Honda XLV750R

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Honda XLV750R

#1 Inlägg av adrian_vg »

Bild
Bild från Hennings blog.

Var hittar man såna att köpa?

Slösurfade på Hennings blog och hans drömhojjar medan jag väntade på att en dator skulla ghostas klart och fastnade på XLV:n.

Kommer XLV-maskiner någonsin ut på exvis Blocket? Kan inte för mitt liv påminna mig om att jag nånson sett en beggad till salu...
Senast redigerad av adrian_vg den tor nov 13, 2008 14:54, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#2 Inlägg av Henning »

Av en händelse är Honda XLV750R månadens klassiker i MC-Nytt 1.09!

Som svar på frågan;
Inte ofta. Mellan 25 000 - 30 000 är väl cirkapriset när de väl syns där.

Annoserna i Classic Bike är bra ställe att bevaka annars om du är sugen!

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Av en händelse är Honda XLV750R månadens klassiker i MC-Nytt 1.09!
Känns som om jag bör börja prenumerera på MC-Nytt... ;-) Har lagt en beställning nu. 8-)
Henning skrev:Som svar på frågan;
Inte ofta. Mellan 25 000 - 30 000 är väl cirkapriset när de väl syns där.

Annoserna i Classic Bike är bra ställe att bevaka annars om du är sugen!
Gissa en gång om jag är sugen! Tror jag blivit biten av offroadmyggan och vill ha lite mer (o)vanligt pulver att leka, eh... pendla med.

Har du nån känsla för tillgång på reservdelar till XLV? De gjordes ju inte så länge. Kanske att en afrikatvilling är en bättre och mer praktisk idé i verkliga livet. Den verkar så stor bara. Tycker Edwina ca 150kg fulltankad är rätt så hanterbara på vintervägarna.

Tror sjutton Wolfgang på http://homepage.hispeed.ch/XLV750R/ ler brett som har en så snygg XLV... :P Bara en sån sak som en helt röd motor. Gaah!! Vill ha!

De verkar gilla XLV:n på http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... xlv750.htm.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Några kul fakta om XLV:n.

I likhet med storMagnan (-83) visste varken folk eller mc-tidningarna vad man skulle ha den till i början. Stora offroader blev först poppis långt senare (samma sak med PowerCruisers).

Några intressanta data som inte framkommer av databladen om XLV:n är att hojen i stort sett är helt servicefri då den har kardan och hydrauliska ventillyftare så den enda återkommande servicen som behövs är oljebyte. Naturligtvis tillkommer vanliga slitdelar, byte av stift (4 st.), rengöring av luftfilter åså, men det är ju inte speciellt ofta.

Motorn har vad jag förstår en liknande layout som första storShadown (1100) men 45 grader mellan cylindrarna och 90 grader förskjutna vevtappar vilket gör den silkeslen och nästan helt vibrationsfri.

Som kuriosa kan nämnas att storShadown fick kritik fiskebåtsfanatiker för att den gick "för" mjukt och inte vibrerade, dom kände ju inte motorn och på ett HD-substitut ska man ju studsa runt av motorvibrationerna.
Så Honda försökte till 2:a generationen som kallades "Ace" lösa det genom att ändra vevaxeln till 360 grader likt HD, 45 grader mellan cylindrarna hade dom ju redan. Men det blev ändå inte speciellt mycket vibrationer och Honda lyckades inte få den att vibrera trots att flera data liknande HD.

Lösningen kom i form av något som man döpte till "puls-link" som kort sagt var ett stumstag från bakre motorfästet och upp under dynan där det var meningen att de lilla vibrationer som motorn gav ifrån sin direkt skulle fortplantas upp till de bakre ädlare delarna på föraren och ev. passagerare. Nu lyckades Honda ändå inte få samma "stamp" som en HD utan det blev mer av kittlande vibrationer så kvinnliga förare eller passagerare hade väl en högtidsstund ombord på den hojen :lol: :wink:

Skämt åsido hörde jag att många monterade bort "puls-link" för att den skulle bli mindre obehaglig att köra oavsett kön :wink:

För att återkomma till ämnet XLV så har det i princip bara två nackdelar.
1. Ingen kåpa (åtminstone inte original, jag har sett eftermarknad någon gång) vilket kan göra den jobbig att köra långt.
2. Luftkylning. Den har förvisso en stor oljekylare och scoop som ska leda luften till den bakre cylindern, men jag har ändå min reservationer mot luftkylda motorer där den ena cylindern ger den andra lä. Troligen är det inga större problem (jag har inte hört nåt om det), och lika troligt är problemen mindre än på HD, men ändå.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Naturligtvis tillkommer vanliga slitdelar, byte av stift (4 st.), rengöring av luftfilter åså, men det är ju inte speciellt ofta.
Twinspark, dubbla tändstift för var cylinder? Det är ju coolt!
Tyrannosaurus skrev: 1. Ingen kåpa (åtminstone inte original, jag har sett eftermarknad någon gång) vilket kan göra den jobbig att köra långt.
Inget problem för min del, men jag kör ju mestadels bara till och från jobbet. Mindre plast=mindre plast att skaffa nytt eller laga när man välter. Förr eller senare gör man ju det. :roll:
Tyrannosaurus skrev: 2. Luftkylning. Den har förvisso en stor oljekylare och scoop som ska leda luften till den bakre cylindern, men jag har ändå min reservationer mot luftkylda motorer där den ena cylindern ger den andra lä. Troligen är det inga större problem (jag har inte hört nåt om det), och lika troligt är problemen mindre än på HD, men ändå.
Det förstås, är en nackdel. De enda luftkylda twinnarna, som jag kommer på direkt, som är bra ur den synvinkeln är Hondas CX(?)500 och Motoguzzi. I det förra fallet gjorde de inga offroadare så vitt jag vet med den motorn, och Motoguzzi är lite väl stora och bängliga i mitt tycke. Tror att 750-800cc på en offroad är ganska lagom som största motorstorlek.

Å andra sidan, ska man inte ut i Sahara, tvivlar jag på att det blir problem med den bakre cylindern!

Kollade lite på BMW R80G/S av de tidiga generationerna innan de svullnade upp och blev ömtåliga och svindyra, men dessa verkar inte heller stå att finna i Sverige... :cry:

XLV vore idealiskt, speciellt med tanke på kardanen och de hydrauliska ventilmekanismerna. Som en gammal Volvo 240 som jag har för mig hade det också. :-) Hondas CX:or hade väl också hydrauliska ventiler, liksom CBX750F.

Första afrikatvillingen är också lite småintressant, speciellt som den väger under 200kg. :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:1. Ingen kåpa (åtminstone inte original, jag har sett eftermarknad någon gång) vilket kan göra den jobbig att köra långt.
Inget problem för min del, men jag kör ju mestadels bara till och från jobbet. Mindre plast=mindre plast att skaffa nytt eller laga när man välter. Förr eller senare gör man ju det. :roll:
Om du skulle lyckas få tag på en XLV (det finns inte många av dom, och dom som finns behålls ofta) så är tipset att skaffa motorskydd kraschpuckar eller liknande. Det är iofs inte mycket plast, men den har en bred plåttank som lär vara bland det första som tar i backen vid en ev. marksyning.

Sen är det ju lite synd att köra en sån unik hoj i salt och skit på vintern. Men det är en annan sak.
XLV vore idealiskt, speciellt med tanke på kardanen och de hydrauliska ventilmekanismerna. Som en gammal Volvo 240 som jag har för mig hade det också. :-) Hondas CX:or hade väl också hydrauliska ventiler, liksom CBX750F.
Tror inte Volvo 240 hade det, däremot 960 och vad jag vet alla i Volvos nyare motorgeneration (efter gamla järnspisen B230).

CX hade inte hydrauliska ventiler och inte ens överliggande kammar, utan högliggande kammar med korta stötstänger i en konstruktion som har vissa likheter med BMW R1100 och R1200.

Men det stämmer med CBX750 och även CBX600E som f.ö. gick under beteckningen Nighthawk i Staterna och var en 650.
Den intressantaste Nighthawken är i mitt tycker Nighthawk S som i grunden har samma motor som CBX750 (finns även som 700 p.g.a. USA:s strafftullar på 80-talet) men med 16" hjul, kardan, vanligt stötdämperi bak istället för pro-link och lite toppkåpa.

Kolla här http://www.hondanighthawks.net
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Sen är det ju lite synd att köra en sån unik hoj i salt och skit på vintern. Men det är en annan sak.
Den ska få veta att den lever. ;-)
Tyrannosaurus skrev:CX hade inte hydrauliska ventiler och inte ens överliggande kammar, utan högliggande kammar med korta stötstänger i en konstruktion som har vissa likheter med BMW R1100 och R1200.
Kunde ha svurit på att CX och gamla volvo hade det. Nåväl, man lär sig nåt nytt varje dag!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#8 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Sen är det ju lite synd att köra en sån unik hoj i salt och skit på vintern. Men det är en annan sak.
Den ska få veta att den lever. ;-)
Jag måste dela ut direktreklam hos dig!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Sen är det ju lite synd att köra en sån unik hoj i salt och skit på vintern. Men det är en annan sak.
Den ska få veta att den lever. ;-)
Jag måste dela ut direktreklam hos dig!

/H
Va'?? Menar du göra dig ett ärende hos mig? Jag har alltså inte köpt nån XLV du kan glutta på och provköra, om det är det du menar, men jag skulle vilja ha en. Får jag tag på en och köper, kommer jag att meddela dig först. :-D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:CX hade inte hydrauliska ventiler och inte ens överliggande kammar, utan högliggande kammar med korta stötstänger i en konstruktion som har vissa likheter med BMW R1100 och R1200.
Kunde ha svurit på att CX och gamla volvo hade det. Nåväl, man lär sig nåt nytt varje dag!
Nej CX:en har skruv och mutter. Volvon tror jag också, om du inte menar 16-ventilaren som satt i 740 GLT. Det är ju egentligen en marinmotor från Volvo Penta, den gick som fan men var törstig som en gris. Men den har jag för mig också har hydrauliska lyftare.
Senast redigerad av Tyrannosaurus den fre nov 14, 2008 10:54, redigerad totalt 2 gång.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#11 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:CX hade inte hydrauliska ventiler och inte ens överliggande kammar, utan högliggande kammar med korta stötstänger i en konstruktion som har vissa likheter med BMW R1100 och R1200.
Kunde ha svurit på att CX och gamla volvo hade det. Nåväl, man lär sig nåt nytt varje dag!
Nej CX:en har skruv och mutter. Volvon tror jag också, om du inte menar 16-ventilaren som satt i 740 GLT. Det är ju egentligen en marinmotor från Volvo Penta, den gick som fan men var törstig som en gris. Men den har jag för mig också har hydrauliska lyftare.

Volvon är schimsad som nyare vfr.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#12 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:
adrian_vg skrev: Den ska få veta att den lever. ;-)
Jag måste dela ut direktreklam hos dig!

/H
Va'?? Menar du göra dig ett ärende hos mig? Jag har alltså inte köpt nån XLV du kan glutta på och provköra, om det är det du menar, men jag skulle vilja ha en. Får jag tag på en och köper, kommer jag att meddela dig först. :-D
Om du använder och SLITER på en XLV blir jag ond på dig och hämnas.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Om du använder och SLITER på en XLV blir jag ond på dig och hämnas.
Men, motorcyklar ska ju användas ju!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#14 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:Om du använder och SLITER på en XLV blir jag ond på dig och hämnas.
Men, motorcyklar ska ju användas ju!
Det är skillnad på motorcyklar och motorcyklar!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#15 Inlägg av Henning »

tersan skrev:Det är skillnad på motorcyklar och motorcyklar!
Just!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Skriv svar