Henning skrev:Jag inbillar mig att så länge du häller i rätt oljetyp av rätt viskositet för aktuell motor så finns det inge dåliga oljor på den svenska marknaden.
Det där har faktiskt väldigt stor betydelse även när man inte kör race.
Oljorna värden mäts när dom är nya och då kan även billiga skitoljor ha bra värden.
Det som avgör om en olja är bra eller dålig är längden på molekylerna och det är inget som syns i viskositeten eller API-klassningen. Utan det är något man får ta reda på på andra sätt.
Kan nämna så mycket. När det gäller smörjolja kommer den bästa kvalitén på basolja från Pennsylvania och den sämsta från Mellanöstern.
Jag vet inte varför och det har inte med folket som pumpar upp den att göra, utan det är bara så. Nordsjöoljan ligger också ganska bra till.
Som brännolja, bensin, lacknafta, fotogen, asfalt osv. duger däremot Mellanösternolja utmärkt.
Sen är det ju heller inte att motorn lär skära direkt om man kör på en billig olja ("pang, krasch, brak") men det blir högre slitage och därmed kan livslängen förkortas vilket förmodligen är vad Skyfly menar.
skyfly skrev:Och så var olje diskussionerna igång igen
Undrar om det finns något som det skrivits så många trådar om i olika forum som just olja.
Själv har jag Castrol i min. Skulle nog inte chansa med en "billig" olja.
Kan bli dyrt i slutändan.

Jo oljetrådar kommer nog finnas så länge det finns motorintresse. Det är "never ending story".
Qwerty skrev:Själv valde jag Biltemas "värsting" men redan efter 200mil blev lådan mer trögjobbad. Lika trög som den normalt blir efter 600mil på annan olja.
Nästa gång kommer jag välja någon annan än den.
Ett bra exempel mellan billig och dyr olja. Den billiga olja slits ut fortare när de korta molekylerna trasas sönder av friktion, värme mm. Långa molekyler håller bättre, smörjer bättre och är bättre på allt men är som sagt dyrare eftersom företagen vet att dom kan ta betalt för kvalitet.
Det är som att jämföra en Royal Enfield och en VFR. Vilken åker du helst på Europatouring med?