Min viffer är en tyskimport, om det hjälper.

Postat: sön jan 04, 2009 15:19
av Hulk
Jag tror Hondas originalregulatorer är utan flänsar (som på bilden), i alla fall fram till modellbytet 1998.
På min satt den större modellen SH638-12 (bilden) men även den mindre varianten finns och på samma årsmodeller :?

Bild

När jag köpte en ny "pirat-regulator" med flänsar var den av den mindre storleken vilket leder till att man får borra ett nytt litet hål för att få dit den men funktionen är densamma.

Vad jag vet kan man inte se på den om den är bytt, men har man varit med om att den gått sönder (som jag :evil: ) så är rådet att har du ~700:- över så kan det vara en billig försäkring mot framtida problem att köpa en ny, tex här -->

Jag hade nog extrem otur när min gick sönder (se denna tråd) så jag hör nog till undantagen, det vanligaste är att bara regulatorn går sönder.

Postat: sön jan 04, 2009 20:59
av adrian_vg
På min förra viffer (den vita 90:an) rök huvudsäkringen, den på 30A, när jag skulle ut och premiärköra. Jag misstänkte först att värmehandtagen kortat nåt eftersom ledningarna till den hängde i fransar vid handtagsändarna... Säljaren kom och hämtade viffern och konstaterade att regulatorn var bränd. Kostade dem ca 1700kr+jobb och jag fick vara utan viffer i ca två-tre veckor. Fixen gick på garantin för min del dock.

Vill inte råka ut för nåt liknande till våren mitt i säsongsstarten, som förra senast. Köper nog en regulator att ha i reserv, även om det blir den dyra svenska.

Postat: fre jan 30, 2009 19:16
av TobLind
Jag har också haft ett problem med min regulator jag sköt 2 st innan jag kollade statorlindnignen som var dålig den grillade min regulator och i sin tur batteriet
men annars tror jag att dom funkar bra förutsatt att statorn är ok
jag köpte min eller mina voltregulatorer och statorn på nätet från en firma i england billigare än i sverige och minst lika bra
electrex world hette den firman