Hur tar man en kurva mest effektivt?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
stehj
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 15, 2008 19:48

Hur tar man en kurva mest effektivt?

#1 Inlägg av stehj »

Tjena alla VFR förare o alla villha en VFR läsare . 8) Har en fråga som förmdl dom mer erfarna förarna kan svara på . Hur tar man en kurva mest effektivt ?? ok nu snackar vi inte 70 km/h precis för det kan väl en blind nära på klara av på en fin väg med klarsikt. Va ute nu ikväll och drog lite för att träna men kände att foten ville dra i backen när man la ner cykeln lite mer än vanligt . Ska man hänga ut halva rumpan eller va är tekniken?


Stolt ägare av en -04 Viffer !! Än en inte säsongen slut på länge :twisted:

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#2 Inlägg av Excalibur105 »

Flytta över höften och följ sedan på med överkroppen, ska tydligen gå att trycka lite med foten i inner kurvan för bättre känsla. Vet ej själv, tar bara kurvor i 70km/h :lol:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Gå en kurs med instruktör .. smc anordar men jämna mellanrum.

Jag tyckte jag hade bra teknik men det är övning och åter övning som gäller för att det ska sitta ordentligt.
Övning som skall göras på avsedd plats med möjlighet till råd och tips.

Har sett allt för många "övningar" på vägen de senaste veckorna som har hållit på att sluta rejält illa.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

Conseal skrev:Har sett allt för många "övningar" på vägen de senaste veckorna som har hållit på att sluta rejält illa.
Här på forumet finns en film med en övning på avsedd plats som slutar illa... :wink:

Annars håller jag med om att allmän väg inte är rätt plats för avancerade övningar. Nu har jag inte åkt så mycket seriös fortåka med hoj, däremot med bil... och det jag lärt mig är att rätt spårval ger massor av fördelar, även i vanlig trafik.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

tersan skrev:Här på forumet finns en film med en övning på avsedd plats som slutar illa... :wink:
Hehehehe .. stämmer bra .. men jag kan med hjälp av de tips och instruktioner jag fått analysera min vurpa och jag vet flertalet fel jag gjorde som påverkade (orsakade) den.
Jag är glad att jag gjord det på bana under instruktörsledd övning och inte på bulten eller liknande.

Om inte annat så är placeringen av vikten på fotpinnarna viktig :roll:
Tryck på yttre fotpinnne och så ...
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur tar man en kurva mest effektivt?

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

stehj skrev:Va ute nu ikväll och drog lite för att träna men kände att foten ville dra i backen när man la ner cykeln lite mer än vanligt . Ska man hänga ut halva rumpan eller va är tekniken?
Börja inte med några stora hang-outs innan du är säker på det.

Till att börja med, alla förändringar i körposition ska göras innan kurvan. Sen kan du börja med att flytta upp foten och bara ha tån på den inre fotpinnen, då slipper du skrapa foten och i värsta fall fastna.
Nästa steg är att luta kroppen något mer än hojen samt vinkla ut knäet lite. Alla dessa körställningsförändringar handlar i grunden om att få ner och in tyngdpunkten på hojen.

Sista steget är att börja med hang-out om du vill. Det finns inga "krav" på det men det sänker tyngdpunkten ganska drastiskt och ändrar kursen så ta det iaf försiktigt i början och inga stora häftiga rörelser.

Viktigt är också att man inte ska öka vikten på den inre fotpinnen när man gör så, utan hänga i knäet på motsatta sidan av tanken.

Dom som har sett mig kanske undrar vad jag snackar om eftersom jag numera kör som en "kärring" :wink:
Men jag har inte alltid gjort det utan var hyfsat snabb en gång i tiden och hängde en hel del i kurvorna. Men det verkar tyvärr vara slut med det, man blir ju inte yngre :( :wink:
Men även om jag inte längre praktiserar så kan jag tekniken :)

Kan ju nämna som kuriosa att mitt personliga rekord i Sveatunneln är 140 ut från stan, skrap i stort sett i varenda böj på Boge och troligt hastighetsrekord på Rindö (gamla vägen) innan jag klota en kurva före mål :oops: :wink:

Försök inte slå min hastighet i tunneln, på något sätt har jag en känsla att det är sämre asfalt och mer olja där än på 80-talet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#7 Inlägg av Brother Wolf »

Var försiktiga på Bogan, mycket grus i kurvorna :(

Hörde ett ryckte att det kan var ortsbefolkningen som har tröttnat på höghastighetsfolket och spritt ut gruset medvetet, vet dock inte om detta är sant! :?

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Hur tar man en kurva mest effektivt?

#8 Inlägg av Conseal »

Tyrannosaurus skrev: Viktigt är också att man inte ska öka vikten på den inre fotpinnen när man gör så, utan hänga i knäet på motsatta sidan av tanken.
Gissa vad som händer när man glömmer bort det :roll: *host*
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

stehj
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 15, 2008 19:48

Tack!!!

#9 Inlägg av stehj »

Helt grymma svar och helt klart får det bli lite banåkning till våren så man lär sig lite bättre iaf med nån instruktör. 8)

Användarvisningsbild
SmiledDiamond
Donator 2011
Inlägg: 23
Blev medlem: tis jun 10, 2008 07:06
Ort: Tyresö

#10 Inlägg av SmiledDiamond »

Kan det här vara något http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=4663 :roll: ?
Tyvärr vet jag inte på vilken kanal det sänds den 2/10.
Någon som vet?
Röd,snabb -06:a

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Sky channel 413, Virgin Media 545 ?
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar