V4-Concept

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012

V4-Concept

#1 Inlägg av H2SO4 »

Satt o kollade lite på några andra forum och råka hitta denna länk

http://www.motorradonline.se/?nid=132

Helt klart fräckt koncept :)

//Stefan
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: V4-Concept

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

H2SO4 skrev:Satt o kollade lite på några andra forum och råka hitta denna länk

http://www.motorradonline.se/?nid=132

Helt klart fräckt koncept :)
Enligt det tidigare reportaget i MCN skulle det ha varit pressrelease på VFR1000 idag. Det verkar som om det blev något skumt koncept istället.

Vi får se om Honda har något i bakfickan på och isf troligen före mc-mässan i januari. Dom är bäst på tungtouring (GW) och just nu på race (1000RR) i alla andra klasser ligger dom sist.

Det behövs nog lite skärpning om dom ska behålla marknadsandelarna, man kan inte komma med 10 år gamla modeller, måla om dom och kalla det för "nyhet".
Jag säger inte att modellerna t.ex. VFR eller Blackbird är dåliga, men dom är gamla.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012

#3 Inlägg av H2SO4 »

japps instämmer helt, det behöver lite nya fräsha modeller i de segmentet, men man får väl helt enkelt vänta tills det blir pressrelease på vfr1000...

kanske kan dom göra nått snyggt med den konceptcykeln dom tagit fram
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

Re: V4-Concept

#4 Inlägg av TG »

Tyrannosaurus skrev:

Vi får se om Honda har något i bakfickan på och isf troligen före mc-mässan i januari. Dom är bäst på tungtouring (GW) och just nu på race (1000RR) i alla andra klasser ligger dom sist.
trodde det var mercedes som tillverkade GeländeWagen,..... :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#5 Inlägg av Rerun »

Känns som att det lär dröja innan någon VFR1000 kommer. Undrar om de ens har sådana funderingar.
Hur som helst. Har tittat på Hondas amerikanska sida, och där finns VFR '09 presenterad. Det är en VFR800, med identiska specifikationer som 2008:an. Det som skiljer är färgen.

För egen del är jag bara glad att det finns någon bra hoj i 800-900cc segmentet. Ser liksom ingen anledning till fler cc för mina behov/intressen. Visserligen har jag inga planer på att byta, men tycker ändå att det är glädjande att det finns tillverkare som inte har fallit för den där kubik-hysterin.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012

#6 Inlägg av H2SO4 »

iofs sant det som du säger, men å andra sidan så diskuterades inte kubikhysterin heller just nu, min 750 räcker gott åt mig med, utan mer ett konstaterande att modellen börjar bli gammal i gemet och skulle va skoj med nått nytt fräscht.
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#7 Inlägg av Rerun »

H2SO4 skrev:iofs sant det som du säger, men å andra sidan så diskuterades inte kubikhysterin heller just nu, min 750 räcker gott åt mig med, utan mer ett konstaterande att modellen börjar bli gammal i gemet och skulle va skoj med nått nytt fräscht.
Visst är det så att det kunde vara skoj med något nytt. Fast samtidigt kändes det liksom tryggt för mig att köpa en ny VFR härom veckan - det är ju ett väl beprövat koncept, barnsjukdomarna är tämligen botade och så. Den här tryggheten är en del av vad jag vill ha när jag köper ny hoj. Så att i alla fall jag skulle nog vara lite tveksam till första årgången av VFR1000 med V5-motor och annat skojsigt.

Fast vid närmare eftertanke... Något mindre drastiska förändringar - förbättringar - vore kanske inte fel. Såg nu på svenska Honda-sidan att '09:an kommer att finnas i rött och vitt. I övrigt är enda skillnaden att '09:an är 5 kg lättare. Wow...

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012

#8 Inlägg av H2SO4 »

jo det är väldigt sant som du säger om barnsjukdomar, dom borde ju va tämligen botade vid det här laget. har ju vart i bilindustrin och lärt mig att man ska aldrig köpa första årsmodellen av en bil, borde nog gälla mc med.

hehe orginella färger ;) fast det är klart att dom kan ju inte sluta tillverka hojar med röd färg som konstaterats va den snabbaste färgen på viffrar enligt tidigare tester här på forumet ;)
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Rerun skrev:det är ju ett väl beprövat koncept, barnsjukdomarna är tämligen botade och så.
Vilka barnsjukdomar? VFR har aldrig haft några.

Men på tal om koncept. Vad är detta??? :roll:

HONDA V4 CONCEPT MODEL

Svenska Honda skriver på sina hemsida:
Honda har alltid tänjt på gränserna, utmanat ingejörskonstens konventioner och presenterat vågade och innovativa nya designer och teknologier som glädjer Hondas kunder.

För att fira den passionerade kreativiteten som skapade den första 4-takts V4:an, har Honda startat ett spännande nytt projekt med hjälp att 30 års expertis för att ta fram nästa generations produkter. Ett första exempel på detta visades på den pågående MC-mässan i Köln, Hondas exklusiva V4 CONCEPT MODEL.

Inovativ design kan jag möjligen hålla med om, men vadå V4? Det här är ju Lego som skulle passa bäst på i en tecknad film.

Då var koncepthojen FN-1 mer intressant. Den ser betydligt mer färdig och körbar ut
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#10 Inlägg av Rerun »

Tyrannosaurus skrev:Vilka barnsjukdomar? VFR har aldrig haft några.
Hmmm... Räknas inte laddningsregulatorproblem, vobbel i frampartiet när man släppte styret, totalmörker vid övergång från helljus till halvljus? Sen har det kanske inte varit så mycket mer, förutom att den är beroendeframkallande, fast det har knappast blivit bättre på senare år...

Får hålla med dig om både nya V4 Concept Model och FN-1. Tycker dessutom att FN-1 var rätt läcker.

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012

#11 Inlägg av H2SO4 »

Nä det är väl sant det angående ladd-regulatorn, själv fått nöjet att byta den.. men v4ans största barnsjukdomar togs väl bort redan när VF750 va på tapeten i början av 80-talet... så när vfr:en lanserades så hade dom en bra motor från början.
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Rerun skrev:
Tyrannosaurus skrev:Vilka barnsjukdomar? VFR har aldrig haft några.
Hmmm... Räknas inte laddningsregulatorproblem, vobbel i frampartiet när man släppte styret, totalmörker vid övergång från helljus till halvljus?
Nej egentligen inte eftersom dom grejerna knappast räknas som modellspecifika barnsjukdomar. Problem med laddningsregulatorn är väldigt vanligt på hojar med högvolts alternatorer i form av smälta kablar, överhettning eller liknande. Om det är kablarna som spökar kan det åtgärdas med hellödning och krympslang då värme ofta utveckas av dålig kontakt´vilket ger oxid, sämre kontakt, mer värme osv. Även senaste generationens VFR har väl också det problemet.

Lågfartsvobbel när man släpper styret beror ofta på val av eller slitet framdäck och/eller viktfördelning (läs packning).

Helljus => mörker => halvljus vet jag inte riktigt vad det beror på. Jag har också det problemet sedan en tid, vet inte om det beror på mina monterade ljusreläer, men det är inte i dom felet ligger. Det kan bero på glapp eller oxid och sitter vad jag har kommit fram till om omkopplarna på styret.
Numera har hojarna inte längre ljusknapp, vilket jag iofs ogillar men det kanske blir en felkälla mindre. Troligen är det en likadan konstruktion som min hoj hade när den var ny där sladden till lyset bara gör en svängom i kontakten vilket gör att omkopplaren därmed är bytbar till en annan/äldre modell med knapp om man vill.
H2SO4 skrev:Nä det är väl sant det angående ladd-regulatorn, själv fått nöjet att byta den.. men v4ans största barnsjukdomar togs väl bort redan när VF750 va på tapeten i början av 80-talet... så när vfr:en lanserades så hade dom en bra motor från början.
Det var inte bara VF750 som hade den eviga kamföljetongen utan i stort sett alla VF utaom VF400/500 och Supermagnan som var ganska radikalt ombyggd (ska inte blandas ihop med 90-tals Magnan som i grunden har en VFR-motor).

Senare visade det sig att det inte alls har varit några problem med kammarna utan en smörjproblem. Men Honda bytte istället kammar på löpande band, i parti och minut och med förlängda goodwill garantier eftersom det troligen hade varit skämigt att dom hade klantat till motorkonstruktionen med en underdimensionerad toppsmörjning.
Efter att VF-gurun Dave Dodge har tagit fram ett uppdateringskit för toppsmörjningen så är problemet permanent ur världen om man inte ställer ventilspelen för tight, men det kan å andra sidan gälla alla hojar.

Det enda kvarvarande felet var en underdimensionerad kamkedjespännare på de tidiga modellerna. Men fr.o.m. 84-85 när hojarna fick de uppdaterade generation 3 spännarna (och 4 som kom 1988 när modellerna redan var nedlagda) så var även det problemet ur världen.
Men oavsett vilket är det hela en rätt intressant historia när man har lärt sig den då allt inte är som det först verkar (gäller föresten inte bara detta :wink: )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012

#13 Inlägg av H2SO4 »

mm så sant som det är sagt :)

problemet med halvljus - svart - helljus och så är nog mer relaterat till dålig kontakt pga ärg eller oxid på kontaktbläcken än till barnsjukdomar. har samma problem med min att ljuset slocknar emellanåt, men inte orkat skruva isär o kolla då den funkar för det mesta..
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

H2SO4 skrev:problemet med halvljus - svart - helljus och så är nog mer relaterat till dålig kontakt pga ärg eller oxid på kontaktbläcken än till barnsjukdomar. har samma problem med min att ljuset slocknar emellanåt, men inte orkat skruva isär o kolla då den funkar för det mesta..
Jag har av någon anledning bara detta problem åt ena hållet, från hel till halvljus, inte tvärt om, och det är bara när jag kör, inte när jag testar i garaget. Helskumt :?

Att ta isär hjälper inte så mycket eftersom allt är inplastat. Jag har provat att spruta 5-56 i kontakterna. Det verkade hjälpa tillfälligt. Troligen är enda lösningen att byta omkopplare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#15 Inlägg av Rerun »

Tyrannosaurus skrev: Nej egentligen inte eftersom dom grejerna knappast räknas som modellspecifika barnsjukdomar.

......
Ok. Får väl ge mig. Fast du lyckades nästan räkna upp en del historiska problem nu. :wink:

Vad jag har förstått så förekommer laddningsregulatorstrul fortfarande, men i avsevärt mindre utsträckning. Förstår inte riktigt varför man inte har lyckats placera den så att den får bättre kylning...

Visst beror lågfartsvobbel på de anledningar du nämner. Men VFR:n verkar vara väldigt känslig för det. Fick min hoj levererad med styrkronan sänkt 5 mm mot vad den "egentligen ska vara", just för att minska risken för detta. Även däcktrycket påverkar stabiliteten - mycket. 0,2 bar (eller ev mindre) kan utgöra skillnaden mellan vobbel och inte vobbel. Och framdäcket behöver inte vara alltför slitet för att vobbel plötsligt ska uppkomma heller. Det finns hojar där allt var frid och fröjd, men när de nya däcken hade gått ca 200 mil så började den vobbla. Däckbyte = inget vobbel. 200 mil till = vobbel. Och 200 mil vill jag påstå är tämligen nytt och fräscht.

Skriv svar