Sida 1 av 3

Offroad för vinterbruk

Postat: mån sep 15, 2008 12:30
av adrian_vg
Hej alla,

Funderar på att skaffa en offroadare för vinterbruk och sätta på dubbdäck. Det handlar mest om till-och-från-jobbetbruk. Bil finns ju, men den drar ju mycket, speciellt på vintern. Åker man dessutom bara en person i 99 fall av hundra är bil bara att slänga pengar i sjön, speciellt som bensinen bara blir dyrare och dyrare.

Mina enda krav är att den har en någorlunda låg sittställning, ska kosta runt 3-4000kr och helst ha elstart.

Har kollat lite på Blocket på Honda MTX125 och Yamaha DT125 samt Yamaha XT600E. I de båda första fallen verkar det mest finnas sopor, medan de körbara kostar femsiffrigt. Riktiga järn som XT kostar lite mycket, pengarna ska räcka till dubbdäck fram och bak också...

Visst gjorde Kawasaki också en lätt offroad-mc på 80/90-talet? KLX, KTX eller nåt sånt?

Iaf, tips och funderingar uppskattas!

Re: Offroad för vinterbruk

Postat: mån sep 15, 2008 17:51
av adrian_vg
Har hittat ett lämpligt objekt på Blocket: http://www.blocket.se/vi/17252340.htm?ca=10_s

Är dock lite osäker på det som nämns om att bågen har 17kW istf de lagliga 11. Vad innebär det egentligen?? Har ju A-kort, men...

Vägverkets webb är ju så rörig att man inte hittar nåt intressant där heller...

Tips nån?

Re: Offroad för vinterbruk

Postat: mån sep 15, 2008 18:08
av Invalido
adrian_vg skrev:Har hittat ett lämpligt objekt på Blocket: http://www.blocket.se/vi/17252340.htm?ca=10_s

Är dock lite osäker på det som nämns om att bågen har 17kW istf de lagliga 11. Vad innebär det egentligen?? Har ju A-kort, men...

Vägverkets webb är ju så rörig att man inte hittar nåt intressant där heller...

Tips nån?
e inte säker men misstänker att den är fel reggad då ju...står det 11 på pappret men e 17... altså skulle något hända så stämmer inte hojen med pappret...var för inte gå på en 600 för samma pris??? har själv haft en xt600 o dubbadäck kan manhitta billigt... menar 1000kr helår helförsäkring om mannu vill ha det

Postat: mån sep 15, 2008 18:35
av Tommy Gsson
11kw är väl för att köra med lätt mc kort, har man vuxit till sig så får man köra med 25kw. När man kör upp för tung så gäller inte nägon av begränsningarna. :o

Postat: mån sep 15, 2008 18:54
av Invalido
Tommy Gsson skrev:11kw är väl för att köra med lätt mc kort, har man vuxit till sig så får man köra med 25kw. När man kör upp för tung så gäller inte nägon av begränsningarna. :o
sant men det är ändå inte samma hoj...
tex har du en mc som du besiktigar och där står 74kw men gubben där misstänker att du trimmat den o han kollar den har i stället 100kw så tror jag man e tvungen o regga om den som en100kw sen krävs en ombesiktning.. e inte säker men tror det är så

Postat: mån sep 15, 2008 19:00
av Henning
Tre vettiga alternativ:
DR350S
DR350S
DR350S

"Mina enda krav är att den har en någorlunda låg sittställning, ska kosta runt 3-4000kr och helst ha elstart."
Du hoppas min vän...

/H

Postat: mån sep 15, 2008 19:30
av Conseal
Vet inte men jag tror DR350S skulle vara ett vettigt alternativ

Re: Offroad för vinterbruk

Postat: mån sep 15, 2008 19:32
av Batte
adrian_vg skrev: Har kollat lite på Blocket på Honda MTX125 och Yamaha DT125 samt Yamaha XT600E. I de båda första fallen verkar det mest finnas sopor, medan de körbara kostar femsiffrigt. Riktiga järn som XT kostar lite mycket, pengarna ska räcka till dubbdäck fram och bak också...
Men du vill väl inte komma fram till jobbet och lukta tvåtaktsrök? :lol:

Dessutom kan det bli en del meckande med gammla tvåtaktare... Hade själv en Suzuki TS125R när jag var 16, och den fick jag skruva mycket med :evil:

Skulle satsa på en fyrtaktare alla dar i veckan, låter dessutom trevligare :wink: Dock får du nog lägga minst 10k för att inte få ett ras!

Postat: mån sep 15, 2008 19:46
av tersan
Om låg bränsleförbrukning är ett krav faller väl tvåtaktare bort per definition? För att inte tala om underhållet...

Personligen skulle jag satsa liiite mer pengar (3-4 tkr räcker väl till en slutkörd moped?) och en större motor. Försök köra om en lastbil i motvind med en 125cc offroad :wink:

Nu har jag inte läst hela tråden, men kan inte en DR350S vara ett alternativ? :)

Postat: mån sep 15, 2008 19:54
av Henning
Min XL600R är till salu för 10 - 12 nånstans. Det får man för dem så under det tror jag inte någon med en körbar hoj går.

Allt som är besiktigat och startar - oavsett - kostar mer än 5 000.

/Henning!

Postat: tis sep 16, 2008 07:23
av tersan
Henning skrev:Min XL600R är till salu för 10 - 12 nånstans.
Säg inte så där! Jag ska upp till Danderyd på måndag... hur var det nu han sa: "jag kan motstå allt utom frestelser"... :wink:

Postat: tis sep 16, 2008 07:59
av Henning
tersan skrev:
Henning skrev:Min XL600R är till salu för 10 - 12 nånstans.
Säg inte så där! Jag ska upp till Danderyd på måndag... hur var det nu han sa: "jag kan motstå allt utom frestelser"... :wink:
Kom och kolla du! Med den har jag lärt mig slanga och hur man kör vinter ohämmat. :)

/H

Postat: tis sep 16, 2008 08:30
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:11kw är väl för att köra med lätt mc kort, har man vuxit till sig så får man köra med 25kw. När man kör upp för tung så gäller inte nägon av begränsningarna. :o
Ignorera min post om detta. Insåg att det handlade om man är 16 och ska ta körkort. Jag har tungt A, så inga begränsningar gäller för mig. Däremot kan det där med 11kW kontra 17kW vara ett problem, beroende på vad den är reggad med.

Postat: tis sep 16, 2008 08:35
av adrian_vg
Henning skrev:Tre vettiga alternativ:
DR350S
DR350S
DR350S

"Mina enda krav är att den har en någorlunda låg sittställning, ska kosta runt 3-4000kr och helst ha elstart."
Du hoppas min vän...

/H
Nåt sånt här:
http://www.blocket.se/vi/18125211.htm?ca=10_s

eller

http://www.blocket.se/vi/17717485.htm?ca=10_s

E-reggad offroad, får man köra sånt på landväg? Jag är alltså inte ute efter en nöjesmaskin att ha i skogen, utan nåt för vanlig väg att pendla med typ.

Har alla offroadare hög sitthöjd? Vad är typisk sitthöjd egentligen på en sån?

Postat: tis sep 16, 2008 08:38
av adrian_vg
tersan skrev:Om låg bränsleförbrukning är ett krav faller väl tvåtaktare bort per definition? För att inte tala om underhållet...

Personligen skulle jag satsa liiite mer pengar (3-4 tkr räcker väl till en slutkörd moped?) och en större motor. Försök köra om en lastbil i motvind med en 125cc offroad :wink:

Nu har jag inte läst hela tråden, men kan inte en DR350S vara ett alternativ? :)
Du har rätt. Surfade runt lite igår och insåg samma sak själv. Tio papp minst måste det isf bli och antagligen en fyrtaktare också.

Min första tanke var att en lite äldre tvåtaktare som inte är så trimmad är lite mer lättmekad. Baserar det på min Suzuki K50 jag hade som finnig tonåring... :roll: :lol:

DR350S låter intressant, men är inte det ett renodlat endurojärn? Är mer ute efter nåt gatlagligt att pendla med. Ingen skogskörning alltså.