Sida 1 av 3
Funderar på att köpa VFR800
Postat: tis okt 21, 2008 14:55
av Trineo
Men har lite frågor, jag har sökt men finner inte det jag undrar.
Så medans jag lusläser lite till kanske nån vänlig själ svarar här, med lite tur så.
Jo, var och provkörde en VFR800 08:a i söndags och blev totalt kär i hojen, den var precis så som jag vill att min motorcykel skall vara. Har idag ingen hoj då jag haft körkortet mindre än en vecka (MC alltså, bilkörkortet har jag haft i drygt 14år).
Det jag undrar är om alla VFR800 har vtec eller om det kom vid nåt speciellt år? (Förstått att 800 kom 98)
Känns som att VFR800 är en ganska komplett hoj vad gäller olika tillfällen, dvs den funkar bra såväl på bana som i stadstrafik som att skjutsa med och även dra en 50milasväng, korrekt?
Så till sista frågan just nu då, vad är största skillnaden mellan en VFR98-99 och en 08:a?
Postat: tis okt 21, 2008 15:24
av Trineo
Ok, tror jag hittat svaret på en av frågorna själv... vtec kom 02 som jag förstått det.
Re: Funderar på att köpa VFR800
Postat: tis okt 21, 2008 15:30
av Conseal
Trineo skrev:
Känns som att VFR800 är en ganska komplett hoj vad gäller olika tillfällen, dvs den funkar bra såväl på bana som i stadstrafik som att skjutsa med och även dra en 50milasväng, korrekt?
Stämmer mycket bra. den är inte bäst på något men extremt bra på allt.
Trineo skrev:
Så till sista frågan just nu då, vad är största skillnaden mellan en VFR98-99 och en 08:a?
Ett hett tips är att kolla delen som behandlar skilanderna mellan olika generationer och årsmodeller. Kortfattat mellan 98-08 så har den
+?fått vtec
- blivit av med kuggdrivna kammarna
+ fått lite vassare look
- blivit aningens tyngre
En komplett hoj mao.
Postat: tis okt 21, 2008 15:50
av Trineo
jo, kollade där det skall finnas listat men det var så mycket om tidigare generation och sen skulle man vänta på att det skulle komma mer info bara.
Visst, sen finns delen där man kan läsa specen på 98-01 och 02-framåt... men stod inget om vtec i någon av de.
Annars har jag hittat massor med matnyttigt här på forumet.
Så nästa fråga, nu är ju ni lite partiska angående det här men ändå, vad är skillnaden mellan en VFR800 och en VTR1000F "Firestorm"?
Ja, förutom den uppenbara skillnaden på 2deciliter då då.
En polare som är på mig om att jag borde kolla på en VTR istället... så jag vill veta vad jag väljer bort liksom.
Postat: tis okt 21, 2008 16:56
av adrian_vg
Trineo skrev:Så nästa fråga, nu är ju ni lite partiska angående det här men ändå, vad är skillnaden mellan en VFR800 och en VTR1000F "Firestorm"?
Skillnaden är två cylindrar om man ska hårddra det (VFR=v-fyra, VTR=v-twin).
* I övrigt sägs VTR:en vara vassare överlag, och mer kompromisslös än en viffer, rejsigare om man så vill.
* VFR har enkelsving, vilket jag har för mig att VTR inte har.
* Halvkåpa på VTR, helkapsling på VFR osv.
* VTR är också lite mer klassisk eller traditionell i sin uppbyggnad (känns det som).
* VFR har alltid varit lite udda i sina konstruktionslösningar, såsom enkelsving, kuggdrivna kammar osv.
Om du är intresserad av VTR, kan du kanske hitta lite mer matnyttigt på
http://www.vtr.nu/.
Ang din kompis råd om att köpa VTR ist, bry dig inte om det. Som Conseal säger, VFR är inte bäst på nånting, men så in i bängen bra på det mesta. Just
den skillnaden vinner i längden. Dessutom är VFR-Forum Sveriges bästa märkesforum. Du kommer att bli glad att det finns där för dig, när du behöver det.
HTH.
Postat: tis okt 21, 2008 18:19
av Trineo
När ändå enkelsving nämns, vad är det som gör att enkelsving är bättre än dubbelsving?
När det gäller VTR så känns den inte helt aktuell då den känns som klart hårigare och mer race än touring, och jag skall trots allt åka mestadels av milen på vanlig väg även om bankörning kommer att förekomma... kommer även att skjutsa frun bakpå och där känns VFR som bättre än VTR.
Att ha forumet när det går fel ser jag inte som en vinst... det är ju en HONDA!!!

Postat: tis okt 21, 2008 18:39
av adrian_vg
Trineo skrev:När ändå enkelsving nämns, vad är det som gör att enkelsving är bättre än dubbelsving?
För min del tycker jag det är super när hjulet ska av för däckbyte tex. Kedjan mm sitter kvar på hojjen och inget pillande med att klippa kedjan osv.
Sen ser enkelsvingen väldigt sexig ut tycker jag. Speciellt om man har ett högt monterad ljuddämpare (gäller generationerna upp till 4-5, senare har de redan höga dämpare från början).
Trineo skrev:
När det gäller VTR så känns den inte helt aktuell då den känns som klart hårigare och mer race än touring, och jag skall trots allt åka mestadels av milen på vanlig väg även om bankörning kommer att förekomma... kommer även att skjutsa frun bakpå och där känns VFR som bättre än VTR.
Som sagt. Du ska ha en viffer.
Trineo skrev:Att ha forumet när det går fel ser jag inte som en vinst... det är ju en HONDA!!!

Även hondor har sina dar. Min första VFR hade en laddregulator som gav upp en vecka efter köp, och den blev stående i två veckor till, och det alldeles i början av säsongen...

Postat: tis okt 21, 2008 19:15
av Conseal
Trineo skrev:
Så nästa fråga, nu är ju ni lite partiska angående det här men ändå, vad är skillnaden mellan en VFR800 och en VTR1000F "Firestorm"?
Tror faktiskt att jag ska svara på den
Fördelar VTR
Vridet .. damn
Smidigheten
Billigare plast
Fördelar VFR
Utseende
Insprutningen
Ljudet
Körställning
Mångsidigheten
Soppaförbrukningen
Fjädringen (orginalfjädringen på VTR suger. Honda själva rekomenderar byte till öhlins)
Packmöjligheterna
Tankvolymen
Centralstödet (fan va baxit det är att smörja kedjan (har inte depåstöd heller)
Bättre utsikt i backspeglarna
Kan säkert fortsätta men tror poängen når fram
Postat: tis okt 21, 2008 19:51
av tersan
Conseal skrev:Trineo skrev:
Så nästa fråga, nu är ju ni lite partiska angående det här men ändå, vad är skillnaden mellan en VFR800 och en VTR1000F "Firestorm"?
Tror faktiskt att jag ska svara på den
Fördelar VTR
Vridet .. damn
Smidigheten
Billigare plast
Fördelar VFR
Utseende
Insprutningen
Ljudet
Körställning
Mångsidigheten
Soppaförbrukningen
Fjädringen (orginalfjädringen på VTR suger. Honda själva rekomenderar byte till öhlins)
Packmöjligheterna
Tankvolymen
Centralstödet (fan va baxit det är att smörja kedjan (har inte depåstöd heller)
Bättre utsikt i backspeglarna
Kan säkert fortsätta men tror poängen når fram
Dags för en omröstning snart tror jag: hur länge dröjer det innan Conseal skaffar en VFR igen?

Postat: tis okt 21, 2008 20:36
av TG
adrian_vg skrev:
För min del tycker jag det är super när hjulet ska av för däckbyte tex. Kedjan mm sitter kvar på hojjen och inget pillande med att klippa kedjan osv.
Klippa kedjan???
Jag har krängt många däck men aldrig behövt klippa någon kedja......??
Bara att lossa axeln, ta av oket, trycka fram däcket o lyfta av kedjan.... O sen omvänt när det ska dit igen...
Postat: ons okt 22, 2008 06:25
av Brother Wolf
Adrian, nu skall du inte skryta över att vi är Sveriges bästa forum, när vi är Sveriges bästa forum!
Och detta bara för att vi kör världens bästa hoj!
Jag håller med alla här, VFR:en är inte bäst på en sak, den är ruggigt duktig på allt!
BW
Postat: ons okt 22, 2008 07:55
av adrian_vg
Tegfors skrev:Klippa kedjan???
Jag har krängt många däck men aldrig behövt klippa någon kedja......??
Bara att lossa axeln, ta av oket, trycka fram däcket o lyfta av kedjan.... O sen omvänt när det ska dit igen...
Generellt sett på hojjar med dubbelsving alltså. Funkar det då även med exvis en ändlös kedja, att man slipper klippa? Om man har kedjelås på är det väl en smal sak, men om man har en ändlös eller en nitad då?
Inbillade mig att man måste sära på kedjan om hjulet ska av.
@Brother Wolf: Min investerade hundring för "medlemsskap" på VFR-Forum har definitivt betalat sig iom tipset om kåpglaset bara för att nämna
en sak. Forumet, och alla medlemmar, ska ha kudos för att ni finns och är villiga att hjälpa till med tips och råd. Åtminstone mig har det hjälpt en hel del för att livet med en viffer ska blir lättare. Har sagt det förut, forum som inte är elitistiska är lika sällsynta som en höna med huggtänder. Skulle jag inte skryta med att detta är
det världsbästa märkesforumet? Hah!

Postat: ons okt 22, 2008 08:11
av Trineo
Alltid trevligt med ett forum inriktat på den modell man har, nu har jag ju inte hojen än men kollar och letar.
Så nästa fråga, kollar en del på blocket och så nu då för att se vad man får för pengarna. Ser att många 98-00 ligger runt 40-50k och det känns ganska rimligt som första hoj, men hur pass stor skillnad är det i körkänsla på en 98-00 jämfört med en 08?
Jag har ju trots allt bara testat en 08:a som bara hade gått sådär en 100mil.
Det jag VERKLIGEN älskade var vtec-kicken (mina tidigare två bilar hade den också

), men den vet jag att jag inte får på en 98-01 utan att det kom 02... men det kanske man kan leva utan på första hojen, för blir jag så förälskad i hojen som jag tror så lär det bli en nyare variant så småningom ändå.
Det med enkelsvingen så förstod jag också att det blir ju lättare när man skall av med hjulet, men jag tänkte mer på uppträdande, vikt och ja, allmänt beteende då då... för jag läste en recension av nya CB1000R och där lyfter de också fram att den har enkelsving.
Och visst, det är ju bra mycket läckrare med enkelsving också, men är det bara design och för att få av hjulet lättare eller är det mer till det?
Postat: ons okt 22, 2008 08:15
av Invalido
Trineo skrev:Alltid trevligt med ett forum inriktat på den modell man har, nu har jag ju inte hojen än men kollar och letar.
Så nästa fråga, kollar en del på blocket och så nu då för att se vad man får för pengarna. Ser att många 98-00 ligger runt 40-50k och det känns ganska rimligt som första hoj, men hur pass stor skillnad är det i körkänsla på en 98-00 jämfört med en 08?
Jag har ju trots allt bara testat en 08:a som bara hade gått sådär en 100mil.
Det jag VERKLIGEN älskade var vtec-kicken (mina tidigare två bilar hade den också

), men den vet jag att jag inte får på en 98-01 utan att det kom 02... men det kanske man kan leva utan på första hojen, för blir jag så förälskad i hojen som jag tror så lär det bli en nyare variant så småningom ändå.
Det med enkelsvingen så förstod jag också att det blir ju lättare när man skall av med hjulet, men jag tänkte mer på uppträdande, vikt och ja, allmänt beteende då då... för jag läste en recension av nya CB1000R och där lyfter de också fram att den har enkelsving.
Och visst, det är ju bra mycket läckrare med enkelsving också, men är det bara design och för att få av hjulet lättare eller är det mer till det?
så väntar du ett par månader till så är dom ännu billigare och fler

Postat: ons okt 22, 2008 08:17
av tersan
Trineo skrev:Det med enkelsvingen så förstod jag också att det blir ju lättare när man skall av med hjulet, men jag tänkte mer på uppträdande, vikt och ja, allmänt beteende då då... för jag läste en recension av nya CB1000R och där lyfter de också fram att den har enkelsving.
Och visst, det är ju bra mycket läckrare med enkelsving också, men är det bara design och för att få av hjulet lättare eller är det mer till det?
På en gathoj är enkelsving egentligen bara en utseendefråga. Finns inga större andra fördelar, möjligen att man kan dra avgassystemet lite närmare hjulet vilket ger bättre plats för passagerarfotpinnar. Enklare hjulbyte har mest betydelse vid endurance-lopp, och för att få svingen stadig krävs kraftiga lager och rätt hög vikt... Enkelsvingen kom till för att anknyta till RC30, och har varit VFRs signum sen dess.