Det stora valet (oljor)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
PG
Donator 2009

Det stora valet (oljor)

#1 Inlägg av PG »

Så är det dags att byta olja. Vilken ska jag välja?

Hondaoljan som kostar ca 560 kr för fyra liter?
eller
Castrol Power 1 GPS 4T som kostar ca 530 på mekonomen?
eller
Biltema :shock: ?
eller
Annan?

Finns väl många skolor antar jag men jag vill ha en olja som inte är för dyr men ändå är bra för motorn på lång sikt. Med andra ord en bra pris/prestanda olja.
:)

Även om du inte vill rekommendera någon olja så är jag nyfiken på vad just DU använder.

Hittade ingen annan tråd om det här, finns det redan en som jag inte hittade så guida mig gärna dit

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#2 Inlägg av Qwerty »

Jag hade valt Castrol. Mina erfarenheter utav Castrol är riktigt bra, dock är det fabrikatet svinigt dyrt.

Själv valde jag Biltemas "värsting" men redan efter 200mil blev lådan mer trögjobbad. Lika trög som den normalt blir efter 600mil på annan olja.

Nästa gång kommer jag välja någon annan än den.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

skyfly
Donator 2010

#3 Inlägg av skyfly »

Och så var olje diskussionerna igång igen :wink:
Undrar om det finns något som det skrivits så många trådar om i olika forum som just olja.
Själv har jag Castrol i min. Skulle nog inte chansa med en "billig" olja.
Kan bli dyrt i slutändan.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#4 Inlägg av Henning »

Hur många kan berätta om dyra erfarenheter av svenska handelsoljor under normala förhållanden?

Jag inbillar mig att så länge du häller i rätt oljetyp av rätt viskositet för aktuell motor så finns det inge dåliga oljor på den svenska marknaden.

För racing och extrema temperaturer vet jag för lite för att snacka, men skall du köra i Sverige normalt under vanlig svensk sommar tror jag inte du stöter på patrull.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:Jag inbillar mig att så länge du häller i rätt oljetyp av rätt viskositet för aktuell motor så finns det inge dåliga oljor på den svenska marknaden.
Det där har faktiskt väldigt stor betydelse även när man inte kör race.
Oljorna värden mäts när dom är nya och då kan även billiga skitoljor ha bra värden.

Det som avgör om en olja är bra eller dålig är längden på molekylerna och det är inget som syns i viskositeten eller API-klassningen. Utan det är något man får ta reda på på andra sätt.
Kan nämna så mycket. När det gäller smörjolja kommer den bästa kvalitén på basolja från Pennsylvania och den sämsta från Mellanöstern.
Jag vet inte varför och det har inte med folket som pumpar upp den att göra, utan det är bara så. Nordsjöoljan ligger också ganska bra till.

Som brännolja, bensin, lacknafta, fotogen, asfalt osv. duger däremot Mellanösternolja utmärkt.

Sen är det ju heller inte att motorn lär skära direkt om man kör på en billig olja ("pang, krasch, brak") men det blir högre slitage och därmed kan livslängen förkortas vilket förmodligen är vad Skyfly menar.
skyfly skrev:Och så var olje diskussionerna igång igen
Undrar om det finns något som det skrivits så många trådar om i olika forum som just olja.
Själv har jag Castrol i min. Skulle nog inte chansa med en "billig" olja.
Kan bli dyrt i slutändan.
:lol: :wink: Jo oljetrådar kommer nog finnas så länge det finns motorintresse. Det är "never ending story".
Qwerty skrev:Själv valde jag Biltemas "värsting" men redan efter 200mil blev lådan mer trögjobbad. Lika trög som den normalt blir efter 600mil på annan olja.

Nästa gång kommer jag välja någon annan än den.
Ett bra exempel mellan billig och dyr olja. Den billiga olja slits ut fortare när de korta molekylerna trasas sönder av friktion, värme mm. Långa molekyler håller bättre, smörjer bättre och är bättre på allt men är som sagt dyrare eftersom företagen vet att dom kan ta betalt för kvalitet.

Det är som att jämföra en Royal Enfield och en VFR. Vilken åker du helst på Europatouring med? :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#6 Inlägg av Henning »

Tyrannosaurus skrev:När det gäller smörjolja kommer den bästa kvalitén på basolja från Pennsylvania och den sämsta från Mellanöstern.
Jag vet inte varför och det har inte med folket som pumpar upp den att göra, utan det är bara så.
Och bibeln är sann? ;)

Jag har, ursäkta mig Robert, så svårt tro på ett argument där till och med budbäraren inte kan motivera det han säger.

Ligger inte Pennsylvania i det land där "allt" är bäst och landets största oljekonkurrent av någon anledning har den sämsta oljan? Vem har gjort den oberoende testen om den inhemsk... *ehum* ... oljan och de på andra?

Har jag fel om jag säger att Pennzoil haft det påståendet i en annons om sina förträffliga produkter? Någon mera saklig argumentation krävs nog.

/H

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

Re: Det stora valet (oljor)

#7 Inlägg av kennet »

PG skrev:Så är det dags att byta olja. Vilken ska jag välja?

Hondaoljan som kostar ca 560 kr för fyra liter?
eller
Castrol Power 1 GPS 4T som kostar ca 530 på mekonomen?
eller
Biltema :shock: ?
eller
Annan?

Finns väl många skolor antar jag men jag vill ha en olja som inte är för dyr men ändå är bra för motorn på lång sikt. Med andra ord en bra pris/prestanda olja.
:)

Även om du inte vill rekommendera någon olja så är jag nyfiken på vad just DU använder.

Hittade ingen annan tråd om det här, finns det redan en som jag inte hittade så guida mig gärna dit
Kan rekomendera Castrol GPS...häller det i min och är helnöjd..... :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#8 Inlägg av Henning »

Som svar på frågan;
Motuls oljor förutom till de stånkor jag har där jag häller i Golden Spectro.

Castrol TTS i tvåtaktarn för doftens skull!

/Henning!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:
Tyrannosaurus skrev:När det gäller smörjolja kommer den bästa kvalitén på basolja från Pennsylvania och den sämsta från Mellanöstern.
Jag vet inte varför och det har inte med folket som pumpar upp den att göra, utan det är bara så.
Och bibeln är sann? ;)

Jag har, ursäkta mig Robert, så svårt tro på ett argument där till och med budbäraren inte kan motivera det han säger.

Ligger inte Pennsylvania i det land där "allt" är bäst och landets största oljekonkurrent av någon anledning har den sämsta oljan? Vem har gjort den oberoende testen om den inhemsk... *ehum* ... oljan och de på andra?

Har jag fel om jag säger att Pennzoil haft det påståendet i en annons om sina förträffliga produkter? Någon mera saklig argumentation krävs nog.
Nåja, men det är allmänt vedertagna begrepp och har troligen med att göra på vilket djup oljan ligger, bergarternas och markens sammansättning där oljan ligger, hur gammal oljan är osv.

Det finns en hel del tester på monekylärnivå som bekräftar det och det finns säkert ett och annat att hitta om det på nätet. Jag känner till tre siter, http://www.motoroilbible.com , http://www.bobistheoilguy.com och http://www.themotoroilsite.com

Jag har inte satt mig in så mycket i det vetenskapligt, men det måste finnas någon anledning att racing-team kör på kända oljemärken, ofta från Pennsylvania mer än att det bara handlar om sponsoring.

Det hela påminner lite om debatten skinn- respektive tygställ där tygförespråkarna säger att det är minst lika bra som skinn. Men om det vore så då skulle nog roadracingeliten köra med tyg för där handlar det knappast om konservatism, utan dom vill ha det bästa som finns oavsett pris.

Samma sak gäller oljor, kedjor, stötdämpare, däck, bromsar osv. Titta vad racingfolket kör på och gör likadant men med ett par nypor salt.

Annars kan man fortsätta hur länge som helst. Vad gör Öhlins bättre än WP, Showa eller Marsocci? Är det verkligen Brembo som har kopierat ISR och inte tvärt om? Du har ju träffat Acke :wink: Osv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#10 Inlägg av Henning »

Och plötsligt handlade det om racing igen. Både inom oljor och skinn/textil...

Det var ju racing jag uteslöt ur mina inlägg. Inom racing gäller annat än på gata.

Att använda kända märken är en trygghet, eller kan vara det, få i F1 tävlar med Toyos däck medan de däcken är fullt dugliga till bil på gata.

/H

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Jag köper olja avsedd för mc och häller i. Har aldrig haft några bekymmer med vare sig vad det nu är det jar på hojfirman eller det som säljs på macken.
Det finns alltid saker att bekymra sig över men olja behöver inte vara en av dem. Häll i och kör är mitt tips :)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:Och plötsligt handlade det om racing igen. Både inom oljor och skinn/textil...

Det var ju racing jag uteslöt ur mina inlägg. Inom racing gäller annat än på gata.
Ja det ställs högre krav inom racing än på gatan, men förutom det gäller samma sak.
Att använda kända märken är en trygghet, eller kan vara det, få i F1 tävlar med Toyos däck medan de däcken är fullt dugliga till bil på gata.
Ja precis, att använda kända (och erkända) märken är en trygghet. Bryr man sig inte om den tryggheten så kan man köra på mosade bananer i motorn, det lär funka en stund iaf :P , en damstrumpa som fläktrem på bilen :P och de Dunlop K627 (bak) och Dunlop F11 (fram) som satt original på min hoj, då hade jag bara behövt byta vart 5:e år eller så :P
Men det blir ju billigt :roll:

Toyo däck har jag inte hört talas om, men väl Jack Ripper. Jag skojar inte, det finns ett sånt däcksmärke. Dom gör skitbra vinterdäck som håller skitlänge. Sen att bilen glider av vägen och ner i diket stillastående när det är halt är väl inte så farligt :P :lol:
Min och Qwertys gemensamma polare råkade ut för det med just såna däck, så det går att få bekräftat :wink: :lol:

Henning, är det inte du som tycker att bensinen är billig bara för att man inte leder hojen? :wink: Åså snacka vi om oljor som kanske skiljer ett par hundringar/byte mellan en riktigt bra och en riktigt kass olja :o :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#13 Inlägg av Henning »

Jo, sen tillbaka till min frågeställning om någon har KONKRETA bevis att någon svensksåld olja använd på rätt sätt varit upphov till skador på någon motor? Alltså att OLJAN varit boven i dramat och att om personen i fråga använt annan olja skulle inte problemen uppstått.

Naturligtvis kör även jag med märkesolja. Frågeställningen är inte för att överbevisa någon utan bara kolla om någon råkat ut för ovan nämnd situation.

/H

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:Jo, sen tillbaka till min frågeställning om någon har KONKRETA bevis att någon svensksåld olja använd på rätt sätt varit upphov till skador på någon motor? Alltså att OLJAN varit boven i dramat och att om personen i fråga använt annan olja skulle inte problemen uppstått.

Naturligtvis kör även jag med märkesolja. Frågeställningen är inte för att överbevisa någon utan bara kolla om någon råkat ut för ovan nämnd situation.
"olja använd på rätt sätt", påminner om reklamfilmen om killen som står på macken och ska hälla olja i motorn...
- Olja ja... hm... :wink:
Kan man använda olja på så många olika sätt, om man nu alltså inte menar för att steka köttbullar i? :wink:

Men till svaret på frågan. Nej motorn lät inte tvärnypa om man kör på billig olja, men troligen förkortar man motorns livslängd.

Men ska man mäta sånt vetenskapligt så måste man ta t.ex. 10 likadana bilar som körs under samma förhållanden under X-antal tusen mil men på olika oljor och sen riva isär och mäta slitage.

Så svaret är Nej. det går inte att avgöra i dagsläget och det finns följaktligen därför inte heller några bevis tills dess att någon har gjort en dylik test. Tills dess får vi väl leva i ovisshet utom för den som vill testa själv likt Qwerty som konstaterade att lådan började gå trögare på Biltema oljan. Ett konstaterande som mycket väl kan ha kostat largena, gafflarna, kuttarna och trumman i hans låda ett par tusen mil i livslängd. Men det lär vi nog aldrig få reda på eftersom det också hänger på körstil och mycket annat.

Ett exempel: En hoj som körs som ett svin och fyllevarvas men på fin olja kan paja tidigare än en hoj som körs normalt på billig olja. Men en hoj som körs normalt på fin olja håller garanterat längre än en som körs som ett svin på billig olja.

Utrett till belåtenhet? :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#15 Inlägg av Henning »

I en dyrare olja finns utrymme för bättre råvaror.

En entrecote för 14 kronor kilot KAN inte vara bra medan köttfärs för 900 kronor kilot inte ens behöver vara tjänlig som mat. Priset avgör inte allt men i billig skit finns inte utrymme för bra grejor - om inte hela prisbilden är totalt skevad från början.

Solklart går det inte att bevisa något och jag själv kör ju med märkesolja, men ... jag tror jag är lika lurad som alla andra. :)

/H

Skriv svar